تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,463,678 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,475,965 |
طراحی مقیاس بومی ارزیابی و تشخیص نارساخوانی با توجه به مؤلفه های زبان فارسی درکودکان دبستانی | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 6، شماره 20، شهریور 1393، صفحه 105-120 اصل مقاله (326.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهتاب سبزواری* 1؛ فریدون یاریاری2؛ غلامعلی افروز3؛ حسن پاشا شریفی4 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی | ||
3گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران | ||
4گروه روانسنجی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن | ||
چکیده | ||
زمینه:نارساخوانی نزدیکی تنگاتنگی با ویژگیهای زبانی دارد و بنابراین در تشخیص آن باید به ویژگیهای زبان توجه کرد.پژوهش حاضر بر آن شد تا به طراحی مقیاسبومی ارزیابی و تشخیص نارساخوانی با توجه به مؤلفههای زبان فارسی بپردازد. روش:روش پژوهش آزمون سازی است.جامعه آماری:دانش آموزان پایههای دوم و سوم دبستانهای دولتی روزانه شهر اهواز در سال تحصیلی92-93میباشدکه از میان آنها400دانش آموز با استفاده ازروش نمونه گیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند.نمونه ویژه بازآزمایی نیز160نفر بودندکه به صورت تصادفی از نمونه اولیه انتخاب شدند.ابزار مورد استفاده آزمون غیر رسمی خواندن بود و جهت تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و روشهای استنباطی)آلفای کرونباخ، همبستگی پیرسون ،تحلیل عاملی اکتشافی(استفاده شد. یافتهها:اعتبار آزمون:مقدار آلفای کرونباخ برای پایه دوم)پسران90/0و دختران73/0(و برای پایه سوم)پسران89/0و دختران74/0(محاسبه گردید.در روش بازآزمایی ضریب همبستگی برای پایه دوم)پسران99/0و دختران88/0(و پایه سوم)پسران98/0و دختران98/0(محاسبه گردید که در سطح01/0معنی دار هستند.روایی آزمون:بر اساس نتایج تحلیل عاملی هشت مؤلفه آزمون فقط یک سازه واحد را اندازه گیری میکنند که در پایه دوم)67/0واریانس پسران و62/0واریانس دختران(و در پایهسوم)61/0واریانس پسران و66/0واریانس دختران(را تبیین میکند.روایی با آزمون همتا در پایه دوم)ضرایب همبستگی79/0و85/0پسران و70/0و67/0دختران(در پایه سوم)ضرایب همبستگی86/0و81/0پسران و81/0و67/0دختران(را نشان داد. نتیجه گیری:نتایج نشان میدهند که آزمون حاضر از اعتبار و روایی سازه و ملاک خوبی برخوردار است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها:نارساخوانی؛ مقیاس بومی؛ مؤلفه های زبان فارسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |