تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کمرویی دانش آموزان دختر دوره ابتدایی | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 8، شماره 29، آذر 1395، صفحه 61-74 اصل مقاله (408.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهناز یوسفی* 1؛ مجتبی امیری مجد2؛ سعیده بزازیان3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر- ایران | ||
2دانشیار دانشگاه آزاد واحد ابهر، گروه روانشناسی، ابهر، ایران | ||
3استادیار دانشگاه آزاد واحد ابهر، گروه روانشناسی، ابهر، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کاهش کمرویی دانش آموزان دختر دبستانی انجام شد. روش پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل 93 در دبستان های دخترانه - بود. بدین منظور از بین کلیه کودکان دختر که در سال تحصیلی 94 منطقه 4 شهر کرج مشغول به تحصیل بودند( 4725 کودک)؛ 30 کودک پایه پنجم به روش تصادفی مرحله ای بعنوان نمونه پژوهش انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. 1. دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر- ایران 2 . دانشیار دانشگاه آزاد واحد ابهر، گروه روانشناسی، ابهر، ایران ٣. استادیار دانشگاه آزاد واحد ابهر، گروه روانشناسی، ابهر، ایران 62 / اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر کمرویی دانش آموزان دختر دوره ابتدایی سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش مهارت های اجتماعی قرار گرفت، پرسشنامه کمرویی بعنوان ابزار پژوهش در مورد هر دو گروه، قبل و بعد از پایان جلسات آموزشی مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون آزمودنی ها تفاوت معناداری وجود به عبارت دیگر آموزش مهارت های اجتماعی بر کمرویی کودکان دبستانی مؤثر بوده و ؛( P<0/ دارد( 01 موجب کاهش کمرویی شده است. واژگان کلیدی: مهارت های اجتماعی، کمرویی، دانش آموزان دختر، دوره ابتدایی. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: مهارت های اجتماعی؛ کمرویی؛ دانش آموزان دختر؛ دوره ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |