تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,404 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,989 |
طراحی مدل تأثیر گذاری اشتراکدانشوب بر کارآفرینی دانش ( مورد مطالعه: کتابخانه های عمومی کشور) | ||
دانش شناسی | ||
دوره 15، شماره 59، اسفند 1401، صفحه 101-127 اصل مقاله (874.01 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلی طاهرخانی1؛ صفیه طهماسبی لیمونی* 2؛ میترا قیاسی2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
2استادیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: طراحی مدل تأثیر گذاری اشتراکدانشوب بر کارآفرینیدانش در نهاد کتابخانههای عمومی کشور است. روش پژوهش: از جنبه هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد اکتشافی با روش آمیخته و از نظر نتیجه، پژوهش توسعه ای است. جامعه آماری بخش کیفی 15 نفر ازخبرگان دانشگاهی و متخصصان با روش نمونه گیری هدفمند "گلوله برفی" بودهاند و در بخشکمی تعداد 364 (از7000) نفر از مدیران و کارکنان کتابخانههای عمومی بااستفاده از فرمولکوکران و نمونهگیری تصادفی طبقهای تعیین گردید. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی مصاحبهی عمیق و نیمه ساختاریافته بود و درمرحله کمی از پرسشنامهی محققساخته اشتراکدانش وب و پرسشنامه استاندارد کارآفرینیدانش اسکرزسکی(2006) استفادهشد. جهت شناسایی عوامل مؤثر بر اشتراکدانشوب از تحلیلتم و به منظور اجماع نظرات خبرگان از تکنیک دلفیفازی و برای ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید همچنین تجزیه وتحلیل دادهها ازطریق نرمافزارهایspss24 و smartPLS استفاده شد. یافته ها: براساس تجزیه وتحلیل دادههای کیفی حاصل از کدگذاری متن مصاحبه ها، 48 کد باز، 9 تمثانویه و 3 تماصلی "مطلوبیت فضایوب، مطلوبیت اطلاعاتوب و مطلوبیت افراد" شناساییشد که بهترتیب بیشترین اثرگذاری را دارند. همچنین ضریبتأثیر اشتراکدانشوب برکارآفرینیدانش کارکنان برابر 554/0 محاسبه گردید که در این مسیر مقدار آماره آزمون محاسبه شده بزرگتر از 96/1 شده است. نتیجه گیری: اشتراک دانش وب و کارآفرینی دانش دو ابزار توانمندساز در کتابخانهها هستند که میتوانند بایکدیگر همافزایی ایجاد نموده و با تقویت بنیانهای علمی و معرفتی موجبات پیشرفت و تعالی را ایجاد نمایند لذا ضرورت دارد آنها بهصورت یک فرآیند پیوسته مورد توجه جدی کتابخانهها قرارگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتراک دانش وب؛ کارآفرینیدانش؛ کتابخانهها؛ نهاد کتابخانه های عمومی کشور | ||
مراجع | ||
احمدیقرهبلاغ، ف.(1398). عوامل مؤثر بر اشتراکدانش بین پزشکان و پرستاران در شبکههای اجتماعی. [پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران].
اسماعیلی فارسانی، م.، اباذری، ز.، و حریری، ن.(1399). تأثیر مدیریت دانش بر قابلیتهای کارآفرینی دانش در بین اعضای هیأت علمی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی در ایران. دانش شناسی، 13(48)، 1-12.
امیرخانی، ا. ح.، و امامپور، ف. (1397). نقش شبکههای اجتماعی در مدیریت دانش سازمانی، کنفرانس بینالمللی مدیریت حسابداری اقتصاد و بانکداری نوین، تهران.
اناری، ف.(1391). بررسی مقایسهای استفاده از رسانههای اجتماعی تعاملی وب 2 در به اشتراکگذاری دانش بین کتابداران دانشگاه لیمریک ایرلند و دانشگاه اصفهان. [پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی اصفهان].
انتظاری، ع.، امیری، م.، و مرتجی، ن. س. (1395). ارائه الگوی رفتار اشتراک دانش متخصصان ایرانی در فضای مجازی. مطالعات رسانههای نوین، 2(5)، 168-206.
پرهامنیا، ف.(1400). عوامل رفتاری مؤثر بر اشتراک دانش: مرور نظام مند یک دهه پژوهش در دو پایگاه اطلاعاتی فارسی. مدیریت دانش سازمانی، 4(2)، 129-185.
تقوایییزدی، م.، گل افشانی، ع.، آقامیرزایی محلی، ط.، آقاتبار رودباری، ج.، و یوسفی سعیدآبادی، ر.(1398). بررسی وضعیت بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیر آن بر عملکرد اعضای هیات علمی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 11(2)، 64-73.
خلیفهلو، م.(1376). ارزیابی مؤلفههای تفکر استراتژیک و تأثیر گذاری وزنی ابعاد آن بر کارآفرینی دانش و چابکی سازمانی در بین معلمان شهر نیر. [پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی نوین].
راسخ، س.(1396). تصور مشتریان از اشتراک گذاری اطلاعات در شبکههای اجتماعی آنلاین مرتبط با گردشگری. [پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند].
رحیمیدهکردی، م.(1394). تأثیر مهندسی دانش و یادگیری سازمانی بر کارآفرینی دانش در اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد. [پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد].
رهنورد، ا.(1394). تأثیر انگیزه درونی و بیرونی بر انتقال دانش (مورد مطالعه: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی. فصلنامه علمی مطالعات منابع انسانی، 5(4)، 31-48.
زارعیان، ر.(1398). مطالعه نقش ابعاد کارآفرینی دانش و توانمندسازی کارکنان در میزان یادگیری الکترونیکی و نوآوری سازمانی مطالعه موردی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل. [پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی مقدس اردبیلی].
شهرکیثانوی، ن.(1395). شناسایی ابزار قابلیتها و امکانات فهرستهای کتابخانهای مبتنی بر وب 2 و پیشنهاد الگویی برای فهرستهای کتابخانهای ایران. [پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا].
طاهرخانی، ل.، طهماسبی لیمونی، ص، و قیاسی، م. (1401). واکاوی، کشف و تبیین عوامل مؤثر در اشتراک دانش وب و رتبه بندی آنها در کتابخانههای عمومی. دانش شناسی، 15(58).
طاهرخانی، ل.(1401). تحلیل اکتشافی عوامل مؤثر بر اشتراکدانش وب و تأثیر آن بر کارآفرینی دانش با تعدیلگری پذیرش فناوری اطلاعات براساس مدل TOE. [پایان نامه دکترا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل].
غفاری، س.، و ولی زاده دهخوارقانی، ر.(1399). بررسی عوامل مؤثر بر اشتراک دانش در ایجاد وگسترش وب سایت کتابخانههای دانشگاهی شهر قم، پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد.
کاظمی، م.، وحیدی مطلق، ط.، و وحیدی مطلق، س.(1393). بررسی تأثیر عوامل اثرگذار بر اشتراک دانش در جوامع مجازی ایرانی. پژوهشهای مدیریت عمومی، 7(23)، 107-128.
کیخا، ف.(1397). عوامل اعتماد بین فردی مؤثر بر رفتار اشتراک دانش در جوامع مجازی. پردازش و مدیریت، 34(1)، 275-300.
محمدی، م.، و اسدی، ش.(1400). بررسی عوامل تسهیلکننده و بازدارنده بر اشتراکگذاری تجارب سفر در شبکههای اجتماعی. مطالعات رسانههای نوین.
محمدی، م.، شریفی، و.، و نوروزی، ی.(1396). بررسی مؤلفههای مؤثر بر اشتراک دانش کارکنان وبسایتها (مورد مطالعه: کتابخانههای دانشگاهی اصفهان). علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 3(4)، 43-70.
مرادی پردنجانی، ح.، و امینی ناغانی، ف.(1394). مقدمهای بر کارآفرینی دانش. انتشارات جهانبین.
مرادی پردنجانی، ح.، و سیادت، ع.(1398). تبیین رابطه و تأثیر هوش سازمانی و سرمایه فکری بر قابلیتهای کارآفرینی دانش مورد مطالعه: دانشگاه شهرکرد. فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، 5(3)،87-100.
میرزایی، ز.(2018). بررسی تأثیر وب 2 بر مدیریت دانش 2. [پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی].
نارمنجی، م.، نوکاریزی، م.، ریاحی نیا، ن.، و زره ساز، م.(1399). بررسی رفتار اشتراکگذاری اطلاعات دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی اینستاگرام، تلگرام و واتساپ. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 6(4)، 78-49
نوروزی، ی.، و مصطفایی، م.(1399). تعیین اولویتهای بهکارگیری قابلیتهای وب ۲ در سامانۀ مدیریت کتابخانههای عمومی کشور. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 26(3)، ۵۴۲-۵۲۱. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 101 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |