| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,557,015 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,784 |
بررسی تطبیقی دیدگاه تربیتی جلال الدین محمد بلخی و مارتین هایدگر | ||
| پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
| دوره 6، شماره 21، آذر 1393، صفحه 111-132 اصل مقاله (402.99 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه رحمنی* 1؛ جواد طاهری2 | ||
| 1کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان | ||
| 2عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدفاصلیاینمقالهبررسی تطبیقی دیدگاه تربیتی جلال الدین محمد بلخی و مارتینهایدگر است.اینتحقیقاز نوعتطبیقی،وبرایجمعآوریاطلاعاتودادههایلازمآنازروشکتابخانهای وآرشیویاستفاده شدهاست.در پژوهشحاضر به منظوراستخراجدیدگاهتربیتی-عرفانیمولوی)به عنواننمایندةسنتاسلامی و عارف برجستهء قرن هفتم(و تربیتی-فلسفیهایدگر)بهعنوانیکیاز چهرههای برجستۀمکتباصالتوجودخاصانسان و متفّکر پر آوازهء آلمانی در قرن بیستم(ابتدا یک بررسیاز آرایتربیتیهر دو اندیشمندارایهمیشود.سپس ازمضامین مطرح شده در باب آرای تربیتی مولوی وهایدگر-اشتراک و افتراق-واژههایی مانند تعلیم و تربیت،انسان، زبان، تفکر، هستی و شعرتبیین و نتیجه گیریمیگردد.که مهمتریننتیجه پژوهش، اصول تربیتی همیشه پایدار و فروع آن تابع زمان است و معرفت عرفانی مولوی و هستی شناسی و معرفت به آن در نظرهایدگر و به تبع آنتربیت در آثار آنان توانسته اصول واحدی عرضه نماید.باتوجهبهاینموضوعمهموناظربههدفاین پژوهشپیشنهادمیشودپژوهشیباعنوانتبیینمقایسهایاصول،هدفهاوروشهای تربیتیمولوی وهایدگرانجامگیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلید واژه ها:بررسی تطبیقی؛ تعلیم و تربیت؛ مولوی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |
||