تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,488 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,032 |
بررسی میزان استفاده از شیوه نامه ونکوور در نحوه استناد دهی پروپزال نویسی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 59، اسفند 1401، صفحه 35-53 اصل مقاله (573.12 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
زهرا رضازاده* | ||
دکترای تخصصی علم اطلاعات و داش شناسی، دانشکده دامپزشکی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف: میزان آشنایی و استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد از شیوهنامه ونکوور در نحوه استناد دهی پروپوزال نویسی به تفکیک گرایش های موجود (علوم پایه ، پاتوبیولوژی، علوم درمانگاهی ، بهداشت و مواد غذایی) است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به شیوه پیمایشی انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود. نمونه پژوهش شامل 265 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد / دکتری عمومی و دکتری تخصصی دانشکده دامپزشکی که با روش نمونهگیری طبقهای غیر نسبتی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار اس پی اس اس و مینی تب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بین میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی از عناصر مرتبط با نحوه استناد دهی پروپوزال نویسی شیوهنامه ونکوور در گرایشهای تحصیلی مختلف دانشکده دامپزشکی(علوم پایه، پاتوبیولوژی، علوم درمانگاهی، بهداشت و مواد غذایی) تفاوت معناداری وجود دارد. بین میزان آشنایی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده دامپزشکی از عناصر مرتبط با نحوه استناد دهی پروپوزال نویسی شیوهنامه ونکوور در مقاطع تحصیلی ارشد / دکترا عمومی و دکتری تخصصی تفاوت معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از عناصر مرتبط با نحوه استناد دهی پروپوزال نویسی شیوهنامه ونکوور در گرایش های تحصیلی مختلف (علوم پایه،پاتوبیولوژی،علوم درمانگاهی، بهداشت و مواد غذایی) تفاوت معناداری وجود دارد. بین میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی از عناصر مرتبط با نحوه استناد دهی پروپوزال نویسی بر اساس شیوهنامه ونکوور در مقاطع تحصیلی ارشد / دکترا عمومی و دکتری تخصصی تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه گیری : دانشجویان تحصیلات تکمیلی از عناصر شیوهنامه استفاده مطلوب داشته باشند، اما نمره میانگین آنان حاکی از آن است که ایشان در استفاده از عناصر شیوهنامه از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند. نتایج این پژوهش میتواند منجر به آگاهی گروههای علمی و مسئولان کتابخانه نسبت به سطح کیفی پایاننامهها از نظر نگارش علمی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
شیوهنامه ونکوور؛ پروپوزال نویسی؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ دانشکده دامپزشکی؛ دانشگاه فردوسی مشهد | ||
مراجع | ||
آصف زاده، س.، اکبر شاهی، ش.، هاشمی، ف.، و مشازان، م. (1387). ارزیابی پایاننامههای تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 17 (64)، 56-72.
اسدی گرگانی، ف.، طالبیان، ع.، و علی رمضانی، ح. (1380). بررسی مقایسهای میزان رعایت شیوه ونکوور و استانداردهای ایزو در پایاننامهای دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مجله مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، 4 (10 و 11)، 29-36.
اسماعیلی، ر. و یوسلیانی، غ. (1383). بررسی تحلیلی پایاننامههای دانشجویان دوره کارشناسی مراکز آموزش عالی ضمن حدمت فرهنگیان استان اصفهان. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی، 2، 37-64.
ایران نژاد پاریزی، م. (1392). اصول پایاننامه نوسی (از انتخاب موضوع تا دفاع نهایی). مدیران.
بیابانگرد، اسماعیل. (1401). روشهای تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی (ویرایش 3). دوران.
پاشا شریفی، ح. و طالقانی، ن. (1390). روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری. (ویرایش 2). انتشارات رشد.
پاول، ر. (1385). روشهای اساسی پژوهش برای کتابداران. ترجمه نجلا حریری. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات،
مرکزانتشارات علمی.
تفرشی، ش. و افشان، ت. (1389). بررسی میزان رعایت شیوه ونکوور در مأخذ نویسی پایاننامههای رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در فاصله سالهای 1388-1383. مجله دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 28 (1)، 47-55.
حری، ع. و شاهبداغی، ا. (1394) شیوههای استناد در نگارشهای علمی: رهنمودهای بین المللی. (ویرایش 2). دانشگاه تهران.
خاکی، غ. (1401). روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی. (چاپ سوم). انتشارات فوژان
خاکی، غ. (1390). روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی. بازتاب.
خسروی، م. (1386). بررسی میزان رعایت استاندارد ایزو 7144 در پایاننامهها. فصلنامه کتاب، 70، 53-68.
دلاور، ع. (1389). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. (ویرایش 4). نشر ویرایش.
دوامی، م.، معینی، ل.، و رفیعی، م. (1380). بررسی اصول نگارش پایاننامههای پزشکی فارغالتحصیلان دانشگاه علوم پزشکی اراک طی سالهای 79-1373. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره آورد دانش)، 4 (3)، 23-32.
دیانی، م. (1392). روشهای تحقیق در کتابداری و اطلاع رسانی. کتابخانه رایانهای.
