تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,450,628 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,467,285 |
مقایسه راهبردهای نظم دهی هیجانی و نیازهای روانشناختی در دانش آموزان دارای تجربه مواد مخدر و عادی | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 7، شماره 24، شهریور 1394، صفحه 45-62 اصل مقاله (373.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم قهرمانی اوچقاز* 1؛ جواد خلعتبری2 | ||
1مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان، گروه روان شناسی، آشتیان، ایران | ||
2دانشیار روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور مقایسه راهبردهای نظمدهی هیجانی و نیازهـای روان شـناختی در بـین دانش آموزان دارای تجربهمواد مخدر و عادی انجام شد.جامعهآمـاریکلیـهدانـشآمـوزانپسـردوره متوسطهدرسالتحصیلی1390-1389درشهرتهرانبودندکهتعدادشـان5700نفـربودنـد.حجـم نمونهدراینپژوهش200نفربودکهبااستفادهازروشنمونهگیریتصادفیخوشهایچندمرحلـهای 100دانشآموزدارایتجربهموادمخدرو100دانشآموزبدونتجربهموادمخدربـهعنـوانآزمـودنی هایپژوهشانتخابشدند.روش پـژوهش علـی ـ مقایسـهای بـود.دادههـا بوسـیله پرسشـنامه هـای نظمدهی هیجانی و نیازهای روان شناختی اساسـی جمـع آوری شـدندو بـا اسـتفاده از روشآمـاریTتحلیل شدند.نتایج نشان داد که بین راهبردهای مقابله ای مساله-مدار، هیجان-مـدار و نیازهـای روان شناختی خودمختاری، شایستگی و وابستگی دانـش آمـوزان دارای تجربـه موادمخـدر و عـادی تفـاوت معناداری وجود دارد.نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می کند که داشتن راهبرد مقابله ای هیجـان- مدار یا اجتنابی بیشتر از راهبرد مساله-مدارمی تواند دانش آموزان را بـه تجربـه مـواد مخـدر سـوق دهد.همچنین رضایت مندی کمتر در نیازهای روان شناختی زمینه گرایش به مصرف مواد مخدر را در افراد ایجاد می کند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی:راهبردهای مقابله ای؛ نیازهای روان شناختی؛ مصرف موادمخدر؛ نوجوانان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28 |