تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,450,593 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,467,236 |
تفرد در سعدی | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 15، شماره 56، تیر 1402، صفحه 49-75 اصل مقاله (490.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2023.701848 | ||
نویسندگان | ||
امیر نیک سرشت1؛ قدمعلی سرامی* 2؛ مهری تلخابی3؛ تورج عقدایی2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
چکیده | ||
از مهم ترین بخش های قابل توجه در حوزۀ روانشناسی ادبی، بخشی است که در آن به تحلیل فرآیندهای روانی ذهن پرداخته می شود. در این بخش که از آن با عنوان «روانشناسی تحلیلی» یاد می شود، بنیانگذار سوئیسی آن یعنی کارل گوستاو یونگ، ذهن را از حیطه بندی روانشناسان پیش از خود از جمله استادش، فروید، فراتر برد و بخشی به عنوان «ناخودآگاه جمعی» را به آن تحلیل ها افزود. او معتقد بود که انسان از حدود فردی خود می گذرد و به جهان «ناخودآگاه جمعی» گام می گذارد. آنچه که یونگ را از دیگر همترازانش در ارائۀ بحث «ناخودآگاه جمعی» جداکرد، توجه به «صورت ازلی» یا «کهن الگو» بود. یعنی چیزی که یونگ معتقد بود باعث شکل دادن به شخصیت و رفتار ما و همچنین عامل تفاوت ما بواسطۀ این شکل گیری شخصیت و رفتارمان از دیگران می شود. سعدی نیز چون دیگر آدمیان تحت تاثیر این کهن الگوها بوده و با استناد به برخی منابع و مطالعات کتابخانه ای می توان ادعا داشت که او نیز متاثر از این کهن الگوها، البته به شکلی ناخودآگاه دست به آفرینش های ادبی و خلق حکایات پرمغز ادبی میزده است. از مهم ترین کهن الگوهای تاثیرگذار روی سعدی، کهن الگوی «سایه» بوده است، ولی آنچه که سعدی را از دیگران متمایز می کند، رندانگی او در کتمان و پنهان کردن تاثیر این کهن الگو بر روی رفتار و شخصیت اوست. | ||
کلیدواژهها | ||
روان شناسی تحلیلی؛ سایه؛ سعدی؛ کهن الگو؛ ناخودآگاه جمعی؛ یونگ | ||
مراجع | ||
کتابها قرآن کریم. آزادی، محمدکریم (1373) تعلیم و تربیت از دیدگاه سعدی، شیراز: انتشارات راه گشا. اسنودن، روت (1388) خودآموز یونگ، ترجمۀ نورالدین رحمانیان، تهران: آشیان. بیلسکر، ریچارد (1391) اندیشة یونگ، ترجمۀ حسین پاینده، تهران: فرهنگ جاوید. سعدی، مصلحبن عبدالله (1376) کلیات سعدی، تصحیح محمدعلی فروغی، تهران: ققنوس. شربتیان، محمد حسن، امینیان، اعظم (1386) درآمدی بر جامعهشناسی بروس کوئن، تهران: بهین نگار. شکر شکن، حسن و دیگران (1385) مکتبهای روانشناسی و نقد آن، تهران: سمت. فوردهام، فریدا (1388) مقدمهای بر روانشناسی یونگ، ترجمۀ مسعود میربها، تهران: جامی. کاست، ورنا (1394) بازهم من، ترجمۀ تورج رضا بنی صدر، تهران: لیوسا. کمیسیون ملی یونسکو (1373) ذکر جمیل سعدی (مجموعه مقالات و اشعار به مناسبت بزرگداشت هشتصدمین سالگرد تولد شیخ اجل سعدی علیه الرحمه)، جلد دوم، تهران: کمیسیون ملی یونسکو در ایران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات. ماهونی، پاتریک جی (1373) زیگموند فروید، ترجمۀ خشایار دیهیمی، تهران: کهکشان. نوردبی،ورنون و همکاران (1381) زندگینامه و نظریههای روانشناسان بزرگ، ترجمۀ احمد به پژوه و رمضان دولتی، تهران: نشر ویرایش. ون فرانز، ماری، لوئیز، ادینجر ادوارداف (1393) چهارمقاله یونگی، ترجمۀ مهدی سررشته داری، تهران: مهراندیش. هاشمی، جمال (1378) سعدی و روانشناسی نوین، تهران: شرکت سهامی انتشار. هال، کالوین اس، نوردبی، ورنون جی (1393) مقدمات روانشناسی یونگ، ترجمۀ شهریار شهیدی، قم: آینده درخشان. یونگ، کارل گوستاو (1371) خاطرات، رویاها، اندیشه، ترجمۀ پروین فرامرزی، مشهد: آستان قدس رضوی. یونگ، کارل گوستاو (1377) انسان و سمبولهایش، ترجمۀ محمود سلطانیه، تهران: جامی. یونگ، کارل گوستاو (1382) تحلیل رویا، ترجمۀ رضا رضایی، تهران: افکار. یونگ، کارل گوستاو (1385) روح و زندگی، ترجمۀ لطیف صدقیانی، تهران: جامی. مقالات اَتونی، بهروز. (1389). اسطورهها، زندگان جاوید (به بهانة نقد اسطورهشناختی آسمانخراش میلاد). ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، 6(18)، 1-15. Dor:20.1001.1.20084420.1389.6 .18.1.4 تلخابی، مهری، عقدایی، تورج. (1395). تفرد در آثار سعدی در پیوند با سایه، نقاب و آنیما. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)، 7(25)، 9-46. نظری، نجمه، کمالی، راهله. (1396). روانشناسی عشق در غزل سعدی. پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت، 6(1)، 199-212. .Doi: 10.22059/jlcr.2017.121407.184 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 93 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |