تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,942 |
نارسایی های بازاریابی محصولات کشاورزی از منظر جامعه شناسی، در شهرهای اهر، مرند و مراغه | ||
مطالعات جامعه شناسی | ||
مقاله 7، دوره 16، شماره 59، شهریور 1402، صفحه 129-148 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jss.2023.1969055.1503 | ||
نویسندگان | ||
قادر محمدی1؛ صمد عابدینی* 2؛ صمد رسول زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، واحد خلخال ، دانشگاه آزاد اسلامی ، خلخال، ایران. | ||
2استادیار، گروه جامعه شناسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران (نویسنده مسئول). E- mail : abedinisamad@aukh.ac.ir | ||
3دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
اغلب کشاورزان برای افزایش تولید محصول، از انواع فناوری ها کمک میگیرند تا شاید میزان بهرهوری را تقویت کرده باشند. اما افزایش تولید بدون توجه به مولفه های بازاریابی، باعث تولید انبوهی از ضایعات محصول و متضرر شدن کشاورز میشود. لذا این تحقیق با هدف اصلی شناسایی نارساییهای دانش بازاریابی بعنوان حلقه گمشده بین تولید بیشتر و جلوگیری از ضایعات محصول انجام شده است. برای این منظور با استعانت از نظریات نوآوری القایی و انتخاب عقلانی با روش گرندیدتئوری و تکنیک مصاحبه نیمه استاندارد و پرسشنامه، اقدام به جمع آوری داده گردید. تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه با نرم افزار SPSS (نسخه 17) و داده های کیفی با تکنیک ساختارگذاری(SLT) انجام شد. جامعه آماری شامل کشاورزان بخش «زراعت و باغبانی» شهرستانهای اهر، مرند و مراغه بودند، که با روش نمونه گیری نظری انتخاب گردیدند. بالاخره بعد از مصاحبه با 180 نفر کشاورز، و تا رسیدن به اشباع نظری، نمونه گیری به پایان رسید. در ادامه، متن مصاحبه را کدگذاری باز، محوری و گزینشی کرده و با در نظرگرفتن تمام شرایط علی، و زمینهای، دو عامل اصلی(دانش کشاورزی دولتی و دانش کشاورزی بهره برداران) شناسایی شدند. در نهایت 6 مفهوم(مضمون) فرعی به عنوان نارسایی های بازاریابی محصولات کشاورزی شناسایی و معرفی گردید که بترتیب اولویت عبارتند از( نیازسنجی، انتخاب عقلانی، آگاهی بخشی و آموزش رسمی کشاورزان، آماده سازی زیرساخت ها، پیگیری نیازها، پیگیری اخبار کشاورزی). | ||
کلیدواژهها | ||
جامعه شناسی؛ بازاریابی؛ نارسایی ها؛ محصولات کشاورزی | ||
مراجع | ||
- آمی سما، رسول، دیه جی، احمد(1393)، بررسی رابطه شاخص های تولید، بازاریابی و فروش در صنعت پنبه استان گلستان، مجله پژوهش های پنبه ایران، جلد دوم، شماره دوم، صص 41-27
- ابراهیمی، محمدصادق(1392)، مدیریت توسعه کشاورزی، اصفهان، نشر آموخته.
- اووه، فیلیک(1988)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران، نشر نی.
- برابری، علی(1390)، تجزیه تحلیل ساختار بازاریابی محصولات کشاورزی ایران، مجله اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال نوزدهم، شماره 75، پاییز 1390، صص 1-21
- بخشی جهرمی، آ، و شیروانی، م، ع(1393)، راهنمای تهیه هندبوک در علوم کشاورزی، انتشارات مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان کرمان.
- توسلی، بهاره و خلیفه سلطانیان، فرشته سادات و چیذری، محمد و پزشکی راد، غلامرضا(1386)، بررسی وضعیت و تنگناهای بازاریابی محصولات کشاورزی ایران، ششمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران، تهران.
- ذوقی، فرهاد(1393)، نتایج تفصیلی سرشماری کشاورزی استان آذربایجان شرقی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آذربایجان شرقی، تبریز.
- سیدنظری، مریم و فلسفیان، آزاده(1393)، اندازه گیری کارایی فنی زعفرانکاران شهرستان مرند، دومین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی.
- سرایی، محمدحسین و همکاران(1387)، تحلیل سازمان فضایی استان آذربایجان شرقی در سطوح شهری و ناحیه ای با استفاده از مدل آنتروپی، مجله فضای جغرافیایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، شماره 22، صص58-57
- شجری، ش(1393)، بهینه سازی الگوی بهره برداری از منابع آبی در جهت حداکثر کردن منافع اجتماعی در استان فارس، تهران، کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی، 20 ام خرداد 93.
- زارع، شهرام(1386). بررسی اقتصادی تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی در استان فارس، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز.
- زبردست، اسفندیار و حق روستا، سمیه(1393)، تحلیل تطبیقی نابرابری های منطقه ای بین استان های همجوا،ر بررسی موردی استان های همدان و مرکزی، دوفصلنامۀ دانشگاه هنر، شماره 15، صص137-113
- جلالی، علی اکبر(1385)، روستای الکترونیکی، تهران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت.
- چایچی، ب(1388)کشاورزی ارگانیک خاک سالم،گیاه سالم، انسان سالم. ماهنامه دام،کشت و صنعت، شماره 117
- حمیدنژاد، م و همکاران(1380)، تعیین و ارزیابی اقتصادی گندم در زمان برداشت و خرمن کوبی د رمناطق هرات، مروست و ابرکوه، فصلنامه پژوهشی موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی، شماره 34
- حیدری، غ و جهان نما، ف(1382)، توانایی های زنان در بخش کشاورزی روستایی، فصلنامه پژوهش زنان، دوره 1، شماره 6، صص 164-129
- دهقانی، س(1392)، مدیریت و نقش آن در شرکتهای تعاونی تولید روستایی، مجله توسعه و حمایت از شرکتهای تعاونی تولید روستایی.
- عنبری، موسی(1396)، جامعه شناسی توسعه از اقتصاد تا فرهنگ، تهران، انتشارات سمت.
- عالم، رسول و بیغم، مازیار و رشنو، علی و نظامی، مرضیه(1395)، بررسی نقش مدیریت تکنولوژی بر بهبود اقتصاد روستایی با تاکید بر توسعه بخش کشاورزی، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، حسابداری و اقتصاد، 25 اسفند 1395، استانبول-ترکیه
- عنابستانی، علی اکبر و طولابی نژاد، مهرشاد(1397)، بررسی موانع و چالشهای بازاریابی محصولات کشاورزی بخش مرکزی شهرستان پلدختر با استفاده از تحلیل شبکه فازی، مجله آمایش جغرافیایی فضا، دانشگاه گیلان، شماره 30
- عباسیان، مجتبی و محمد حسین کریم کشته(1384)، تحلیل اقتصادی حاشیه بازاریابی با استفاده از مدلهای اقتصادی، مطالعه موردی خرمای مضافتی استان سیستان و بلوچستان، مجموعه مقالات پنجمین کنفرانس اقتصاد کشاورزی ایران، زاهدان.
- علوی، س.ا(1397)، کشاورزی هوشمند و تغذیه پایدار، تهران، نشر مرکز.
- فتاحی، احمد(1385)، اندازه گیری بهره وری مهمترین عوامل موثر بر تولید روناس در استان یزد، نشریه پژوهش و سازندگی، شماره 72 ، پاییز 85، صص25-42
- فیندلی شنک، باربارا(1919)، بازاریابی کسب و کارهای کوچک به زبان آدمیزاد، ترجمه حسام خضرایی حاذق فکر و ساعده غیوری ثالث، تهران، انتشارات هیرمند.
- قمبرعلی، رضوان، آگهی، حسین، علیبیگی، امیرحسین و کیومرث زرافشانی (1394)، شناسایی چالشهای بازاریابی کارآفرینان کشاورزی شهرستان کرمانشاه، پژوهشهای روستایی، سال ششم، شماره یک، صص 64-47
- گل پرور، پرویز(1391)، آسیب شناسی بهره برداری از سیستم های آبیاری تحت فشار در اراضی پایاب سد ستارخان شهرستان اهر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.
-کروک شنگ، دونالد(1393)، بهره برداری از فناوری، موسسه هاروارد بیزنس پرس، ترجمه فرشید قهرمانی، تهران، انتشارات چیمین.
- نجفی، بهالدین(1386)، بررسی عملکرد تعاونی های روستایی در زمینه بازاریابی محصولات کشاورزی در ایران، مجله اقتصاد و کشاورزی دانشگاه شیراز، دوره 1 شماره 1 ، صص 20-1
- نیومن، ویلیام لاورنس (1950)، رویکردهای کیفی و کمی، ترجمه حسن دانایی فرد و سید حسین کاظمی، تهران، مهربان نشر، جلد یک، چاپ اول
- یعقوبی،ن(1389)، شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر پذیرش خدمات دفاتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات روستایی. جغرافیا و توسعه، دوره 20، صفحات 5-2
- لیتل، دانیل(1377)، تبیین در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالکریم سروش، تهران، انتشارات صراط.
- Arrow, K. (2006), "Economic Welfare and The Allocation of Resources for Inventions", The Rate of Direction Incentive Activity, ed. R.Nelson. Princeton Universty Press. pp.609-626. - Akca, Hasan & Sayili, Kemal(2007), "Challenge of rural people to reduce digital divide in the globalized world" Theory and practice, Government Information Quarterly 24, pp. 404–413 - Adulis, Dalberto (2001); "Challenges to overcome the digital divide in Brazil: Building an Amazonian development information network" University of Sao Paulo, Prepared for the 2001 Independent Sector Spring Research Forum, Washington, DC. - Ayar , H, Akgün, A & Keskin, H. (2014). "Standardization and Adaptation of International Marketing Mix Activities" A Case Study, 10th International Strategic Management Conference. Social and Behavioral Sciences, (150): 609 – 618. - Astuti, R, Silalahi, R. & Wijaya, G. (2015). "Marketing Strategy Based on Marketing Mix Influence on Purchasing Decisions of Malang Apples Consumers at Giant Olympic Garden Mall (MOG)". Agriculture and Agricultural Science Procedia, 3: 67–71. - Ahmed, A. 2013. Rural Marketing Strategies for Selling Products & Services: Issues & Challenges, Journal of Business Management & Social Sciences Research, Vol 1, No 4, pp 55-60. - Ayferam, Gashaw, (2015), "Assessment of the Roles and Constraints of Women in Economic Development of Ethiopia": The Case of Ambo Town since 1991, Journal of Political Sciences & Public Affairs - Claire, Kremen(2006), "Diversified Farming Systems, An Agro ecological, Systems-based Alternative to Modern Industrial Agriculture", Guest Editorial, part of a Special Feature on A Social-Ecological Analysis of Diversified Farming Systems: Benefits, Costs, Obstacles, and Enabling Policy Frameworks - Damijan, J. & Knell, M. (2005), “How Important Is Trade and Foreign Ownership in Closing the Technology Gap? Evidence from Estonia and Slovenia, Review of World Economics 2005, Vol. 141 (2), pp.271-295. - Findlay Schenck, Barbara(1919), "Small Business Marketing For Dummines, Hirmand", Tehran. - Godara, R. (2006) “Rural Job Opportunities Agribusiness Centres – Some Realities”, Kurukshetra, March, pp.14-17. - Karthikeyan, G(2016), "PROBLEMS IN THE MARKETING OF AGRICULTURAL GOODS", International Journal of Multidisciplinary Research and Modern Education (IJMRME), 233-235 - Kumar, S.(2015). "Rural Marketing of Agricultural Produce in India: Problems and Prospects", Global Journal of Engineering, Science & Social Science Studies, 1(4): 1-13. - Kamien, M. I. & Schwartz,N. L. (2001), “Market Structure & Innovation :A Survey”, Journal of Economic Literature, pp.1-37 - Schumpeter, J. (1944), "Capitalism, Socialism and Democracy", George Allen and Unwind: London. - Garcia-Melon, M. Ferris-Onate, J. Aznar-Bellver, J. Aragonés-Beltran, P. and Poveda-Bautista, R. (2008). "Farmland appraisal based on the analytic network Process", Journal of Global Optimization, 42: 143-155. - Hosseini, S, and H. Shahbazi(2010), "A Model of Iran’s Farm-Retail Marketing Margin for Beef", J. Agr. Sci. Tech., Vol. 12, PP. 255-264. - Luh, Y. H., & Chang, C. C, & Huang, F. M(2008), "Efficiency change and productivity growth in agriculture" A comparative analysis for selected East Asian economies, Journal of Asian Economics, 19: 312-324. - Rothman, J(1968), "three Models Of Community Organization Practice in Social Work Practice", New York, Columbia University Press. - Riaz, Khalid, (2008), "A Case Study of Milk Processing" The Idara-e-Kissan, Cooperative, The Lahore Journal of Economics, 13: 1, Summer, PP. 87-128. - Rehman, Sh.U., Selvaraj, M., and Syed Ibrahim, M. 2012. "Indian agricultural marketing- A review". Asian Journal of Agriculture and Rural Development, 2 (1): 69-75. - Venkatesh V, Bala H(2008), "Technology Acceptance Model 3 and a Research Agenda on Interventions". ecis Sci J 2008;39(2):273-315. - Vadivelu, A., and Kiran, B.R(2013), "Problems and Prospects of Agricultural Marketing in India" An Overview, International Journal of Agricultural and Food Science, 3 (3): 108-118. - Zaman, S. B. and S. Ahmad. 2011. "Wood Supply and Demand Analysis in Pakistan": Key Issues. Pakistan Agricultural Research Council, Islamabad, Pakistan.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 255 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78 |