تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,157 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,823 |
مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان کتاب تعلیمات اجتماعی پایه سوم دبستان در رابطه با کسب مهارت های اجتماعی | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 4، شماره 14، اسفند 1391، صفحه 45-60 اصل مقاله (311.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پریسا ایران نژاد* 1؛ مهشاد چیتایی2 | ||
1استادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش»مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان کتـاب تعلیمـات اجتمـاعی پایـه سـوم دبستان در رابطه با کسب مهارتهای اجتماعی«میباشد. جامعه آماری در این پژوهش کلیه معلمان پایه سوم ابتدایی4ناحیه آموزش و پرورش شـهر کـرج درسال90-1389میباشند که تعداد آنها783نفر است.حجم نمونـه براسـاس فرمـول تعیـین حجـم نمونه)کوکران(و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ساده258نفر انتخاب گردید. روش پژوهش از نوع مقایسه ای اسـت.ابـزار گـردآوری اطلاعـات پرسشـنامه50سـئوالی محقـق ساخته با ضریب پایایی5/89%میباشد.پس از جمع آوری اطلاعات، دادهها به وسیله نرم افـزار آمـاری Spss، از آمار توصیفی)فراوانی، درصد، میانگین و غیـره(و جهـت آزمـون پرسشـهای تحقیـق از آمـار استنباطیt-testمستقل استفاده گردید. نتایج سئوالهای پژوهش با99%اطمینان از نظر کارشناسان ومعلمان: 1-مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهـای مربـوط بـه خـود نشـان داد کـه تفاوت معناداری بین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود ندارد. 2-مقایسه برنامه درسیرسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهای مربوط به محیط نشـان داد کـه تفـاوت معناداری بین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود دارد و این تفاوت به نفع برنامه درسی رسمی است. 3-مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهای مربوط به کار نشان داد که تفاوت معناداری بین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود ندارد4-مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهای میانفردی نشان داد که تفاوت معناداری بین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود دارد و این تفاوت به نفع برنامه درسی رسمی است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی:برنامه درسی رسمی؛ برنامه درسی پنهان؛ مهارتهای اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |