| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,620,076 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,295,849 |
اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر ابراز وجود دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان | ||
| پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
| دوره 6، شماره 22، اسفند 1393، صفحه 58-70 اصل مقاله (388.01 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سودابه خاکپور* 1؛ علیرضا جعفری2؛ اصغر جعفری3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد، مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران | ||
| 3استادیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف:تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی بر ابراز وجود دانش با هدف پژوهش حاضر آموزان انجام شد.روش:طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود.بدین منظور از بین کلیه دانش آموزان دختر سال اول متوسطه که در سال تحصیلی93-92در دبیرستانهای شهر تهران مشغول به تحصیل بودند،30نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای بعنوان نمونه انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند.سپس گروه آزمایش طی8جلسه90دقیقه ای تحت آموزش مهارتهای مثبت اندیشی قرار گرفت.ابزار مورد استفاده درپژوهش پرسشنامه ابراز وجود گمبریل و ریچی بود که در هر دو گروه آزمایش و گواه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری)1ماهه(اجرا شد.در پایان دادههای جمع آوری شده با آزمون تحلیل واریانس با اندازههای مکّرر تجزیه و تحلیل شد.یافتهها:یافتههای بدست آمده از تحلیل دادهها نشان داد که بینمیانگینابراز وجوددانش آموزانگروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد؛ بعبارت دیگر آموزش مهارتهای مثبت اندیشی موجب افزایش و بهبود ابراز وجود آزمودنیهای گروه آزمایش شده است؛ همچنین یافتههای حاصل از آزمون پیگیری نشان داد که اثرات مداخله اعمال شده پایدار بوده است.نتیجه گیری:با توجه به یافتههای پژوهش حاضر و پژوهشهای مشابه میتوان گفت آموزش مهارتهای مثبت اندیشی میتواند بعنوان یک روش برای افزایش ابراز وجود و اعتماد به نفس دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلید واژگان:مهارت مثبت اندیشی؛ ابراز وجود؛ دانش آموزان دختر | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |
||