تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,250 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
بررسی اثربخشی نمایش خّلاق بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 6، شماره 22، اسفند 1393، صفحه 105-122 اصل مقاله (308.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فتانه عبدی قشلاق* 1؛ جعفر پویامنش2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نمایش خّلاق بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد. طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.بدین منظور از بین کلیه نوآموزان مقطع پیش دبستانی که در سال تحصیلی94-93در مهدکودکهای شهرستان قزوین مشغول به تحصیل بودند؛60نوآموز با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای بعنوان نمونه انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش بهمدت8جلسه45 دقیقه ای، تحت تأثیر متغیر مستقل)نمایش خّلاق(قرارگرفتند.ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه تفّکر خّلاق تورنس)فرمB(بود که در هر دوگروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و آزمون پیگیری)1ماهه(اجرا شد.یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بینمیانگینخلاقیت نوآموزاندر گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد؛ بدین معنا که نمایش خّلاق موجب افزایش خلاقیت نوآموزان شده است.همچنین یافتههای حاصل از آزمون پیگیری نشان داد که اثرات مداخله اعمال شده در طی زمان پایدار بوده است.با توجه بهیافتههای پژوهش حاضر و پژوهشهای مشابه میتوان گفت نمایش خّلاقمیتواند به عنوان یک روش در جهت افزایش خلاقیت کودکان مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژگان:نمایش خّلاق؛ خلاقیت؛ تفّکر خّلاق؛ کودکان پیش دبستانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 89 |