تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,554,461 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,727,467 |
طراحی چارچوب نظری مدل برنامه درسی معنوی در کتابهای درسی دینی دوره ابتدایی | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 4، شماره 13، آذر 1391، صفحه 41-60 اصل مقاله (307.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
پریسا ایران نژاد* | ||
استادیاربرنامه ریزی درسی، گروه آموزش ابتدایی،دانشکده روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد کرج، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر طراحی وتدوین چارچوب نظری مدل برنامه درسی معنوی در کتاب های درسی دینی مقطع ابتدایی میباشد.جامعه آماری در مرحله اول شامل کلیه کتابهای درسی دینی دوره ابتدایی و در مرحله دوم شامل دانشآموزان مقطع ابتدائی شهرکرج است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای،326 نفر به عنوان نمونه برگزیده شد.روش پژوهش در مرحله اول توصیفی از نوع تحلیل محتوا و در مرحله دوم از نوع تجربی بود.روش جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته26سوالی با ضریب پایایی82./بود.در تجزیه و تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی آزمونTمستقل و یو من ویتنی استفاده شد.نتـایج سوالهای پژوهش عبارتند از:1-در موردمیزان توجه کتابهای درسی دوره ابتـدایی بـه مؤلفـه هـای معنـوی بالاترین درصد)72(%به مؤلفه»اندیشمندی«و پایینترین درصد)3(%به مؤلفه»هزینـه روحـی«اختصـاص یافته است.2-الگوی مناسب برنامه درسی معنوی برای مقطع ابتدایی عبارتست طراحی الگو یـی بـر اسـاس چهار مؤلفه جهان آگاهی ،دیگرآگاهی ،خودآگاهی و خداآگاهی از نظرکتاب قرآن که برای هرکدام بـه طـور جداگانه،اهداف،محتوا،روشهای تدریس و ارزشیابی تـدوین شـده اسـت.3-عوامـلمعنـویدردو گـروه آزمایش و کنترل متفاوت استولی این مهارتها در دو جنس یکسان است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: برنامه درسی معنوی؛ معنویت؛ کتابهای دینی ابتدایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 71 |