تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,519 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,318 |
بررسی اثربخشی برنامه ی درسی علوم به شیو هی آموزش محور با برنامه ی درسی علوم به شیوه پژوهش محور در دور هی ابتدایی | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 15، خرداد 1392، صفحه 1-15 اصل مقاله (257.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیروس اسدیان* 1؛ افسانه حبیبی آذر2 | ||
1استادیاردانشگاه شهید مدنی اذربایجان pazhohesh_phd@yahoo.com | ||
2کارشناس ارشد رشته برنامه درسی a.habibiazar@yahoo.com | ||
چکیده | ||
چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر بخشی برنامه ی درسی علوم به شیوه ی آموزش محور با برنامه ی درسی علوم به شیو هی پژوهش محور در دور هی ابتدایی بود. این پژوهش به روش شبه آزمایشی، با نمونه ایی به حجم 50 نفر از دانش آموزان دختر در پایه ی سوم ابتدایی در شهر ارومیه که به طور تصادفی و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، اجرا شد. برای جمع آوری اطلاعات و داد هها، از پس آزمون با روایی مورد قبول کارشناسان و پایایی 68 % و چک لیست مشاهده ی فعالیتها با روایی قابل قبول کارشناسان وپایایی 98 % استفاده گردید. این چک لیستها توسط 4نفر از معلمان دوره ی ابتدایی، با مدرک تحصیلی لیسانس آموزش ابتدایی در هر گروه تکمیل شد. دانش آموزان در دو گروه به صورت تصادفی جایگزین شدند . یک گروه به شیوه آموزش محور و گروه دیگر به شیوه پژوهش محور به مدت دو ماه آموزش دیدند. جهت کنترل متغیرهای مزاحم علاوه بر جایگزینی تصادفی، از یک معلم مشترک در هر دو گروه استفاده گردید. جهت تحلیل آماری داده هااز آزمون یومن ویتنی استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن بود که تفاوت معناداری در دانستنی ها، مهارتها، نگرشها و رضایتمندی، بین دانش آموزانی که با شیوه ی آموزش محور آموزش دیده اند با دانش آموزانی که به شیو هی پژوهش محور آموزش دیده اند وجود داشته و فرضیه های پژوهش در سطح اطمینان 95 % مورد تأیید قرار گرفت. در نتیجه می توان گفت برنامه ی درسی علوم به شیوه ی پژوهش محور در مقایسه با برنامه ی درسی علوم به شیوه ی آموزش محور در دوره ابتدایی اثر بخش تر است. واژگان کلیدی: برنامه ی درسی آموزش محور، برنام هی درسی پژوهش محور، برنامه ی درسی علوم | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: برنامه ی درسی آموزش محور؛ برنام هی درسی پژوهش محور؛ برنامه ی درسی علوم | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 14 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |