تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,249 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
مطالعه تطبیقی نقاشیهای کوه خواجه با نقوش دیواری شهر دورااروپوس | ||
پیام باستانشناس | ||
دوره 12، شماره 23، شهریور 1394، صفحه 57-70 اصل مقاله (2.32 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فائزه رضایی* 1؛ الهام وثوق بابایی2 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد باستانشناسی، گروه باستانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری باستانشناسی، گروه باستانشناسی، دانشگاه مازندران، بهشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
محوطه کوه خواجه در سیستان و شهر دورا اروپوس در سوریه امروزی، محوطههایی شاخص در زمینه هنر نگارگری در دوران اشکانی به شمار میروند؛ با توجه به اینکه هنر نگارگری این دوره برای نخستین بار در این دو محوطه دیده میشود، این پرسش مطرح است که چه ارتباطی میان سبک هنری و نقشمایههای به کار رفته در این دو محوطه دیده میشود؟ هدف این پژوهش مقایسه تطبیقی نقوش دیواری کوه خواجه و نقاشیهای شهر دورا اروپوس بوده و تمر آن، بیشتر بر روشهای هنری نقشمایهها و مضامین به کار رفته در نقاشیهای دیواری هر دو محوطه است. این پژوهش با استفاده از شیوه توصیفی - تطبیقی تکنیکهای به کار رفته در نقاشی دیواری، نقشمایهها و مضامین به کار رفته در دو محوطه را با یکدیگر مقایسه کرده و همچنین جهت یافتن سرچشمه هنری آنها سایر آثار باستان شناختی اشکانی و پیش از آن را نیز مورد مطالعه قرار داده و در نهایت، با تحلیل مفاهیم مرتبط، به جمعبندی مطالب پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که باوجود تفاوتهایی به ویژه در انتخاب شخصیتها و مضامین مذهبی در نقاشیهای دورا ارپوس که متأثر از مفاهیم روم شرقی (بیزانس) است، نقاشیهای هر دو محوطه در شیوههای هنری همچون تصاویر تمام رخ دورگیری و ژرف نمایی و در برخی موضوعات نقاشی همچون بهرهگیری از کهن الگوه مانند شکار و صحنه بارعام شباهتهایی میان هر دو محوطه دیده میشود که همگی از هنر بومی ایران نشأت گرفتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
نقاشی دیواری؛ هنر اشکانی؛ کوه خواجه؛ دورااروپوس؛ هنر بومی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 84 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |