تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,015 |
امکانسنجی استقرار مدیریت دانش در نهادکتابخانههای عمومی ایران براساس الگوی کوان یو وانگ | ||
دانش شناسی | ||
دوره 15، شماره 59، اسفند 1401، صفحه 144-158 اصل مقاله (485.35 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا کیان راد* ؛ سیف اله اندایش | ||
دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران، | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی امکانپذیری استقرار مدیریت دانش در نهاد کتابخانههای عمومی ایران بر اساس الگوی کوان یو وانگ انجام شده است. روش پژوهش: پژوهش حاضر کاربردی است و بهروش پیمایشی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. پایایی پرسشنامه نیز با توجه به مقدار ضریب آلفای کرونباخ، 9/. محاسبه شد. جامعه پژوهش 115 نفر بودند که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار اکسل و اسپیاساس 19 استفاده شد. برای سنجش میانگین گروههای یازدهگانه مدیریت دانش از آزمونهای همبستگی پیرسون، آزمون تی تکنمونهای، و آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و برای رتبهبندی گروههای معیار از آزمون غیرپارامتریک فریدمن بهره گرفته شد. یافتهها: وضعیت استقرار مدیریت دانش در نهادکتابخانههای عمومی ایران براساس گروههای یازدهگانه کوان یو وانگ درگروه متوسط قرار داشت. همچنین میزان آمادگی نهاد برای استقرار مدیریت دانش در سطح متوسط ارزیابی شد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش با استفاده از آزمون t تک نمونهای در سطح معنی داری 001/0 نشان داد که امکان استقرار مدیریت دانش در نهادکتابخانههای عمومی ایران وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ نهادکتابخانههایعمومی؛ پیادهسازی مدیریت دانش؛ الگوی کوان یووانگ؛ استقرار مدیریت دانش | ||
مراجع | ||
ایمانی، ز. (1397). بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی استان گلستان در سال 1396. ] پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور استان مازندران، مرکز پیام نور تنکابن[
حجازینیا، ر. (1395). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت دانش با رویکرد تحقق اقتصاد مقاومتی. فصلنامه رشد و فناوری، (12)47، 12-20.
حسن زاده، م. (1386). مدیریت دانش، مفاهیم و زیرساختها. کتابدار.
حسینی، ح.، حضرتی، م.، و نوحیف، م. (1392). اولویت بندی عوامل تسهیل کننده مدیریت دانش. پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی، 5(4)، 97-112.
رفعتی شالدهی، ح.، حسنوی، ر.، به آذین، ف.، و بنی طبا، ع. (1387). بررسی الگوی مدیریت دانش در یک مرکز تحقیقاتی نظامی. مجله طب نظامی، ۱۰ (۳)، ۲۵۲-۲۳۷.
رمضانی، ا.، دهوشی، م.، فلاح لاجیمی، ح.، و رازقی، ن. (1398). ارائه الگوی استقرار مدیریت دانش در دانشگاه مازندران. مدیریت بهره وری (فراسوی مدیریت)، 13(50)، 89-117.
رهنوردآهن، ف.، و محمدی، ا. (1388). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکدهها و مراکز آموزش عالی تهران. مدیریت فناوری اطلاعات، 1(3)، 37-52.
شعبانی، ا.، محمدی، ا.، و فروگذار، ح. (1391). شناسایی، بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پیادهسازی مدیریت دانش با استفاده از تکنیک TOPSIS(مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی شیراز). مدیریت اطلاعات سلامت، 9(3)، 326-318.
شفیعی، س.، مرادی، م.، و جعفری، م. (1398). سنجش بلوغ مدیریت دانش در کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی (نمونه پژوهش: کتابخانههای عمومی کرمانشاه). مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 2(6)، 109-77.
صفایی، ن.، طالقانی نیا، ف.، و کیامنش، ا. (1396). شناسایی و رتبهبندی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در شرکتهای دانش بنیان (مطالعه موردی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران). فصلنامه رشد و فناوری، 13(50)، 21-28.
عنایتی، ت.، ضامنی، ف.، و زنگانه، م.ج. (1390). شناسایی موانع اصلی کاربرد فناوری اطلاعات در مدارس دوره متوسطه شهرستان علی آباد کتول. مجله فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی،1 (4)، 98-116.
فرحناکی، م.، حسن زارعی، م.، و عطارنیا، ا. (1400). شناسایی و اولویت بندی الزامات استقرار مدیریت دانش در دانشگاه شهاب دانش. ]پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی طلوع مهر[. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 109 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |