تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,877 |
سفر نامه های تمثیلی در ادبیات ایران و جهان | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 55، اردیبهشت 1402، صفحه 128-140 اصل مقاله (232.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jpll.2023.1981195.1294 | ||
نویسنده | ||
جعفر هواسی* | ||
دانشگاه جامع علمی و کاربردی ـآموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
سفرنامه های تمثیلی عمدتا متاثرازمذاهب اسلامی هستند که نویسندگان بزرگ با الهام از آموزه های دینی و برپایه ی روایات مذهبی آن ها را تالیف می کنند. از آن جا که نسبت به آخرت در همه ی مذاهب اسلامی مشترکات فراوانی وجود دارد، این گونه سفرنامه ها نیز از جهات گوناگونی با هم مشترک هستند.نویسنده با محور قرار دادن سفرنامه های ((ارداویراف نامه)) ، ((سیرالعبادالی المعاد)) و ((کمدی الهی)) به تشریح نکات و رمز و رازهای هر کدام پرداخته است. در ضمن نویسنده کوشیده است تمثیل را از منظرهای گوناگون لغوی ،اصطلاحی ، قرآن و روایت، تاریخ و روان شناسی مورد بررسی قرار دهد. هدف از این مقاله این است که زوایای گوناگون یکی از عام ترین وموثرترین شیوه های بیان یعنی تمثیل بیان شود. اینکه این ابزارکارآمد می تواند در اهداف آموزشی- تربیتی موثر باشد؟ یکی از سوالات اساسی تحقیق است.این پژوهش به صورت کتابخانه ای وبر اساس روش تحلیلی- توصیفی است. | ||
کلیدواژهها | ||
تمثیل؛ سفر نامه های تمثیلی؛ رمز؛ معانی تمثیل | ||
مراجع | ||
قرآن کریم
آموزگار. ژاله. ۱۳۷۲. ترجمه ارداویراف نامه، تهران: انتشارات معین
برتلس. یوگنی. ۱۳۷۴. تاریخ ادبیات فارسی، ترجمهی سیروس ایزدی: هیرمند
رستگار فسایی. منصور. ۱۳۷۹. فرهنگ نامهای شاهنامه، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی
رنجبر. مریم السادات. ۱۳۷۸. تصحیح سیرالعباد سنایی: اصفهان
کمدی الهی، ج ۱
گلن مایر. ۱۳۵۴. روان شناسی نوجوان: تهران
عفیفی. رحیم. ۱۳۷۴. ترجمه ارداویراف نامه، انتشارات توس: تهران، چ دوم
عهد عتیق، سفر داوران، ج ۹
معین. محمد. ۱۳۶۳. مزدیسنا و ادب فارسی: انتشارات دانشگاه تهران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 34 |