تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,480 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,028 |
اثربخشی آموزش سرسختی روانشناختی بر رضایت جنسی و تعارضات زناشویی در زوجین با طلاق عاطفی | ||
زن و مطالعات خانواده | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 اردیبهشت 1402 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jwsf.2023.1982388.1833 | ||
نویسندگان | ||
زهرا نجفی1؛ رزیتا فخیمی فرهادی* 2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی ، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران ( نویسنده مسئول ) | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش سرسختی روانشناختی بر رضایت جنسی و تعارضات زناشویی در زوجین با طلاق عاطفی انجام شد. این پژوهش از نوع طرح های نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه زوجین متقاضی طلاق شهر تبریز در سال 1401 بودند که تعداد 30 نفر از آنها انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های رضایت جنسی و تعارضات زناشویی و پروتکل سرسختی روانشناختی استفاده شد. اطلاعات جمعآوری شده به کمک روشهای آماری توصیفی میانگین و انحراف معیار و روشهای آماری استنباطی تحلیل کوواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش سرسختی روانشناختی می تواند باعث افزایش رضایت جنسی و کاهش تعارضات زناشویی در زوجین با طلاق عاطفی گردد که در سطح P<./.1 معنادار می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
سرسختی روانشناختی؛ رضایت جنسی؛ تعارضات زناشویی؛ طلاق عاطفی | ||
مراجع | ||
اسکندرنژاد، مهتا. (1389). تاثیر آموزش نوروفیدبک بر تغییرات الکتروآنسفالوگرافیک و عملکرد تیر و کمان کاران مبتدی. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه شهید بهشتی.
امانی، احمد، کشاورز افشار، حسین، اسفندیاری، حجت، بازوند، فاطمه، و عبدالهی، نرمین. (1390). تعیین رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه با سبک های هویت در دانش آموزان. فصلنامه علوم رفتاری.1، 82-7.
آهی، قاسم. (1384). هنجاریابی فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ بین دانشجویان دانشگاه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
جعفری فرد، زینب؛ بخشیپور، باباله و فرامرزی، محبوبه.(1394). اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری گروهی بر اضطراب اجتماعی، خودکارآمدی اجتماعی و نشخوار فکری در دانشجویان با اختلال اضطراب اجتماعی. مطالعات روانشناسی بالینی، 6، 21، 151- 175.
خدابخش کولایی ، الهه(1392). طرحواره های ناسازگار و ابعاد طرحواره تجاوز گران جنسی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
خواجه فرد، محمد، پرند، اکرم. (1391). استرس و روشهای مقابله با آن. تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
ریسو، ل. دوتویت، پ. استین، دان. و یانگ، ج. (1390). طرحوارههای شناختی و باورهای مرکزی در مشکلات روانشناختی. چاپ اول، (ترجمهی حسن یعقوبی، رحیم یوسفی، و مسعود قربانعلی پور). تبریز: انتشارات دانشگاه تبریز. (2007).
سبزعلی گل، مهدی و کاظمی، آمنهسادات.(1395). مقایسه نظم جویی شناختی هیجانی بین دو گروه از مردان، افراد مبتلا به سرطان و افراد غیر مبتلا. علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، 26، 4، 256- 264.
کرمی، حمید، مطهری، سارا، و قربانی، مریم. (1392). بررسی ارتباط بین طرحواره های ناسازگار اولیه و حالات فراشناختی در دانش آموزان شهر اصفهان. مجموعه مقالات همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد.
محمدخانی، جمال(1382). بررسی شناخت درمانگری گروهی متمرکز بر طرحواره بر ارتقاء بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
مشهدی، علی؛ میردورقی، فاطمه و حسنی، جعفر.(1390). نقش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان در اختلال های درونی سازی کودکان. روان شناسی بالینی، 3، 11، 29- 40.
نادری، یزدان؛ پرهون، هادی؛ حسنی، جعفر و صناعی، هاله.(1394). اثر بخشی ذهن آگاهی بر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان و اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی. اندیشه و رفتار، 9، 35، 17- 26.
یانگ، جفری.کلوسکو، ژانت. ویشار، مارجوری (1392). طرحواره درمانی. چاپ دوم، (ترجمهی حسن حمید پور و زهرا اندوز). تهران: ارجمند. (2003).
یانگ، جفری.کلوسکو، ژانت. ویشار، مارجوری (2003). طرحواره درمانی. راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی. ترجمه: حمیدپور،حسن. اندوز، زهرا (1389). تهران . انتشارات ارجمند. جلد اول.
