تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,160 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,825 |
ارائه الگوئی برای مدیریت دانش کارکنان با رویکرد یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: شهرداری تهران) | ||
دانش شناسی | ||
دوره 15، شماره 59، اسفند 1401، صفحه 74-100 اصل مقاله (1.31 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پژمان صالحی* 1؛ بیژن سلیمانپور2 | ||
1استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب، تهران | ||
2دکترای مدیریت، معاونت سیاسی و امنیتی وزارت کشور | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائه الگویی نوین برای مدیریت دانش کارکنان با رویکرد یادگیری سازمانی در مطالعه موردی شهرداری تهران است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی است که بهصورت ترکیبی (کیفی-کمی) در جامعه آماری کارکنان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در شهرداری تهران و شرکتها و سازمانهای تابعه آن انجام شد. نمونه آمارى شامل 379 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی شاغل در شهرداری تهران در سال 1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. دادههای گردآوریشده با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و با بهکارگیری نرمافزارهای SPSS و ایموس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها: بر اساس نتایج تحقیق حاضر برخی از مؤلفههای مهم ارائه الگوی نوین برای مدیریت دانش کارکنان شهرداری تهران با رویکرد یادگیری سازمانی عبارتاند از منابع انسانی و مدیریت، استراتژی و ساختار سازمانی، فناوری اطلاعات، فرآیندهای دانشی، فرآیندهای سازمانی و فرهنگسازمانی. همچنین برخی دیگر از یافتههای تحقیق حاکی از آن است که میانگین امتیاز هریک از این مؤلفههای یادشده در شهرداری تهران از حد متوسط پایینتر بود. نتیجهگیری: تحقیق حاضر به ارائه و آزمون مدلی پرداخته است که نقش متغیرهای کلیدی دانش و یادگیری که در تحقیقات گذشته توجهی جزئی و مستقل به آنها شده بود را بیان کرده است. بهمنظور پیادهسازی و اجرای مدیریت دانش در شهرداری تهران با رویکرد یادگیری سازمانی دقیق مؤلفههای تعیینشده نظیر منابع انسانی و مدیریت، استراتژی و ساختار سازمانی، فناوری اطلاعات، فرآیندهای دانشی و غیره ... برای ارتقای سطح کمی و کیفی دانش سازمانی شهرداری لحاظ گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ یادگیری سازمانی؛ حافظه سازمانی؛ سازمان یادگیرنده؛ شهرداری تهران | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، ا. (1398). ارتباط مدیریت دانش و اجزای سرمایه فکری (مطالعه موردی: اعضای حیات علمی دانشگاه ارومیه). فصلنامه بینالمللی مطالعات پیشرفته در علوم انسانی و اجتماعی، 1(4)، 232 – 243.
احمدیان، ع.، شکاری، ح. و افشاری، م. (1395). بررسی رابطه رکود دانش، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی در مراکز آموزش عالی یزد. فصلنامه مدیریت فرهنگسازمانی، 9 (2)، 131-154.
افرازه، ع. (1399). مدیریت دانش (مفاهیم، مدلها، اندازهگیری و پیادهسازی). چاپ دهم. افرازه
پاکباز، م. (1399). مدیریت دانش و یادگیری سازمانی. فصلنامه بینالمللی علوم انسانی و مدیریت، 3 (7)،591- 598.
پیری، ز. و آصف زاده، س. (1390). چگونه میتوان مدیریت دانش را بکار گرفت؟. فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 10(1)، 124-132.
تسلیمی، م. و فرهنگی، ع. (1398). ساز و کارهای یادگیری سازمانی. مبنایی برای ایجاد یک سازمان یادگیرنده. فصلنامه دانش مدیریت، 8 (30)، 3 -18.
حسنزاده، ر. و مداح، م. (1398). روشهای آماری در علوم رفتاری. ویرایش، 10 – 11.
حسنزاده، م (1397). مدیریت دانش (مفاهیم و زیرساختها). کتابدار، 102.
حسنوی، ر.، اخوان، پ. و سنجقی، م. (1396). عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش. چاپ نهم. آتی نگر.
خوراکیان، ع. (1399). بررسی نقش فرهنگسازمانی دانشمحور بهعنوان عوامل تعدیلکننده تأثیرگذار مدیریت دانش بر نوآوری. پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیریت دانش، تهران
داونپورت، ت. و پروساک، ل. (1390). مدیریت دانش. ترجمه حسین رحمان سرشت. سمت.
دهقانی، ح. (1398). نقش مدیریت دانش در نوآوری سازمانها. فصلنامه رشد فناوری، 10 (39)، 120-148.
ربیعی، ع. و حسن، خ. (1393). طراحی مدل پیادهسازی نظام مدیریت دانش در سازمانهای دولتی ) مطالعه موردی شهرداری تهران (. مجله پژوهشهای مدیریت، 2 (6)، 159- 173.
زارع، ح. و رجایی پور، س. (1396). سازمان یاد دهنده؛ الگویی برای رهبری دانشگاه امروز. جهاد دانشگاهی، واحد اصفهان، 184.
ساعدی، م. و یزدانی، ح. (1393). ارائه مدل فرآیندی برای پیادهسازی مدیریت دانش مبتنی بر یادگیری سازمانی در ایرانخودرو (نظریه برخاسته از دادهها). نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 1 (2)، 68- 83.
عبد علی، غ. و مسلمی، ر. (1397). بررسی تأثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی در شرکت آلفا سم اصفهان. مجله بینالمللی آموزش مدیریت، 1 (2)، 49-57.
عسگری، م. (1395). سازمان یادگیرنده و یادگیری. تهران. فصلنامه بصیرت، 37 (8)، 197-209.
غفاری، ه.، رافعی، م. و چنگی آشتیانی، ع. (1396). کیفیت در آموزش عالی از طریق مدیریت دانش. مجله تحقیقات علوم پایه و کاربردی، 2 (2)، 1787- 1792.
کرمی، م. (1399). مدیریت دانش و سیستمهای تصمیمیار. اتحاد، 111. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 156 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 116 |