تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,463,947 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,476,104 |
تنظیم هیجانی، سبکهای دلبستگی و رضامندی زناشویی معلمان | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 6، شماره 21، آذر 1393، صفحه 73-90 اصل مقاله (390.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرضیه دهقانی* 1؛ یاسمن علیزاده2 | ||
1استادیار دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی سبکهای دلبستگی ونقص در تنظیم هیجانی ورابطه آن با رضامندی زناشویی در معلمان دوره دبیرستان شهر تهران انجام شده است.این پژوهش به لحاظ گردآوری دادهها، از نوع تحقیقات توصیفی-همبستگی و به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است.جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان)زن و مرد(مقطع دبیرستان مناطق19گانه آموزش پرورش شهر تهران میباشد.با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای از بین کلیه مناطق، پنج منطقه و از هر منطقه دو دبیرستان و از هر دبیرستان14معلم و در مجموع140معلم به صورت تصادفی انتخاب شدند.از پرسشنامه سبکهای دلبستگی سیمپسون)1999(، پرسشنامه نقص در تنظیم هیجانی گراتز ورومر)1992(و پرسشنامه رضامندی زناشویی انریچ)1989(، برای گردآوری دادهها استفاده شد.برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که اولا ً بین معلمان از حیث جنسیت در متغیرهای مورد بررسی یعنی؛ سبکهای دلبستگی، ضعف در تنظیم هیجانی و رضامندی زناشویی تفاوت محسوس است اما معنادار نیست.نتایج بعدی به این شکل بود که بین سبکهای دلبستگی و ضعف در تنظیم هیجانی با رضامندی زناشویی رابطه وجود دارد بهاین شکل که بین ضعف در تنظیم هیجانی و رضامندی زناشویی رابطه منفی وجود دارد و همچنین بین سبکهای دلبستگی ایمن و رضامندی زناشویی رابطه مثبت و بین سبکهای ناایمن دلبستگی)دوسوگرا/اجتنابی(سطح در معناداری منفی رابطه زناشویی رضامندی با )05/0=(Pوجود دارد.همچنیننتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که سبک دلبستگی دوسوگرا پیش بینی کنندهمنفی و سبک دلبستگی ایمن پیش بینی کننده مثبت برای رضامندی زناشویی است)05/0=(P. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژگان:سبکهای دلبستگی؛ ضعف تنظیم هیجانی؛ رضامندی زناشویی؛ شهر تهران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 60 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |