تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,974 |
پدیدارشناسی معماری، پارادایمی مؤثر در طرح معماری فضاهای کشف استعداد کودکان | ||
فصلنامه مطالعات فضا و مکان | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 3، خرداد 1402، صفحه 31-46 اصل مقاله (1.7 M) | ||
نوع مقاله: مقاله تخصصی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jsps.2023.1980980.1041 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا وثوق* 1؛ محمد خسرو صحاف2 | ||
1گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه خیام، مشهد، ایران | ||
2استادیار گروه معماری ، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
فاصله گرفتن محیطهای ساخته شده در دوره مدرنیته از نیاز های هویتی - رفتاری کاربران، نتیجه برخورد افراطی رویکرد عملکردگرایان و فرمالیستها با معماری بوده است. همین امر سبب شد تا نوعی بیگانگی و سردرگمی میان کاربران و محیط آنها رخ دهد. کودکان به عنوان آیندهسازان نسل های بعدی جامعه از محیط اطراف خود تأثیر میپذیرند. بنابراین نقش کیفی محیطهای کودکان در روان و جسم آنها اهمیت بالایی دارد. این مقاله می کوشد تا با مفاهیم، مبانی و روش پدیدارشناسی و گفتمان پدیدارشناسی معماری، الگوی معماری محیطی را توصیف کند که علاوه بر اینکه در راستای نیازهای کاربران باشد، زمینه ساز پژوهشی ارزشمند یعنی استعدادیابی کودکان و نوجوانان باشد تا بتواند معماری را به صورت صحیح برای نسل امروز و فردا به خدمت گیرد. دست یافتن به مبانی نظری و طراحی معماری محیطهای کشف استعداد کودکان با رویکرد پدیدارشناسی معماری هدف اصلی تحقیق است و پرسش اصلی تحقیق این است که : پارادایم پدیدارشناسی معماری چگونه می تواند رویکرد مناسبی برای طرح معماری محیطهای کشف استعداد کودکان باشد؟ روش تحقیق این مقاله، روش ترکیبی توصیفی – تحلیلی و کیفی پدیدارشناسی مکان است. در نهایت می توان گفت پدیدارشناسی معماری مبانی مؤثر و مفیدی را برای الگوی معماری محیطهای کشف استعداد کودکان پیشنهاد میدهد. از جمله مبانی طراحی همچون جهتگیری، مرکزیت و ریتم، نور و سایه، کاربرد رنگ، تنوع فضایی، درگیری حواس، نمادگرایی، طبیعت، فرهنگ و اصالت را می توان نام برد. | ||
کلیدواژهها | ||
معماری؛ پدیدارشناسی؛ کودک؛ خلاقیت؛ استعدادیابی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
آیدی، دن، (1377). هنر و تکنولوژی : فلسفه پدیدارشناختی هایدگر در باب تکنولوژی؛ ترجمه شاپور اعتماد، تهران نشر مرکز.
اسماعیلی، نسیم، (1392). تعیین معیار های طراحی کانون پرورش فکری کودکان با رویکرد ارتقا خلاقیت کودکان، پایان نامه کارشناسی ارشد معماری، تهران ، دانشگاه شهید رجایی.
اکرمی، غلامرضا و مینو قره بیگلو، (۱۳۸۷). روند آموزش خلاق در طراحی معماری مدرسه، سومین همایش آموزش معماری: ۳۴-۲۰
بمانیان، محمد رضا، (1387). پدیدارشناسی مکان، تهران: سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور
بهزادفر، مصطفی؛ شکیبا منش، امیر،(1393). جستاری بر فلسفه پدیدارشناسی مکان؛ بررسی اندیشه های دیوید سیمون در رابطه با مفهوم خانه به مثابه یک مکان، نشریه هویت شهر، سال هشتم، شماره 17،تهران
پالاسما، یوهانی، (1393). چشمان پوست: معماری و ادراکات حسی، ترجمه رامین قدس،تهران ، پرهام نقش.
پالاسما، یوهانی؛ پرز گوکز، آلبرتو؛ هال،استیون، (1394). پرسشهای ادراک: پدیدارشناسی به همراه سه مقاله دیگر از نویسندگان، ترجمه رامین قدس، تهران، پرهام نقش.
پالمر، ریچارد، (1377). علم هرمنوتیک ،ترجمه محمدسعیدحنایی ، تهران،انتشارات سمت.
پرتوی، پروین، (1394). پدیدارشناسی مکان، تهران، فرهنگستان هنر.
پیراوی ونک، مرضیه، (1389). پدیدارشناسی نزد مرلوپونتی، آبادان، پرسش.
تقی زاده، محمد، (۱۳۸۱). تاثیر معماری و شهر بر ارزش های فرهنگی، مجله ی هنرهای زیبا، شماره ی ۱۱: ۷۶-۶۲
ربانی گلپایگانی، علی، (1381). پدیدارشناسی ادموند هوسرل و هرمنوتیک، تهران،کلام اسلامی ، شماره 42.
رلف، ادوارد، (1397). مکان و بی مکانی، ترجمه محمدرضا نقصان محمدی، تهران، آرمان شهر
زومتور، پیتر،(1394). رهیافت پدیدار شناسی در اندیشه ی پیتر زومتور، ترجمه مرتضی نیک فطرت- صدیقه میرگذار لنگرودی انتشارات مهر معمار
سبطی و همکاران، (1395). مفاهیم فلسفی مرلوپونتی : بستری برای تحلیل هنر تعاملی نگاهی به پر فور منس، تهران، کیمیای هنر ، ش 19.
سید عامری، میر حسن، (۱۳۸۳). بررسی و مقایسه ی میزان توسعه ی شاخص های خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر گروه سنی ۸ سال با مقیاس تورنس با تاکید بر فعالیت های حرکتی، نشریه ی علمی- پژوهشی تربیت بدنی حرکت. شماره ی ۲۱: ۱۲۲-۱۰۹.
شفایی، مینو، (۱۳۸۸). اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان ۳ تا ۶ ساله با رویکرد ارتقای خلاقیت از آنان در ایران، پایان نامه دکتری معماری گرایش آموزشی، تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران.
شار، آدام، (1396). هایدگر برای معماران (اندیشمندان برای معماران 3) ، ترجمه مرتضی نیک فطرت،تهران، انتشارات هنر نو.
صادقی مال امیری، منصور،(1386).خلاقیت رویکرد سیستمی: فرد، گروه، سازمان، تهران، چاپ و انتشارات دانشگاه تهران
عظمتی، حمیدرضا. (۱۳۸۷). اصول طراحی پارک های شهری مبتنی بر ارتقا خلاقیت کودکان، پایان نامه ی دکتری معماری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران
غفاری، علی، (۱۳۷۷). اصول و مبانی طراحی فضاهای آموزشی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز و مدارس کشور. دفتر -تحقیقات و پژوهش، تهران
فتحی، حیدر،(۱۳۸۴). تاثیر بازی و اسباب بازی در پرورش ذهن و خلاقیت کودکان، مجله ی روانشناسی و علوم تربیتی ۳۰۹: ۹۵-۸۹.
قاسمی، حبیب. (۱۳۹۰). فضای معماری و زبان کودکی (طراحی مراکز کودک و کارتون با رویکرد خلق بازی گونه ی فضا) ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
کاردان، عاطفه، (۱۳۹۱). طراحی خانه در راستای ارتقا خلاقیت، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان.
کامل نیا، حامد ، (1388). دستور زبان طراحی محیط های یادگیری، چاپ اول، تهران، سبحان نور.
کرفت، آنا، (۱۳۸۸)، پرورش خلاقیت در کودکی، ترجمه ی مهدی نورانی، چاپ اول،تهران، نشر رسش.
کریمی،عبدالعظیم، (۱۳۷۷). بازگشت به کودکی، بازگشت به خلاقیت، مجله ی روان شناسی و علوم تربیتی ۱۳۸: ۲۶-۷.
کیدر، پل، (1396). گادامر برای معماران، ترجمه ی زهرا برادران،تهران، انتشارات فکر نو.
گروت ، لیندا ؛ وانگ، دیوید، (1385). روش تحقیق در معماری ، ترجمه علیرضا عینی فر ،چاپ اول ، انتشارات دانشگاه تهران.
لنگ، جان، (۱۳۸۸). آفرینش نظریه معماری، ترجمه علیرضا عینی فر، انتشارات دانشگاه تهران
مهرابیان، ساهره؛ صفری، حسین؛ سهیلی جمال الدین،(1398). تدوین شاخصه های مؤثر بر ارتقا حس تعلق دانش آموزان در پلان مدارس ابتدایی، قزوین، نشریه اندیشه معماری ، سال3، شماره5.
مقربی، فرزانه، (1398). غنای حسی در معماری، انتشارات سیمای دانش، چاپ اول، تهران.
نسبیت، کیت، (1386). نظریههای پسامدرن در معماری، ترجمهی محمدرضا شیرازی، انتشارات نی، تهران.
نوربرگ شولتز، کریستین، (1388). روح مکان: به سوی پدیدارشناسی معماری، ترجمۀ محمدرضا شیرازی، تهران، انتشارات رخداد نو.
نریمانی، محمد، (۱۳۷۰). راه های پرورش و رشد خلاقیت در کودکان، روان شناسی و علوم تربیتی،تهران، شماره ی ۱۴۹: ۵۱-۴۴.
نیک روش، ریحانه؛ قاسمی سیچانی، مریم، (1393). بازشناسی جایگاه روح مکان در طراحی فضای کودکان؛ بر مبنای آراء پدیدارشناختی نوربرگ شولتز، تهران، فصلنامه میان رشته ای در علوم انسانی، دوره هفتم ، شماره 1، ص 145-172.
هیل، جاناتان ، (1396). مرلوپونتی برای معماران (اندیشمندان برای معماران 3) ، ترجمه گلناز صالح کریمی، تهران، فکر نو.
Amabile, T. M. (1998). How to Kill Creativity? Harvard Business Review. Chawla, L. (1992). Childhood Place Attachments. In A. Altman and S.M. Low, eds. Place Attachment. Dudek, M. (2005). Children’s spaces. Oxford: Architectural Press. Hornecker, Eva. (2005). Space and Place-Setting Stage for Social Interaction, University of Sussex. P: 293-321. Kennedy, D. (1991). The young child’s experience of space and child care center design: A practical meditation. Childrens environments quarterly, 8(1), 37-48. Kripper, S. (1999). Dreams and Creativity, Encycolopedia of Creativity. VOL 1. San Diego. P: 597. McCoy, J. M., & Evans, G. W. (2002). The potential role of the physical environment in fostering creativity. Creativity Research Journal, 14 (3-4), 409-426. Mamykina, L & Candy, L & Edmonds. (2002). Collaborative Creativity of the ACM. VOL 145. NO 10. P: 96-99. Menin, S. (2003). Constructing place: Mind and matter. London: Routledge. Moran, s & Steiner, J. (2003). Creativity in the Making: Vygotsky' Contemporary Con-tribution to the Dialectic of Creativity & Development. P: 36-38. Shibata, s & Suzuki, N. (2007) Effects of an Indoor Plant on Creative Task Performance and Mood. Scandinavian Journal of Psychology 45. No 5. P: 373-38. Website of the Institute for the Study and Creativity of Children and Adolescents https://www.wta7.com | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,043 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 507 |