تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,315 |
ارزیابی مدل ساختاری تبیین عملکرد تحصیلی بر اساس خودتعیینگری: نقش واسطهای درگیری تحصیلی | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 13، شماره 38، فروردین 1400، صفحه 25-38 اصل مقاله (659.97 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرضیه مدرسی حجتآبادی1؛ ولیالله فرزاد* 2؛ شیرین کوشکی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مدل ساختاری تبیین عملکرد تحصیلی بر اساس خودتعیینگری: نقش واسطهای درگیری تحصیلی بود. روش: طرح پژوهش حاضر کاربردی و از نوع پژوهشهای همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. از کلیه نوجوانان 12 تا 14 ساله مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 تعداد 300 نفر (150 دختر و 150 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای خودتعیینگری و درگیری تحصیلی را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSSV19 و LISRELV8.80 استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که خودتعیینگری و درگیری تحصیلی با عملکرد تحصیلی رابطه معنیداری دارند. همچنین نتایج مدل نشان داد که خودتعیینگری (38/0) و درگیری تحصیلی (50/0) اثر مستقیمی بر عملکرد تحصیلی دارند. افزون بر آن خودتعیینگری به واسطه درگیری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی (38/0) اثر غیرمستقیمی داشته است. نتیجهگیری: در نهایت نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد متغیرهای خودتعیینگری و درگیری تحصیلی میتوانند اثر مثبت و معنیداری بر عملکرد تحصیلی داشته باشند. لذا آگاهی معلمان، والدین، مدیران و مشاوران از این متغیرها جهت ارتقای عملکرد تحصیلی دانشآموزان توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
خودتعیینگری؛ درگیری تحصیلی؛ عملکرد تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 153 |