| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,620,593 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,296,119 |
تأثیر آموزش کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر12-14 ساله | ||
| پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
| دوره 6، شماره 22، اسفند 1393، صفحه 71-84 اصل مقاله (347.4 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مژگان فروغی* 1؛ آزیتا حسینی2؛ رقیه کیانی3؛ سیمین جعفری4؛ پریسا پدرام5 | ||
| 1کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحدابهر، دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی | ||
| 3هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، ، دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی | ||
| 4دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی | ||
| 5کارشناس ارشد روان شناسی عمومی | ||
| چکیده | ||
| هدف کلی پژوهش حاضر بررسی اثرات آموزش کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر12تا 14ساله بوده است.در این پژوهش نیمه آزمایشی100دانش آموزان پسر12-14ساله با روش نمونهگیری تصادفیخوشهای انتخاب شدهو پرسشنامه پرخاشگری)شامل مؤلفههای رفتار، نگرش و احساس پرخاشگرانه(، بر روی آنها اجرا گردید.سپس30نفر از افرادی که در آزمون نمره بالاتر از میانگین)بالاتر از38(اخذ کرده بودند، به صورت تصادفی در دو گروه15نفری:آزمایش و گواه جای داده شدند.گروه آزمایشی طی8جلسهی60دقیقهای تحت آموزش کنترل خشم قرار گرفتند، گروهکنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند.دادهها با استفاده از آمار تو صیفی و استنباطی)تحلیل واریانس با سنجشهای تکراری(مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج نشان داد که آموزش کنترل خشم منجر به کاهش هر سه مؤلفه رفتار، احساس و فکر پرخاشگرانه شرکت کنندگان میگردد. یافتههای تحقیق، حاکی از آنست که روش آموزش کنترل خشم میتواند از طرفی باعث افزایش توانایی کنترل و پیشگیری از خشم و از طرف دیگر باعث بهبود توانایی در استدلال اخلاقی دانش آموزان پسر گردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلیدواژهها:کنترل خشم؛ پرخاشگری؛ دانش آموزان پسر | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 373 |
||