تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,554,456 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,727,464 |
تأثیر هنردرمانی گروهی بر پرخاشگری و سازشیافتگی اجتماعی کودکان با اختلال بیشفعالی/ نقص-توجه شهر تهران در سال 1399 | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 10، دوره 18، شماره 75، شهریور 1402 اصل مقاله (720.83 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2023.1944829.2773 | ||
نویسندگان | ||
صابر کرمی* 1؛ بهاره جانجانی2؛ محسن رضائی3؛ سامان قاسمی4؛ سارا دارابی5؛ محمدمهدی آزادی4 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاداسلامی واحد کرمانشاه، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، ایران. | ||
3کارشناس کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، ایران. | ||
4کارشناس ارشد نکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران. | ||
5کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گرایش برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر هنردرمانی گروهی بر پرخاشگری و سازشیافتگی اجتماعی کودکان با اختلال بیشفعالی/ نقصتوجه انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل 90 کودک 12- 8 سال مبتلا به اختلال بیشفعالی/ نقص توجه مراجعه کننده به یکی از مراکز اختلالات رفتاری شهر تهران در ششماهه اول سال 1399 بودند. از بین آنها 30 نفر (21 پسر و 9 دختر) به روش نمونهگیری هدفمند، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه به نسبت یکسان، گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه هنردرمانی (هنرهای بصری) را در 10 جلسه 90 دقیقهای (هر هفته دو جلسه) به صورت گروهی دریافت کردند، گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای پرخاشگری (شهیم، 1385) و سازشیافتگی اجتماعی (سینها و سینگ، 1993)، استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پس-آزمون افراد گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای پرخاشگری و سازشیافتگی اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P). در مجموع، با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که هنردرمانی گروهی بر کاهش پرخاشگری و افزایش سازشیافتگی اجتماعی کودکان با اختلال بیشفعالی/ نقص توجه، مؤثر بود. | ||
کلیدواژهها | ||
هنردرمانی؛ پرخاشگری؛ سازشیافتگی اجتماعی؛ اختلال بیشفعالی/ نقص توجه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 158 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 120 |