تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,154 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,874 |
مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خلاصهنویسی، علامتگذاری، حاشیهنویسی و نقشهمفهومی بر درکمطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان دختر سال دوم تجربی مدارس غیرانتفاعی نوبت صبح شهر تهران | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 13، شماره 38، فروردین 1400، صفحه 11-24 اصل مقاله (635.13 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرضیه میرلوحی1؛ فریبرز درتاج* 2 | ||
1کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات. | ||
2استاد گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی راهبردهای یادگیری خلاصهنویسی، علامتگذاری، حاشیهنویسی و نقشهمفهومی بر درکمطلب و سرعت یادگیری دانشآموزان دختر سال دوم تجربی مدارس غیرانتفاعی نوبت صبح شهر تهران بود. طرح پژوهش نیمهآزمایشی و بهصورت پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایهی دوم تجربی مدارس غیرانتفاعی نوبت صبح شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 که به صورت در دسترس تعداد 60 نفر از آن ها انتخاب و هریک بهصورت تصادفی در گروههای آزمایشی مختلف و گروه کنترل قرار داده شدند. برای جمع آوری اطلاعات از متون آزمایشی، پرسش نامه درک مطلب محقق ساخته و زمان سنج استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS16 و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته ها نشان داد بین میانگینهای گروههای آزمایش و گروه گواه، در زمینه سرعت یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد؛ ولی بین سرعت مطالعه گروههای آزمایش (خلاصهنویسی، علامتگذاری وحاشیهنویسی و نقشهی مفهومی) تفاوتی وجود ندارد. بین گروه خلاصهنویسی و گروه کنترل، در زمینهی درکمطلب تفاوت معنادار است ولی بین گروه علامتگذاری و حاشیهنویسی، نقشه مفهومی و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت. استفاده از راهبردهای یادگیری سرعت یادگیری را بهبود می بخشد و استفاده از خلاصه نویسی، درک مطلب دانش آموزان را افزایش می دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاصهنویسی؛ علامتگذاری؛ حاشیهنویسی؛ نقشهمفهومی؛ درک مطلب و سرعت مطالعه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |