| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,580,606 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,276,899 |
پیش بینی پیشرفت تحصیلی براساس مؤلف ههای سازگاری در دانش آموزان | ||
| پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
| دوره 5، شماره 15، خرداد 1392، صفحه 16-31 اصل مقاله (850.87 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمدرضا تمنائی فر* 1؛ اعظم منصوری نیک2 | ||
| 1شان استادیار گروه روان شناسی دانشگاه tamannai@kashanu.ac.ir | ||
| 2کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه کاشان a_mansourinik@yahoo.com | ||
| چکیده | ||
| چکیده پیشرفت تحصیلی از شاخص های مهم ارزیابی نوجوانان در مدرسه است و می تواند با عوامل بسیاری از جمله سازگاری مرتبط باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی پیشرفت تحصیلی و مؤلفه های سازگاری در دانش آموزان انجام گرفته است. نمونه ی پژوهش شامل 380 دانش آموز دختر و پسر دبیرستانهای شهر کاشان بود که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی سازگاری بل استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون تفاوت میانگینها محاسبه شد. نتایج نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی، سازگاری در خانه و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بینپیشرفت تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان پسرارتباط معناداری وجود دارد. نتایج بیانگر این بود که بین سازگاری هیجانی و سازگاری سلامت دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به اهمیت مجموعه عوامل خانوادگی و آموزشگاهی مرتبط با سازگاری و عملکرد تحصیلی، لازم است والدین و مربیان دربار هی ویژگیهای نوجوانان شناخت کافی داشته باشند و با افزایش اگاهی نوجوانان به ارتقای مهارتهای سازگاری کمک نمایند. کلیدواژه ها:پیشرفت تحصیلی، سازگاری، سازگاری در خانه، سازگاری تحصیلی | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلیدواژه ها:پیشرفت تحصیلی؛ سازگاری؛ سازگاری در خانه؛ سازگاری تحصیلی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 20 |
||