| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,002 |
| تعداد مقالات | 83,709 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,701,830 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,338,710 |
جامعه و انواع آن درهندسه معرفتی ملاصدرا | ||
| فصلنامه علمی تحقیقات سیاسی و بین المللی | ||
| دوره 15، شماره 54، خرداد 1402، صفحه 1-13 اصل مقاله (529.99 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/pir.2023.1972214.3579 | ||
| نویسندگان | ||
| علی شیرخانی1؛ حسین شیرخانی* 2؛ فاطمه زهرا مهری آدریانی3 | ||
| 1استاد گروه علوم سیاسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی ، قم، ایران. | ||
| 2کارشناس ارشد مطالعات منطقه ای دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| 3کارشناش ارشد فلسفه اخلاق، دانشگاه قم،قم، ایران. | ||
| چکیده | ||
| .وی بیشتر به اعتباری بودن جامعه اذعان دارد و از آنجا که انسان را یک موجودِ غیرمکتفی بتفرده، می داند و خود به تنهایی توانِ حل مشکلات خویش را نخواهد داشت .وی اعتقاد جازم بر تعاون و همکاری میان انسانها دارد و در این رابطه،به وجود قانون،اعتقاد دارد. وجود عقل انسانی ،ولی به لزوم تشریع و شریعت در جوامع انسانی باورمند هست و انسان با دارا بودن عقل به تنهایی، بیشتر به تقویت و رونق نشئه ی حسیه می پردازد و بدین طریق ،جامعه متدانیه ،ظهور و بروز خواهد داشت و حال آنکه صدرالمتالهین ضمن پذیرش قطعی جامعه متدانیه برای حیات اجتماعی ، سودای جامعه متفاضله و در نهایت متعالیه دارد. درجامعه فاضله صدرایی ، عدالت محور اساسی هست و حال آنکه در جامعه متعالیه ،لطف ،احسان و کرم ،بنیاد و بنیان اساسی است.در جامعه فاضله و متعالیه صداریی ، وجود نبی، امام و علمای عامل، ضرورتی اجتناب ناپذیرهستند و در جامعه متعالیه برای اجرای شریعت و قانون معاش و معاد،مجریان شریعت با اتصال به عقل کل و نظام احسن ربانی، درجامعه انسانی نیزاحسن الفواعل،انجام می شود و این جامعه نیز شبیه عالَم ربانی می گردد. واژگان کلیدی: انسان،فلسفه سیاسی،جامعه متدانیه،جامعه فاضله و جامعه متعالیه | ||
| کلیدواژهها | ||
| "انسان"؛ "سیاست"؛ "متدانیه"؛ "فاضله "؛ " متعالیه " | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 231 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 147 |
||