تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,552,259 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,725,058 |
مقایسه رفتار اجتماعی مطلوب، کنترل عاطفی و سیستم مغزی رفتاری در دانش آموزان با و بدون نشانه های آسیب به خود | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 52، اسفند 1401، صفحه 12-25 اصل مقاله (225.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سوگند زمانی* 1؛ آذر کیامرثی2 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف مقایسه رفتار اجتماعی مطلوب، کنترل عاطفی و سیستم مغزی رفتاری در دانش آموزان با و بدون نشانه های آسیب به خود صورت گرفت. پژوهش حاضر به شیوه علّی- مقایسه ای انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه یازدهم دوره متوسطه ناحیه 2 رشت در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 5351 نفر بود که از بین آنها تعداد 60 نفر (30 نفر با و 30 نفر بدون نشانه های آسیب به خود) به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه های رفتار اجتماعی مطلوب کارلو و راندال (2003)، کنترل عاطفی ویلیامز و همکاران (1997)، فعال سازی و بازداری رفتاری کارور و وایت (1994) و آسیب به خود سانسون و همکاران (1998) استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس از طریق نرم افزارSPSS24 در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین رفتار اجتماعی مطلوب در دانش آموزان با و بدون نشانه های آسیب به خود تفاوت وجود دارد (001/0P˂). بین کنترل عاطفی در دانش آموزان با و بدون نشانه های آسیب به خود تفاوت وجود دارد (001/0P˂). بین سیستم مغزی رفتاری در دانش آموزان با و بدون نشانه های آسیب به خود تفاوت وجود دارد (001/0P˂). بر اساس یافته های مذکور می توان نتیجه گرفت که روانشناسان و مشاوران مدارس باید نسبت به شناسایی و درمان دانش آموزان دارای نشانه های آسیب به خود اقدام نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار اجتماعی؛ کنترل عاطفی؛ سیستم مغزی رفتاری؛ آسیب به خود؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 243 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 104 |