تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,376 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,938 |
رابطه بین رفتار تقلب و اعتماد شناختی-عاطفی: واسطه نقش انگیزش تحصیلی و نگرش به تقلب در بین دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران | ||
فصلنامه روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی | ||
دوره 3، شماره 3 - شماره پیاپی 11، مهر 1402 | ||
نوع مقاله: تحقیق کمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/hpsbjourna.2023.1974398.1140 | ||
نویسندگان | ||
مرجان قربانی فرد* 1؛ مژگان سپاه منمصور2؛ افسانه قنبری پناه3 | ||
1دانشجوی دکنری تهران مرکز | ||
2دانشگاه ازاد تهران مرکز | ||
3Islamic Azad University | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گر انگیزش تحصیلی و نگرش به تقلب در روابط اعتماد شناختی-عاطفی با رفتار تقلب در دانش آموزان بود. مواد و روش ها: همبستگی مدل سازی معادلات ساختاری روشی بود که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. جمعیت آماری این مطالعه شامل 400 دانش آموز بود که از کلیه مدارس پسرانه دوم راهنمایی در 4 منطقه تهران در سال تحصیلی 1397-98انتخاب شدند. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها، مقیاس اعتماد شناختی، پرسشنامه رفتار تقلب، پرسشنامه انگیزش تحصیلی، و پرسشنامه نگرش به تقلب استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از همبستگی پیرسون با SPSS 22 و مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS 18 استفاده شد. روابط میانجیگری مدل نهایی نیز با استفاده از بوت استرپ (05/0 = α) مورد آزمایش قرار گرفت. یافته ها: شاخصهای برازندگی مدل پژوهش شامل شاخص مجذور خی (28/9=2χ)، مجذور خی نسبی (32/2= /df2χ)، شاخص نیکویی برازش (991/0GFI=)، شاخص نیکویی برازش انطباقی (938/0AGFI =)، شاخص برازش مقایسهای (973/0CFI =)، شاخص برازندگی افزایش (984/0IFI =)، شاخص برازندگی توکر-لویس(967/0TLI =) و جذر میانگین مجذورات خطای تقریب (05/0RMSEA=) حاکی از برازش عالی مدل اصلاح شده است. نتیجه گیری: از آنجا که یافته های این پژوهش نشان داد که نقش واسطه گر انگیزش تحصیلی و نگرش به تقلب میتواند بر رابطه رفتار تقلب و اعتماد شناختی-عاطفی تاثیر بگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار تقلب؛ اعتماد شناختی-عاطفی؛ انگیزش تحصیلی؛ نگرش به تقلب؛ دانش آموزان پسر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 182 |