تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,341 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,899 |
بررسی چالشهای پذیرش تکنولوژی بلاکچین در زنجیره تامین پایدار در صنعت خودرو با استفاده از روش ترکیبی دیمتل فازی و مدلسازی معادلات ساختاری | ||
مطالعات کمی در مدیریت | ||
دوره 12، شماره 44، خرداد 1400، صفحه 139-186 اصل مقاله (1.09 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نازنین پیلهوری سلماسی* 1؛ مهشید جیهونی2؛ امیرحسن کسرائی3 | ||
1دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2نویسنده مسئول، دانشجوی دکترا، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد علوم و پژوهشها دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. آدرس پست الکترونیکی: m.jeihouni@gmail.com | ||
3دانشجوی دکترا، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد علوم و پژوهشها دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده امروزه ظهور فنآوریهایی مانند بلاکچین منجر به دیجیتالی شدن زنجیرههای تامین شده است و برخی مسائل جهانی مانند چالشهای مدیریتی زنجیره تامین را تسهیل میکند. باتوجه به اهمیت صنعت خودرو در زنجیره تامین پایدار، در این مقاله روشی ترکیبی مبتنی بر دیمتل فازی و مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی((PLS برای شناسایی و دستهبندی موانع پذیرش بلاک چین در زنجیره تامین پایدار در این صنعت ارائه شده است و چهار دسته مانع پذیرش فنآوری بلاکچین شامل موانع درون سازمانی، بینسازمانی، فنآوری و خارجی در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیطی در زنجیره تامین پایدار بررسی شده است. به این منظور پرسشنامهای برای خبرگان صنعت خودرو ارسال و ٣٥ پرسشنامه بررسی و رایجترین موانع شناسایی و موانع کلیدی با روش دیمتل فازی انتخاب شد. سپس پرسشنامه دوم ارسال و ١٤٦ پرسشنامه براساس روش حداقل مربعات جزئی برپایه مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد و ٢٨ مانع به عنوان عوامل موثر شناسایی شدند. این بررسی، به شرکای زنجیره تامین در درک و برنامهریزی برای موانع در پیادهسازی فنآوری بلاکچین کمک میکند. کلمات کلیدی: پایداری، بلاکچین، زنجیره تامین و پذیرش تکنولوژی | ||
کلیدواژهها | ||
کلمات کلیدی: پایداری؛ بلاکچین؛ زنجیره تامین و پذیرش تکنولوژی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 321 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 177 |