| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,565,424 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,270,203 |
بررسی تطبیقی کاربرد ادبی و نمادین عنصر رنگ در اشعار فردوسی طوسی و بشار بن برد | ||
| فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی | ||
| مقاله 4، دوره 17، شماره 65، خرداد 1402، صفحه 37-48 اصل مقاله (973.68 K) | ||
| نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/clq.2023.1976546.2499 | ||
| نویسندگان | ||
| طاهر جعفری1؛ غلامرضا حیدری* 2؛ لیدا نامدار3؛ جواد طاهری4 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خدابنده، دانشگاه آزاد اسلامی، خدابنده، ایران | ||
| 2استادیار گروه زبان وادبیات فارسی، واحدابهر، دانشگاه آزاد اسلامی. ابهر، ایران | ||
| 3استادیارگروه زبان وادبیات فارسی ، واحد خدا بنده ،دانشگاه آزاداسلامی ،خدابنده ، ایران | ||
| 4استاد یارگروه زبان وادبیات فارسی، واحدابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر،ایران | ||
| چکیده | ||
| یکی از مهمترین عناصر، در بروز خلاقیتهای هنری به کارگیری رنگ است. در واقع رنگ از عناصر ویژهای است که میتوان از طریق شناخت ویژگیها و تأثیرات آن، از بسیاری از رمزها پردهبرداری کرد و به رازهای پنهان بسیاری دست یافت. شاعران به عنوان زیباشناسان جهان هستی، از رنگها در تصاویر شعری خود استفاده کردهاند و گاه از آن در تبیین مفاهیم بیان ناشدنی و فضای نمادین اشعار خود بهره بردهاند. در این پژوهشکه به روش کتابخانهای انجام شده است، ضمن ارائۀ شواهد شعری از اشعار فردوسی طوسی و بشاربن برد به عنوان شاعران مورد مطالعه که به نحوی از رنگها استفاده کردهاند، به تحلیل شگردها و چگونگی کاربرد ادبی، نمادین و بلاغی آنها از رنگ( خصوصاً از رنگ سیاه و سفید) در القای پیام به مخاطب پرداخته شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که رنگهای سیاه و سفید در این اشعار فردوسی و بشاربن برد بسامد بالایی را نسبت به دیگر رنگها دارند. فردوسی و بشاربن برد، از ظرفیت عظیم رنگها، برای انتقال اندیشهها، مقاصد و پیـامهای خود در حوزههای گوناگون اجتماعی، فرهنگی، دینی و سیاسی در فضای واقعی، کنایی، نمـادین و اسطورهای به مخاطبان خود، به خوبی بهره بردهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| رنگ؛ فردوسی؛ شاهنامه؛ بشار بن برد | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 228 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 149 |
||