دیانی، م. (1385). گلوگاههای پژوهش در علوم اجتماعی. کتابخانه رایانهای.
زارعی، م. (1393). کاارایی آموزش مهارتهای مرجعنگاری به دانشجویان مطالعه موردی: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد. نظامها و خدمات اطلاعاتی،3 (3 و 4)،61-80.
سبحانی، ع.، پوررمضان، م.، و ذاکر نقیبی، ع. (1377). بررسی رعایت اطول نگارش علمی پایاننامههای تحقیقاتی دانشجویان پزشکی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 7، (26-25)،1- 8.
سرمد، ز.، حجازی، ا.، و بازرگان، ع. (1401). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. آگه.
سفیدگر، س. (1386) بررسی میزان پای بندی پایاننامههای کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد بر اساس استانداردهای معتبر. ]پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی[
سوری، ح. (1384). خطاهای متداول در تحقیقات علوم پزشکی و کنترل آنها. مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی کشور.
شعبانی، ا.، عسگری، ع.، همایی، ر.، و سعادت، ر. (1390). بررسی میزان انطباق چکیده فارسی پایاننامههای دوره دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی اراک با استانداردهای چکیده نویسی (ISO214). مدیریت اطلاعات سلامت، 8 (3)، 382-394.
صادقی، ح.، جلائی فر، م.، شریف زاده، غ. (1394). بررسی ضریب همکاری گروهی، تحلیل محتوایی، استنادی و میزان رعایت شیوه ونکوور در منبع نویسی مقالات مجله علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 22(1)، 1-7.
عبد خدا، ه.، و عبداللهی، ل. (1389). بررسی میزان انطباق چکیده مقالههای فارسی زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران با استانداردهای ایزو 214 و دستورالعمل گروه ونکوور در سال 1388. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (بیاورد سلامت)، 4(1 و 2)، 61-54.
قناعی، م.، شفقی، ف.، مزیدی، ا.، نیک زاد، ما.، و عظیمی، ح. (1377). بررسی 5 ساله پایاننامههای دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پرشکی گیلان، 7 (25 و 26)، 9-15.
قیوم زاده، م. (1383). بررسی کیفی پایاننامههای ارائه شده در مقطع دکترای عمومی در دانشکده پزشکی در طی سالهای 1370 لغایت 1375. نشریه طلوع بهداشت، 3(2).
کلاهدوزان، ا.، معینی، م.، پاپی، ا.، عسگری، غ.، و ذوالفقاری، ب. (1383). بررسی توزیع فراوانی عدم رعایت اصول نگارش فارسی در پایاننامههای کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکترای دانشکدههای پزشکی و داروسازی در سال 1379-1375. مجله مدیریت و اطلاعات در بهداشت و درمان، 1 (2)، 50-56.
کلاهی، ع. (1382). خلاصه گزارش نهایی طرح پژوهشی مقایسه کیفیت پایاننامههای دوره دکتری عمومی پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سالهای تحصیلی 1371-1370 و 1378-1377. معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 34-1.
گیلوری، ع. (1374). بررسی میزان همخوانی نشریات فارسی با استاندارد ایزو. ] پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران[
ماندهگاریان، ه. (1388). بررسی و تحلیل پایاننامههای کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی بر اساس میزان انطباق با حیطههای رشته تکنولوژی آموزش و اصول نگارش علمی. ] پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی[
محمد نژاد شورکایی، م.، جشنی آرانی، م.، و یزدانی، ح. (1390). فراروش تحقیقات انجام شده دز زمینه عوامل مؤثر بر رضایت مشتری: تحلیل استنادی پایاننامههای کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاههای دولتی تهران. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 39، 141-164.
مختاری، ح. (1383). انطباق چکیده مقالههای نشریههای دانشگاههای علوم پزشکی و دستورالعملهای گروه ونکوور و استاندارد ایزو 214. ] پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی ایران[
مقدم، ع. و دیگران. (1386). راهنمای روش تحقیق و پژوهشهای کاربردی (برای دانشجویان دامپزشکی و علوم دامی). انتشارات
دانشگاه رازی.
مقصودی، م. (1385). بررسی توصیفی عناوین پایاننامههای گرایشهای علوم سیاسی و روابط بین الملل (دانشگاههای دولتی شهر تهران). پژوهشنامه علوم سیاسی، 5، 143-152.
منتجب، ف.، عطایی، ز.، و صافی زاده، ح. (1388). میزان رعایت استانداردهای ایزو 7144 و عناصر تحقیق در پایاننامههای دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی کرمان بین سالهای 83-78. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، 6 (1)، 57-65.
میرصمدی، م.، چهرهای، ع.، و باقرزاده، ا. (1378). بررسی پایاننامههای فارغ التحصیلان دوره پزشکی عمومی در نیمه اول سال 1378 دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران از نظر رعایت اصول علمی نگارش. مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران، 9(32)،741-750.
والی من، ن. (1389). روش تحقیق در علوم اجتماعی. ترجمه محسن نیازی، محسن صلابت، فریدون بهادرانی. انتشارات سخنوران.
وطندوست، ع. (1385). آمار در پژوهشهای کاربردی. استاد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 194 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 200 |