تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,463,933 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,476,099 |
بررسی تأثیر سبکهای تربیتی والدین بر هویت ملّی و اجتماعی دانش آموزان )مطالعه موردی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان در شهر تهران( | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 6، شماره 19، خرداد 1393، صفحه 105-128 اصل مقاله (403.03 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ایرج ساعی ارسی* 1؛ آتیه عبدمولایی2 | ||
1استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران | ||
2دانش آموختهی کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف:دوره نوجوانی یکی از دورههای مهم و سرنوشت ساز زندگی انسان محسوب میگردد و از مسائل بنیادینی که فرد در دوره نوجوانی با آن روبرو میشود، تلاش برای شناخت خود و ایجاد یک هویتمستقل است.مطالعات نشان میدهد یکی از عواملی که در شکلگیری هویت تأثیر دارد؛ سبکهای تربیتی والدین است.بر این اساس هدف این پژوهش بررسی تأثیر سبکهای تربیتی والدین بر هویت ملّی و اجتماعی میباشدروش:این تحقیق به روش پیمایشی انجام شد.جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر تهران است.حجم نمونه با کمک فرمول عمومی کوکران382نفر بهدست آمد.بهمنظور دسترسی به جامعه آماری مورد نظر از دو روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و تصادفی ساده استفاده شد.ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای سبک تربیتی والدین، هویت ملّی و هویت اجتماعی میباشد.روایی هریک از پرسشنامهها توسط استادان و متخصصین مورد تأیید قرار گرفت.و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ بالای70/0بهدست آمد.دادههای حاصله با از استفاده از آزمون رگرسیون چند متغیری مورد تجزبه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها:یافتههاحاکی از آن است که تأثیر سبکهای تربیتی)کنترل، محبت(بر هویت ملّی معنادار است و ضریب همبستگی25/0در سطح)01/0P≤(نشان از همبستگی ضعیف و مثبت بین این دو متغیر است.نتایج ضریب بتا نیز نشان میدهد که سبک تربیتی کنترل)42/3=t،039/0=B(و سبک تربیتی محبت)71/4=t،034/0=B(میتوانند21درصد از واریانس هویت ملّی را پیشبینی کنند. همچنین نتایج نشان داد که تأثیر سبکبر هویت اجتماعی دانش آموزان های تربیتی خانواده بهلحاظ آماری معنادار است و ضریب همبستگی23/0در سطح)01/0P≤(نشان از همبستگی ضعیف و مثبت بین این دو متغیر است.نتایج ضریب بتا نیز نشان میدهد سبک تربیتی محبت)84/4=t، 10/0=B(میتواند22درصد از واریانس هویت اجتماعی را پیشبینی کند و این درحالی است که تأثیر سبک تربیتی کنترلی بر هویت اجتماعی دانشآموزان معنادار نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها:هویت ملّی؛ سبکهای تربیتی والدین؛ هویت اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |