تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,465 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,018 |
مقایسه دشواری تنظیم هیجان، خشونت سایبری و نوموفوبیا در دانشجویان معتاد به شبکه مجازی و عادی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 1-12 اصل مقاله (685.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سینا تقوایی1؛ رمضان صولتی آناقیزی2؛ سیده مریم موسوی* 3 | ||
1گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت، ایران. | ||
2گروه علوم پزشکی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت، ایران | ||
3گروه علوم پزشکی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی ، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
در چند سال اخیر، اعتیاد به شبکه مجازی در جمعیت دانشجویان کشور رو به افزایش بوده است، بهطوری که تبعات منفی حاصل از آن یعنی شیوع مشکلات روانشناختی، افسردگی، مشکلات تحصیلی، انزوای اجتماعی بشدت رشد یافته است. بر این اساس این پژوهش با هدف مقایسه دشواری تنظیم هیجان، خشونت سایبری و نوموفوبیا در دانشجویان معتاد به شبکه مجازی و عادی انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع علّی- مقایسهای است. جامعه آماری کلیه کاربر و غیرکاربر شبکههای اجتماعی دانشجوی دانشگاه آزاد رشت است که در سال تحصیلی 1400-99 مشغول به تحصیل بودند. برای تعیین نمونه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. حجم نمونه در این تحقیق بر اساس فرمول کوکران برای جامعه محدود 210 نفر برآورد شد. اما به دلیل احتمال ریزش نمونه 260 پرسشنامه در دو گروه 130 نفری از دانشجویان عادی و معتاد به شبکه مجازی توزیع شد. پاسخ دهندهها به پرسشنامههای 20سؤالی اعتیاد اینترنتی یانگ (1988)، پرسشنامه 20 سؤالی نوموفوبیا از یلدریم و کوریا (2015) و پرسشنامه 36 سؤالی دشواریهای تنظیم هیجان از گراتز وروئمر(2004) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل با استفاده از نرمافزار spss26 و آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین دشواری تنظیم هیجان در دانشجویان معتاد به شبکه مجازی و عادی و بین نوموفوبیا در دانشجویان معتاد به شبکه مجازی و عادی تفاوت معنادار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم هیجان؛ خشونت سایبری؛ نوموفوبیا؛ مداخلههای آموزشی؛ دانشگاه آزاد رشت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 550 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 275 |