یوسفنژاد، مائده و پیوستهگر، مهرانگیز. (1390). رابطه رضایت از از زندگی و طرحواره های ناسازگار اولیه در دانشجویان دانشگاه بابل. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 20، 64-56.
یوسفی، جعفر.(1394). رابطه راهبردهای تنظیم هیجانی و هیجانهای مثبت و منفی با سلامت روانی دانشجویان. مجله دانشکده علوم پزشکی شیراز، 3، 1، 66- 73.
Bassi, M., Falautano, M., Cilia, S., Goretti, B., Grobberio, M., Pattini, M., & Lugaresi, A. (2016). Illness Perception and Well-Being Among Persons with Multiple Sclerosis and Their Caregivers. Journal of clinical psychology in medical settings, 23(1), 33-52. Begley, T.M.; Lee, C. & Czajka, J.M. (2000), The relationships of type A Behavior and optimism with job performance and blood pressure, Journal of Business and psychology. 15: 215-277. Beidel DC, Turner SM. (2005). Childhood anxiety disorder: a guide to research and treatment. London: Routledge. Benyamini, Y., Medalion, B., & Garfinkel, D. (2007). Patient and spouse perceptions of the patient's heart disease and their associations with received and provided social support and undermining. Psychology and Health, 22(7), 765-785. Blenkiron A. (2016). Who is suitable for cognitive behavioural therapy? Journal of the Royal Society of Medicine; 92. Botha-Scheepers S (2006). Activity limitations in the lower extremities in patients with osteoarthritis: the modifying effects of illness perceptions and mental health. Osteoarthritis Cartilage; 14(11): 1104-10. Botha-Scheepers S, Riyazi N, Kroon HM, Scharloo M, Houwing-Duistermaat JJ, Slagboom E (2006). Activity limitations in the lower extremities in patients with osteoarthritis: the modifying effects of illness perceptions and mental health. Osteoarthritis Cartilage; 14(11): 1104-10. Cosio D, Jin L, Siddique J, Mohr DC. (2011). The Effect of Telephone-Administered Cognitive-Behavioral Therapy on Quality of Life among Patients with Multiple Sclerosis. Ann Behav Med; 41(2): 227–234. Davidson, R. J., Abercrombie, H., Nitschke, J. B., & Putnam, K. (2000). Regional brain function, emotion and disorders of emotion. Current Opinion in Neurobiology, 9, 228-234. Diamond, B.J.; Johnson, S.K.; Kaufman, M.; Graves, L. (2008), Relationships between infor 9, mation processing, pepression, fatigue and cognition in multiple sclerosis, Arch clin Neuropsychol, 23, 189-199. Eisenberg, N, & Spinard, T. L. (2004). Emotion-related regulation: Sharpening the definition. Child Development, 75, 334-339. Fillingim, R. B. (Ed.). (2001). Sex, gender, and pain. Seattle, WA: IASP Press. Freeman A. (2012). Cognitive herapy: An overview. In a. Freeman & V.B. Greenwood (Ed), cognitive Therapy: applications in Psychiatric and Medical Settings. Human Scinces. Gafvels C, Wandell PE. (2006). Coping strategies in men and women with type 2 diabetes in Swedish Primary Care. Diabetes Research and Clinical Practice;71:280– 289. Gatian, A., & Garolera, M. (2012). Efficacy of an adjunctive computer based cognitive impairment and Alzheimers disease: a single blind randomized clinical trail. the Journal of Geriatric Psychiatry; 15 (2): 28-35. GulickEE. (1997). Correlates of quality of life among persons with multiple sclerosis. Nurs Res ;46(6): 305-11. Hammond, D. C. (2005). Neurofeedback with anxiety and affective disorders. Journal of Child and adolescent psychiatric clinics of North America; 14(1): 105-123. Hasvold, T., & Johnson, R. (1993). Headache and neck and shoulder pain: Frequent and disabling complaints in the general population. Scanfinavian. Journal pf Primary Heatlth Care, 11, 21-224. Hwang J,E (2006). A Processing Model of Emotion Regulation:Insights from the Attachment System.Psychology Dissertations. 77, 1087-1100. Keunyoung, Y., Keun, H.K., Shin, Y.S. & Kang, S.L.(2010).Intolerance of uncertainty, worry, and rumination in major depressive disorder and generalized anxiety disorder .journal of Anxiety Disorders. 6, 623–628. King, E. (2005). Clinical approaches to mood control.In D. M. Wegner & J. W. Pennebaker (Eds.), Handbook of mental control, Century Psycholoay Series (pp. 258-277) Lett HS, Blumenthal JA, Babyak MA, Sherwood A, Strauman T, Robins C (2004). Depression as a risk factor for coronary artery disease: evidence, mechanisms, and treatment. Psychosom Med; 66(3): 305-15. Leventhal H, Nerenz DR, Steele DJ (1984). Illness representation and coping with health threats. In: Baum A, Taylor SE, Singer JE, editors. Social psychological aspects of health. Volume 4 of Handbook of psychology and health.New Jersey: L. Erlbaum Associates. p. 219-52. Leventhal H, Nerenz DR, Steele DJ. (1983). Illness representation and coping with health threats. In: Baum A, Taylor SE, Singer JE, editors. Social psychological aspects of health. Volume 4 of Handbook of psychology and health.New Jersey: L. Erlbaum Associates. p. 219-52. Lewinsohn, P. M. (1974). A behavioral approach to depression. In J. C. Coyne (Ed),Essential papers on depression (pp. 150-172). New York: New York University Press. Lineu, C., Fonseca, Glória M.A.S. Tedrus., Marcelo, G., Chiodi Jaciara, Näf Cerqueira ., Josiane M.F. Tonelotto. (2006). QUANTITATIVE EEG IN CHILDREN WITH LEARNING DISABILITIES. Journal of Arq Neuropsiquiatr; 64(2): 376-381. Lubar, J. F., & Shouse, M. N. (2004). EEG and behavioral changes in a hyperactive child concurrent with training of the sensorimotor rhythm (SMR): A preliminary report. Journal of Biofeedback & Self-Regulation; 1(3): 293-306. Mayer, J. D., & Gaschke, Y. N. (1988). The experience and meta-experience of mood. Social Psychology, 55, 102-111. McAndrew LM, Musumeci-Szabo TJ, Mora PA, Vileikyte L, Burns E, Halm EA (2008). Using the common sense model to design interventions for the prevention and management of chronic illness threats: from description to process. Br J Health Psychol; 13(Pt 2): 195-204. McCarthy M, Beaumont J.G , Thompson R , Peacock S. ( 2001). Modality-specific aspects of sustained and divided attentional performance in multiple sclerosis. Journal of Archives Clinical Neuropsychology; 20(4): 705 – 718. Mikulncer, M (1998). Adult attachment style and affect regulation: Strategic variations in self-appraisals. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 420-435. Morgante L. (2000). Hope in multiple sclerosis, a nursing perspective. J MS care; 2(2): 3-7 Moss-Morris R, Dennison L, Landau S, Yardley L, Silber E, Chalder T. (2013). A randomized controlled trial of cognitive behavioral therapy (CBT) for adjusting to multiple sclerosis. J Cons clin psychol; 81(2): 251-62. Owen, A. M., Hampshire, A., & Grahn, J. A. (2010). Putting brain training to the test nature. Journal of Europe PMC Funders Group; 10 (465): 775-778. Parrott, W.G. (2001). Emotions in social psychology: Volume Overview. In W.G. Parrott (Ed.), Emotions in social psychology (pp.1-19). PA: Psychology Press. Petrie KJ, Weinman JA. (1997). Perceptions of health & illnes: Current research and applications. Amsterdam, Netherlands: Harwood Acad Publ. Pressman, S.D., & Cohen, S.(2005).Does positive affect influence health?.Psychol Bull,131(6):925-71. Saarni, C. (2004). The development of emotional competence. New York: Guilford Press. Smith, C. A., & Kirby, L. D., (2004). Appraisal as a pervasive determinant of anger.Emotion, 4, 133-138. Sullivan, M. J. L., Tripp. D. A., & Santor, D. (2000). Gender differences in pain and pain behavior: The role of catastrophizing. Cognitive Therapy and Resaearch, 24, 121-134. Thomas PW, Thomas S, Kersten P, Jones R, Nock A, Slingsby V, and et al. (2010). Multi-centre parallel arm randomised controlled trial to assess the effectiveness and cost-effectiveness of a group-based cognitive behavioural approach to managing fatigue in people with multiple sclerosis. BMC Neurol; 10: 43. Thomas, J. L. (2002). Neurofeedback and your brain: A beginner’s manual.Faculty, NYU Medical Center& Albert Einstein College of Medicine. Thompson, R. A. (1990). Emotional regulation and emotional development. Educational Psychology Review, 3, 269-307. Thompson, T., Steffert, T., Ros, T., Leach, J., & Gruzelier, J. (2008). EEG applications for sport and performance. Journal of Methods; 45(9): 279-288. Tice, D. M., & Bratslavsky, E. (2000). Giving in to feel good: The place of emotion regulation in the context of general self-control. Psychological Inquiry, 11, 149-159.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 800 |