تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,006 |
تعداد مقالات | 83,641 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,608,112 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,762,688 |
تبیین مقایسه ای اصول ،هدفهاوروشهای تربیتی مولوی وهایدگر | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 8، شماره 28، شهریور 1395، صفحه 81-118 اصل مقاله (652.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جواد طاهری* 1؛ نورالدین قاضی2؛ فاطمه رحمنی3 | ||
1استادیار ادبیات فارسی، گروهادبیات فارسی، دانشگاه آزاد واحد ابهر، ابهر، زنجان. | ||
2استادیار ادبیات فارسی، گروه ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد واحد ابهر، ابهر، زنجان | ||
3دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان | ||
چکیده | ||
چکیده هدفاصلیاینمقاله تبیینمقایسه اصول،هدفهاوروشهای تربیتیجلال الدینمحمد بلخی به عنوان برجسته ترین نماینده ی عرفان و مارتین هایدگربهعنوان یکی از شخصیت های بزرگ و جنجالی تفکر فلسفی قرن بیستماست.اینتحقیق ازنوعتحلیلی-توصیفیواستنتاجنظریاستکه برگرفته از)مطالعهاسنادی(کتابخانهایمیباشد.در تحقیق حاضر اکثر یافته ها و نتایج با استناد به متون و منابع اصلی اخذ شده و سعی شده است از آراء محققانی که به موضوعمقالهمرتبط هستند نیز استفاده شود.در اینپژوهشجهت استنتاج نتایج از روشهای تحلیل مفاهیم و متن استفاده شده است. مولویدر مثنوی،بیشتر به اخلاق و تربیت نظر دارد ومثل یک»شیخ تربیت«میکوشد که خواننده را از خود بیرون آورد و از او چیز تازهای بسازدوهایدگردر زمینه تربیتی فهم و تبیین شرایط وجودی را 1.استادیار ادبیات فارسی، گروهادبیات فارسی، دانشگاه آزاد واحد ابهر، ابهر، زنجان. 2.استادیار ادبیات فارسی، گروه ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد واحد ابهر، ابهر، زنجان. 3.دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان 82/تبیینمقایسهای اصول ،هدفهاوروشهای تربیتی مولویوهایدگر مهم ترین هدف تعلیم و تربیت قرار می دهد ووظیفه اصلی متربی را رساندن فراگیر به فهم می داند. حالبا توجه بهاین کهاشتراکاتو افتراقات زیادی بیناهداف تربیتی هایدگرو مولویوجود دارد، آشناییبااهداف،اصولوروشهایتربیتیدردودیدگاه ومقایسهآنهابایکدیگرامری ضروری است و این امر ازآنرویکهمیتواندباعثایجادشناختو آگاهی،بروزروحیهنقادینسبتبهخطمشی هاوبرنامهریزیهایآموزشیشودمطلوبومفیداست.مهمترین نتیجه ای که می توان از این پژوهش گرفت این است که، اصول تربیتی همیشه پایدار و فروع آن تابع زمان است و معرفت عرفانی مولوی و هستی شناسی و معرفت به آن در نظر هایدگر و به تبع آن تربیت در آثار آنان توانسته اصول واحدی عرضه نماید.باتوجهبهاینموضوعمهموناظربههدفاینپژوهشپیشنهادمیشود پژوهشیباعنوانبررسی تطبیقی رابطه وجودی انسان با عالم از دیدگاه هایدگر ومولوی انجامگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژه ها: تعلیم وتربیت؛ اصول تربیت؛ هدفهای تربیتی؛ روشهای تربیتی؛ مولوی وهایدگر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 107 |