تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,309 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,931 |
نقش مدیریت دانش در راهبرد محیط آموزش عالی (مطالعه موردی دانشگاههای پیام نور استان بوشهر) | ||
دانش شناسی | ||
دوره 15، شماره 59، اسفند 1401، صفحه 128-143 اصل مقاله (969.15 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید غفاری* 1؛ مسعود بختیاری2؛ شایسته ملازاده رودباریان3 | ||
1دانشیار گروه علم اطلاعات و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تهران – ایران | ||
2استادیارگروه حسابداری و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور تهران – ایران | ||
3- کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت دانش در راهبرد محیط آموزش عالی(مطالعه موردی دانشگاههای پیام نور استان بوشهر) می باشد. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف ، کاربردی و از حیث روش ، توصیفی – تحلیلی از نوع علی با رویکرد پیمایشی است . جامعه آماری شامل کارمندان و مدیران دانشگاه های پیام نور استان بوشهر که تعداد 167 نفر می باشد که تعداد 128 نفر پاسخگو بوده اند. گردآوری دادهها بر اساس پرسشنامه های استاندارد مدیریت دانش نوناکاو تاکاچی (1955) استفاده شده است و در تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است که دادههای استخراج شده وارد صفحه گسترده Excel شده و سپس جهت تحلیل، وارد نرم افزار LISREL گردید. تحلیل دادهها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون صورت گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مدیریت دانش با نقش میانجی فرهنگ سازمانی بر روی راهبرد محیط آموزش عالی دانشگاه پیام نور بوشهر تأثیر دارد و مدیریت دانش با نقش میانجی فناوری بر روی راهبرد محیط آموزش عالی دانشگاه پیام نور بوشهر تأثیر معنیداری دارد. نتیجهگیری: از دیگر نتایج این تحقیق این است که مدیریت دانش با نقش میانجی مدیریت عملکرد بر روی راهبرد محیط آموزش عالی دانشگاه پیام نور بوشهر تأثیر معنیدار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ راهبرد محیط آموزش عالی؛ استان بوشهر؛ دانشگاه پیام نور | ||
مراجع | ||
اخوان، آ.، اولیا، م.ص.، و جعفری، م. (1391). ارائه مدلی جهت بررسی تأثیر راهبردهای مدیریت دانش بر عملکرد دانشگاهها. فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران، 7(27)، 115-146.
رکنی جو، م.، جعفری، م.ب.، یزدانی، ح.ر. و الوانی، م. (1396). واکاوی موانع پیادهسازی موفق مدیریت دانش در دانشگاهها. مدیریت فرهنگ سازمانی، 15 (2)، 464-445
امینی، م.، رحیمی، ح.، و خدابخشی، ح.ر. (1397). ارزیابی مقایسهای کیفیت عناصر برنامه درسی در رشته علوم تربیتی. راهبرد توسعه در آموزش پزشکی، 5 (2)، 12-1.
پورمنصوری، ر.، رهنمائیان، م. و بدیع زاده، ع. (1394) حاکمیت مدیریت دانش: مکانیزم هدایت و کنترل برنامههای مدیریت دانش. هفتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش، تهران.
ﺣﺠﺎزی، ا.، و ﻧﻈﺮﭘﻮری، ا. (1397). واﻛﺎوی ﻣﻮاﻧﻊ ﻛﺎرﺑﺴﺖ ﻣﻮﻓﻖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮﻫﻨﮕﻴﺎن). مدیریت بر آموزش سازمانها، 7(1)، 169-230
حسن زاده، م. (1384). مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش. اطلاع شناسی، 3(10 و 9)، 22-7.
رسولی، م.، دارایی، م.ر. و اسدی، ح. (1395). بررسی تأثیر چرخه مدیریت دانش بر بهبود عملکرد کارکنان شرکت توانیر. ] پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران مرکز پیام نور تهران غرب[.
طاهرزاده، ف.، و موسویان، م. (1399) اهمیت و نقش مدیریت دانش در آموزش عالی (مطالعه موردی: دانشکدهی مدیریت دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات). جهان نوین، 3(10)، 167-154
کیاکجوری، د.، امیری لرگانی، ب. و کوزه گر، ا. (1391) بررسی نقش مدیریت دانش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی. اولین همایش منطقهای پژوهشها و راه کارهای نوین در حسابداری و مدیریت، تنکابن.
مهدی پور، ن. و سلطانی، ا. (1394). کاربست مؤلفههای کاربردی، ملی، جهانی، نظری و ساخت برنامه درسی در برنامههای درسی علوم انسانی از دیدگاه اعضای هیات علمی (مورد: دانشگاه شهید باهنر کرمان). پژوهشهای برنامه درسی، 5(2)، 71- 47.
محمدزاده روشتی، ز. (1399). شناسایی مؤلفههای مدیریت دانش مؤثر بر استارتآپهای علم اطلاعات و دانششناسی و ارائه مدل. ] رساله دوره دکتری. دانشگاه ازاد اسلامی[.
محمدی، ل. و علیپور حافظی، م. (1394). مدل ممیزی دانش برای مراکز علمی ایران. مطالعات دانش شناسی، 2(5)، 125-107.
محمدی، م. و پناهی، س. (1398). تحلیل منابع سرفصلهای کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی ایران (مطالعات کتابخانههای عمومی، مدیریت کتابخانههای دانشگاهی و مدیریت کتابخانههای دیجیتال). مطالعات کتابداری و اطلاع رسانی شهید چمران اهواز، 26(2)، 84- 59.
محمودی، ف. و مهرمحمدی، م. (1399). وارونگی: رویکردی نوین بـه طراحی برنامـه درسی معطوف به تربیت حرفهای (با تاکید بر علوم تربیتی). مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، (6)، 177-141. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 74 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |