تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,195 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,851 |
بررسی میزان استفاده از روشهای تدریس پژوهش محورتوسط دبیران و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 7، شماره 25، آذر 1394، صفحه 165-198 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سپیده یوسفیان* 1؛ فرزانه بازدار2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد سلامی واحد زنجان گروه تحقیقات آموزشی ، واحد زنجان دانشگاه آزاد اسلامی ،زنجان ، ایران | ||
2دکتری فلسفه اخلاق ، مدرس دانشگاه، زنجان ، ایران، عضو هیئت علمی پژوهشسرای دکتر غضنفریان | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی میزان آشنایی دبیران یکی از دبیرستان های شهر زنجان، با روشهای تدریس پژوهش محور بهمنظور ارائۀ راهکارهای بهبود و ارتقای دانش و مهارتهای آنان است.روش انجام پژوهش از نوع ارزشیابی و جامعۀ آماری کلیۀ دبیران شاغل به تدریس در دبیرستان مذکور در سالتحصیلی94-93است.نمونۀ آماری شامل40نفر از معلمان است که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و تصادفی ساده انتخاب شدند.در این تحقیق از ابزار محققساختهشامل پرسشنامه)حاوی35سؤال بستهپاسخ با طیف لیکرت(استفاده شده است.دادهها در دو سطح توصیفی)بااستفاده از جدولهای توزیع فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار(و استنباطیبا استفاده از آزمون 2 ،ZوF(تجزیه و تحلیل شدند.عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن است که میزان شناخت معلمان دورة متوسطه از روشهای تدریس پژوهش محوردر حد پایینتر از متوسط بود.میانگین نمره آزمون سنجش میزان شناخت معلمان دورة متوسطه از این روشها89/10 )در مقیاس20نمرهای(بهدست آمده و بین میانگین نمرهها بر حسب متغیرهای جنسیت، مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی و سابقۀ خدمت تفاوت معنادار وجود دارد.بیشترین میانگین نمرهها مربوط به معلمان گروه علوم پایه با مدرک فوق لیسانس و سابقه10تا19سال و کمترین آنها مربوط به معلمان گروه علوم انسانی با مدرک لیسانس و سابقۀ بالای20تا29سال بود.پس از آموزش روشهای تدریس پژوهش محور با استفاده از برگزاری کارگاههای آموزشی ،تدوین بروشور وجزوه آموزشی ، میزان آشنایی به75/15افزایش یافت.ازمقایسه نمرات در مهر و دی ماه دانش آموزان در کلیه پایه ها و رشته ها نشان می دهد پیشرفت تحصیلی در رشته های تجربی محسوستر می باشد. که احتمالا به دلیل استفاده از روشهای اکتشافی وآزمایشگاهی در آنها می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه:روش تدریس؛ پژوهش محور؛ پیشرفت تحصیلی؛ دبیران؛ دانش آموزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 72 |