تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,463,818 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,476,035 |
بررسی تطبیقی دیدگاه تربیتی جلال الدین محمد بلخی و مارتین هایدگر | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 6، شماره 21، آذر 1393، صفحه 111-132 اصل مقاله (402.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رحمنی* 1؛ جواد طاهری2 | ||
1کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران | ||
چکیده | ||
هدفاصلیاینمقالهبررسی تطبیقی دیدگاه تربیتی جلال الدین محمد بلخی و مارتینهایدگر است.اینتحقیقاز نوعتطبیقی،وبرایجمعآوریاطلاعاتودادههایلازمآنازروشکتابخانهای وآرشیویاستفاده شدهاست.در پژوهشحاضر به منظوراستخراجدیدگاهتربیتی-عرفانیمولوی)به عنواننمایندةسنتاسلامی و عارف برجستهء قرن هفتم(و تربیتی-فلسفیهایدگر)بهعنوانیکیاز چهرههای برجستۀمکتباصالتوجودخاصانسان و متفّکر پر آوازهء آلمانی در قرن بیستم(ابتدا یک بررسیاز آرایتربیتیهر دو اندیشمندارایهمیشود.سپس ازمضامین مطرح شده در باب آرای تربیتی مولوی وهایدگر-اشتراک و افتراق-واژههایی مانند تعلیم و تربیت،انسان، زبان، تفکر، هستی و شعرتبیین و نتیجه گیریمیگردد.که مهمتریننتیجه پژوهش، اصول تربیتی همیشه پایدار و فروع آن تابع زمان است و معرفت عرفانی مولوی و هستی شناسی و معرفت به آن در نظرهایدگر و به تبع آنتربیت در آثار آنان توانسته اصول واحدی عرضه نماید.باتوجهبهاینموضوعمهموناظربههدفاین پژوهشپیشنهادمیشودپژوهشیباعنوانتبیینمقایسهایاصول،هدفهاوروشهای تربیتیمولوی وهایدگرانجامگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها:بررسی تطبیقی؛ تعلیم و تربیت؛ مولوی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 44 |