تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,319 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,860 |
ارائه مدل بهبود خلاقیت فردی از طریق تعارض و یکپارچگی در بین کارکنان آموزشوپرورش استان کهگیلویه وبویراحمد | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
دوره 12، شماره 3 - شماره پیاپی 47، اسفند 1401، صفحه 285-310 اصل مقاله (491.31 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناصر بشیری گودرزی1؛ سعید آقاسی* 2؛ سید رسول آقاداوود2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان، ایران | ||
2استادیار، گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل بهبود خلاقیت فردی با رهیافت تعارض و یکپارچگی در بین کارکنان آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بهرهگیری از نظریه داده بنیاد انجام شده است. روش: دادههای پژوهش طی 15 مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان دانشگاهی منتخب استان کهگیلویه و بویر احمد احصاء و سپس در فرایند کدگذاری استخراج و مقولههای هم پیوند در قالب 2 شرط علی(تناقض قالبیهای ذهنی و ایده پردازی)؛ 7 پدیده محوری(تعارض درونگروهی، تعارض میان فردی، تعارض میان فرد و گروه، تعارض میان گروهی، تعارض میان سازمانی، یکپارچگی داخلی، یکپارچگی خارجی)؛ یک شرط زمینهای(شکاف اطلاعاتی)؛ یک شرط مداخلهگر(خودگردانی ذهنی)؛ راهبردها و پیامدهای مدل مفهومی معین و طی مرحله کدگذاری انتخابی هر یک از عناصر الگو بهمنظور خلق نظریه پژوهش تشریح و بهتفصیل بیان شد. یافته ها: نتایج این پژوهش میتواند مدیران سازمان آموزشوپرورش را در شناخت خطمشیها، سیستمها و رویههایی که به بهبود خلاقیت فردی کارکنان کمک میکنند یا مانع و بروز آنها میشوند، یاری رساند. نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاکی از آن است که مجموعه راهبردهایی که الگوی بهبود خلاقیت فردی کارکنان انتخاب میکند و منجر به پیامدهای بهبود خلاقیت فردی میشوند؛ نشان از ایجاد تعارض و یکپارچگی در بین کارکنان در عمل دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت فردی؛ شکاف اطلاعاتی؛ تعارض سازمانی؛ یکپارچگی داخلی | ||
اصل مقاله | ||
اله یار، منصور. (1399). نقش میانجی خلاقیت کارکنان در رابطه بین خود کارآمدی شغلی و کارآفرینی کارکنان آموزشوپرورش شهر بیرجند، مدیریت و چشم انداز آموزش، 2(1)، 39-50. آغاز، عسل؛ طالعی، نازنین. (1399). تأثیر ارزشهای فرهنگی بر بهکارگیری سبکهای مختلف مدیریت تعارض، علوم مدیریت ایران، 15(60)، 66-55. بهرام زاده، سلیمام. (1398). تبیین رابطه بین خلاقیت و توانمندسازی نیروی انسانی در آموزشوپرورش شهر کاشان، مدیریت و چشم انداز آموزش، 1(2)،29-1. بیک زاده، جعفر؛ شفایی، مقصود. (1392). مدیریت تعارض، رفتار و روابط در سازمان و مدیریت، مدیریت و چشم انداز آموزش، 3(5)، 66-51. جعفرلو، غلام؛ شریفی، نسترن؛ شریفی، حسن پاشا. (1398). ارائه مدلی جهت پیشبینی خلاقیت بر اساس سخت رویی، خودکارآمدی، کمالگرایی، تحصیلات والدین، سوابق کارهای خلاقانه، افراد خانواده و خویشاوندان نزدیک با میانجی انگیزش پیشرفت در دانش آموزان»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(1)،184-153. رضائیان، علی. (1399). مدیریت تعارض و مذاکره، چاپ دهم، تهران: سمت. غلامی، علی.(1396). سبکهای مدیریت تعارض و رابطه آن با فرهنگسازمانی مدیران، دانش و پرورش، 8(23)، تابستان 1389. فهیما، مریم؛ غلامزاده، داریوش؛ ودادی، احمد. (1399). طراحی و آزمون مدل مدیریت عملکرد کارکنان با رویکرد یکپارچه، علوم مدیریت ایران، 15(59)، 79-65. همرنگ، حمید؛ قنبری پناه، افسانه؛ ابوالمعالی الحسینی، خدیجه؛ سپاه منصور، مژگان، (1398). تبیین رابطه بین خلاقیت و سازگاری تحصیلی دانش آموزان با میانجیگری انگیزش تحصیلی، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 9(3)، 61-48. یاسمی، صدیقه؛ حسینی خواه، علی؛ کیان، مرجان؛ گرامی، مسعود؛ حسینی، افضل السادات. (1399). مدرسه خلاق، چیستی و چگونگی در دوره ابتدایی، نوآوریهای آموزشی، 19(75)، 75-89. Abdul Cader, A. (2017). Islamic principles of conflict management: A model for human resource management. International Journal of Cross Cultural Management, 17(3), 345–363. Sarri, k Katerina.Ka, L. Bakouros, Petridou, Eugenia, (2010), perspective on practice, Entrepreneur training for Creativitg and Innvation, Journal of European Industrial Training,34(3), pp 270-288. Gamboa, j. p., gracia, F., Ripoll, p., & de peiro, j. M. (2009). Employability and personal initiative as antecedent of job satisfaction. The Spanish journal of psychology, 12(2), 632-640. stroppa, C., & Erica, s. (2011). PInternational assigments: the role of social support and personal initiative. International journal of intercultural relation, 35(2), 234-245. Wang, H., & Li, j. (2015). How trait curiosity influence psychological well-being and emotional exhaustion: The mediating role of personal initiative. Journal of personality and individual Difference, 75, 135-140. Jauk E. A bio-psycho-behavioral model of creativity. Curr Opin Behavl Sci. 2019; 27:1-6 Gafarova E, Belevitin V, Smyrnov Y. (2017). Modeling educational process optimization in the development of individual creativity by extending modality skills of the learners. Mechanics Adv Technol. Ceko E. On relations between creativity and quality management culture. Creat Stud. 2021;14(1):251-70. Pavlivna YS. (2021). Creative resource of psychological tools psycho-geometrics colour art constructor. Technol Intellect Dev.;5(1):29. Munteanu A. (2021). Creating psycho-emotional conditions in the creative training of future specialists. JES UTM. Barth, A. L., & de Beer, W. (2018). Performance Management Process: Diagnosis in Performance Management Success (107-113). Springer, Cham. Beghetto, R.A, and Kaufman, J. C. (2017). Learning for Creativity. In R. K. Sawyer (Author), Nurturing creativity in the classroom (pp. 265-286). New York: Cambridge University Press. Buttkus, Michael& Eberenz, Ralf. (2019). Performance Management in Retail and the Consumer Goods Industry: Best Practices and Case Studies, Springer, 2019, pp: 49. Gil, A. J., Rodrigo-Moya, B., & Morcillo-Bellido, J. (2018). Impact of teacher empowerment on innovation. Preprints, 6, 2-22. Kauffman, D.F. (2001). Self-Regulated learning in Web-Based environments: Instructional tools designed to facilitate cognitive strategy use, metacognitive processing, and motivational beliefs (Dissertation of Doctor of Philosophy). University of Nebraska. Mackali, Zeynep. GÜLÖKSÜZ, Sinan. Oral, Timuçin. (2014). Creativity and Bipolar Disorder. Turkish Journal of Psychiatry. 25: 1-10. Ristic, M. R., Ljepava, N., Qureshi, T. M., & Milla, A. C. (2020). A Cross-Cultural Comparison of Conflict Management Styles in Multinational Organisations: Empirical Evidence from Serbia. JEEMS Journal of East European Management Studies, 25(3), 418–447. Schleicher, D. J., Baumann, H. M., Sullivan, D. W., & Yim, J. (2019). Evaluating the effectiveness of performance management: A 30-year integrative conceptual review. Journal of Applied Psychology,104(7), 851. Yarmohammadian, M. H. (2018). Principles of curriculum planning. Publisher: Book Memorial. Zhu, Y. Q., Gardner, D. G., & Chen, H. G. (2018). Relationships betweenwork team climate, individual motivation, and creativity. Journal ofManagement, 44(5), 2094-2115.
| ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 171 |