| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,618,376 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,295,112 |
طراحی و تدوین مدل آموزش خودشناسی بر اساس احساسات، مکانیسم های دفاعی و اضطراب | ||
| فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
| دوره 12، شماره 36، تیر 1399، صفحه 94-104 اصل مقاله (833.35 K) | ||
| نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| داود معنوی پور1؛ نسرین شادمان فر2 | ||
| 1دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار. | ||
| 2دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی گرمسار | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف مدل یابی آموزش خودشناسی بر اساس احساسات، مکانیسم های دفاعی و اضطراب انجام شد. 345 دانشجو با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به مقیاس های احساسات محقق ساخته (1397)، مقیاس اضطراب غلامی (1395)، مقیاس مکانیسم دفاعی آرنولد و همکاران DSQ (1996) پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که ضریب معناداری بین احساسات و خودشناسی 47/54 بدست آمد و این مقدار نشان می دهد که احساسات بر خودشناسی تأثیر مثبت، مستقیم و معناداری دارد و ضریب معناداری بین مکانیسم دفاعی و خودشناسی 33/112 و این مقدار نیز نشان می دهد که مکانیسم دفاعی بر خودشناسی تأثیر مثبت، مستقیم و معناداری دارد. همچنین ضریب معناداری بین اضطراب و خودشناسی 45/0 بدست آمد و این مقدار نشان می دهد که اضطراب بر خودشناسی تأثیر معناداری ندارد. یافته ها نشان دادند که شاخص های برازش مدل اصلاح شده درحد مطلوب و قابل قبول هستند. شاخص نسبت مجذور کای به درجه آزادی برابر (68/2) است و نشانگر برازش مدل است. شاخص ریشه دوم میانگین خطای تقریب (RMSEA) برابر (08/0) است که با توجه به پایین بودن این شاخص، به منزله مطلوبیت برازش مدل است. شاخص نیکویی برازش (GFI) برابر(97/0) و شاخص برازش هنجار یافته (NFI) برابر (99/0) و شاخص برازش تطبیقی (CFI) برابر (98/0) است، که همگی حاکی از مطلوبیت مدل است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| طراحی مدل آموزشی؛ خودشناسی؛ احساسات؛ مکانیسم های دفاعی؛ اضطراب | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 137 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70 |
||