تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,029 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,684,476 |
طراحی مدل معادلات ساختاری سازمان یادگیرنده در وزارت ورزش و جوانان | ||
فصلنامه علوم ورزش | ||
دوره 14، شماره 47، آذر 1401، صفحه 269-300 اصل مقاله (891.4 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کیوان عرضه1؛ مظفر یکتایار* 2؛ مژگان خدامرادپور3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت ورزشی ،واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران | ||
3استادیار مدیریت ورزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل معادلات ساختاری سازمان یادگیرنده در وزارت ورزش و جوانان بود. پژوهش حاضر کاربردی-توسعه ای، ترکیبی و توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان حوزه مدیریت ورزشی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی با 14 نفر مصاحبه صورت گرفت. در بخش کمی جامعة آماری شامل کلیة کارشناسان شاغل در وزارت ورزش و جوانان (300 =N) که با استفاده از روش در دسترس و بر اساس جدول مورگان نمونة آماری تعیین شد (169 =n). برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش داده بنیاد و داده های کمی از روش معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها در بخش کیفی شامل عوامل علی، عوامل زمینه ای،عوامل مداخله گر و در نهایت راهبردها و پیامدها شد که در قالب مدل مفهومی ارائه گردید. در بخشکمی نتایج نشان داد مقدار t شرایط علی بر پدیده اصلی 949/2، شرایط زمینه ای بر راهبردها 111/2، شرایط مداخله گر بر راهبردها 3/352، پدیده اصلی بر راهبردها 2/048 و راهبردها بر پیامدها 5/714 بدست آمد که همه رابطه ها تایید شده است. همچنیننتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد. لذا با توجه به اهمیت سازمان یادگیرنده در عصر حاضر که تحولات و تهدیدات گسترده ای وجود دارد، سازمان یادگیرنده می تواند راهکاری جهت مقابله با این شرایط باشد لذا به مدیران وزارت ورزش و جوانان توصیه می شود که چارچوب مدل پژوهش حاضر را به منظور تبدیل سازمان به سازمان یادگیرنده استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
سازمان یادگیرنده؛ عوامل سازمانی؛ عوامل شغلی؛ عوامل فردی؛ وزارت ورزش و جوانان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 94 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 63 |