تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,330 |
رابطه سب کهای فرزندپروری والدین و کمال گرایی با اضطراب اجتماعی دانش آموزان تیزهوش | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 5، شماره 15، خرداد 1392، صفحه 92-105 اصل مقاله (355.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
معصومه قاسمی پور کردمحله* 1؛ سعیده بزازیان2 | ||
1-1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر masumeh_ghasemipoor@yahoo.com E‐mail | ||
2-2 استادیار روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر bazzazian_s@yahoo.com E‐mail | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از پژوهش حاضر، مطالعه نوع رابطه بین سبک های فرزندپروری والدین وکمال گرایی با اضطراب اجتماعی در دانش آموزان تیزهوش بوده است. به همین منظور 135 نفر از دانش آموزان دبیرستان فرزانگان شهرستان رشت، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، در این پژوهش شرکت و مقیاس اضطراب (FMPS) کردند. از آزمودنی ها خواسته شد مقیاس کمال گرایی چند بعدی فراست را تکمیل کنند و از والدین آنها خواسته شد تا پرسشنامه شیوه های فرزندپروری (SPIN) اجتماعی دیانا بامریند را تکمیل کنند.برای تحلیل داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شامل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد نتایج پژوهش نشان داد که از بین 3 سبک فرزندپروری دیکتاتورانه، قاطعانه و سهل گیرانه، هیچ کدام اضطراب اجتماعی را پیش بینی نمی کند ورابطه معناداری وجود ندارد. به علاوه از میان ابعاد کمال گرایی، تنها ابعاد انتقاد والدینی، تردید درمورد فعالیت ها، نگرانی زیاد درمورد اشتباهات، انتظارات والدینی و بعد سازمان دهی میزان اضطراب اجتماعی دانش آموزان را تبیین می کند و بعد معیارهای شخصی توان پیش بینی کافی را ندارد . از یافته های این پژوهش نتیجه گیری می شود که ابعاد کمال گرایی بر اضطراب اجتماعی تأثیرگذار است ولی سبک های فرزندپروری والدین تأثیری بر اضطراب اجتماعی ندارد. همچنین نتایج پژوهش حاضر می تواند، برای سازمانها و موسسات مختلفی از جمله: سازمان آموزش و پرورش، دانش گاهها، مؤسسات درمانی، کلینیکهای روانپزشکی و روانشناسی مورد استفاده قرار گیرد. کلید واژه ها: سبک های والدینی، کمال گرایی، اضطراب اجتماعی، دانش آموزان تیزهوش | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: سبک های والدینی؛ کمال گرایی؛ اضطراب اجتماعی؛ دانش آموزان تیزهوش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 90 |