تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,820,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,855,823 |
تحلیل تأثیر ادراکات حسابدارها از جو اخلاقی سازمانی بر نگرشهای سازمانی آنان: تئوری شناختی-اجتماعی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 15، شماره 58، تیر 1402، صفحه 137-164 اصل مقاله (1.01 M) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/faar.2023.702107 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
محمد نظری پور* 1؛ بابک زکی زاده2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه حسابداری، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه مدیریت، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده میزان سازگاری با جو اخلاقی از جنبههای منحصربفرد هویت حرفهای حسابدارها میباشد. بر این اساس پژوهش حاضر تلاش دارد تا تأثیر ادراکات حسابدارها از جو اخلاقی سازمانی بر نگرشهای سازمانی آنان را با استفاده تئوری شناختی-اجتماعی مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفیـپیمایشی، از نوع همبستگی است. دادههای پژوهش حاضر از طریق توزیع پرسشنامه بین 305 حسابدار گردآوری شده است. دوره زمانی پژوهش حاضر بهار سال 1401 است. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شده است. براساس یافتههای پژوهش حاضر (1) تفاوتهای فردی (خودکارآمدی و منبع کنترل) بر سازگاری با جو سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. (2) منبع کنترل بر رضایت شغلی اثر مثبت و معناداری دارد. (3) سازگاری با جو سازمانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. (4) رضایت شغلی بر تعهد سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین در پژوهش حاضر تأثیر چهار متغیر کنترلی (تعداد دفعه تغییر شغلی، تعداد دفعه تغییر کارفرما، پست سازمانی و روحیه سازگاری) بر روی سه متغیر سازگاری با جو اخلاقی سازمان، رضایت شغلی و تعهد سازمانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. برای نمونه روحیه سازگاری بر روی هر سه متغیر مذکور اثر مثبت و معناداری دارد. در نهایت، نگرش و باورهای حسابداران نسبت به مدیران ارشد بهشدت متأثر از جو اخلاقی سازمانی است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: سازگاری با جو اخلاقی سازمانی؛ حسابداران؛ تفاوتهای فردی؛ رضایت شغلی؛ تعهد سازمانی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تحلیل تأثیر ادراکات حسابدارها از جو اخلاقی سازمانی بر نگرشهای سازمانی آنان: تئوری شناختی-اجتماعی
چکیده میزان سازگاری با جو اخلاقی از جنبههای منحصربفرد هویت حرفهای حسابدارها میباشد. بر این اساس پژوهش حاضر تلاش دارد تا تأثیر ادراکات حسابدارها از جو اخلاقی سازمانی بر نگرشهای سازمانی آنان را با استفاده تئوری شناختی-اجتماعی مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفیـپیمایشی، از نوع همبستگی است. دادههای پژوهش حاضر از طریق توزیع پرسشنامه بین 305 حسابدار گردآوری شده است. دوره زمانی پژوهش حاضر بهار سال 1401 است. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شده است. براساس یافتههای پژوهش حاضر (1) تفاوتهای فردی (خودکارآمدی و منبع کنترل) بر سازگاری با جو سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. (2) منبع کنترل بر رضایت شغلی اثر مثبت و معناداری دارد. (3) سازگاری با جو سازمانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. (4) رضایت شغلی بر تعهد سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین در پژوهش حاضر تأثیر چهار متغیر کنترلی (تعداد دفعه تغییر شغلی، تعداد دفعه تغییر کارفرما، پست سازمانی و روحیه سازگاری) بر روی سه متغیر سازگاری با جو اخلاقی سازمان، رضایت شغلی و تعهد سازمانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. برای نمونه روحیه سازگاری بر روی هر سه متغیر مذکور اثر مثبت و معناداری دارد. در نهایت، نگرش و باورهای حسابداران نسبت به مدیران ارشد بهشدت متأثر از جو اخلاقی سازمانی است. واژههای کلیدی: سازگاری با جو اخلاقی سازمانی، حسابداران، تفاوتهای فردی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی
1- مقدمه ممکن است رفتاری در سازمان و یا حرفهای عادی و اخلاقی و در سازمان و یا حرفه دیگر غیراخلاقی تلقی شود. بنابراین موضوعهای اخلاقی از حساسیت ویژهای برخوردار بوده و لذا قضاوت در مورد آنها نیازمند دقت و احتیاط لازم میباشد. حرفه حسابداری از جمله حرفههایی است که به مقدار قابل توجهی متأثر از اصول اخلاقی است. گاهی اوقات عدم رعایت اصول اخلاقی از سوی حسابداران زیانهای مادی و معنوی فراوانی را بر شرکتها و حتی جامعه تحمیل میکند. برای مثال میتوان به اختلاسهای گزارش شده در شرکتهای انرون، فنیمی و هلث ساوس[3]، علیرغم بهرهمندی این شرکتها از حسابداران ماهر، اشاره کرد. هرچند ممکن است در سازمانی این نوع رفتارها (ناهنجاریها) عادی محسوب شوند، اما عموماً دید افراد خارج از آن سازمان نسبت به این نوع رفتارها مثبت نمیباشد (دومینو و همکاران، 2015). در همین راستا میتوان اشاره کرد که جو سازمانی تأثیر بسزائی بر عملکرد کارکنان دارد. در زمینه وجود رابطه بین جو اخلاقی سازمانی و اثرهای آن بر رفتار حرفهای و همچنین رفتار غیراخلاقی کارکنان پژوهشهای متعددی انجام شده است که برخی از مهمترین آنها عبارتد از: پترسون (2002)، دومینو و همکاران (2015) و تِرِسی و همکاران (2019). اخلاقمداری در زمره الزامات اساسی حرفه حسابداری محسوب شده (نمازی و رجبدُری، 1398)، بهطوریکه در زمینه کاربرد اخلاق در حرفه حسابداری پژوهشهای زیادی انجام شده است (خلیلپور و همکاران، 1398). علیرغم مهم بودن رعایت حداکثری استانداردهای اخلاقی در حرفه حسابداری، آمارهای منتشره در خصوص ناهنجاریهای صورت گرفته از سوی حسابداران رو به افزایش بوده که این امر باعث بروز نگرانیهای جدی در سطح جامعه شده است (نیویورک تایمز، 2009). حجم خطاها و تخلفهای صورت گرفته از سوی حسابداران نشان میدهد این مقوله نمیتواند اتفاقی باشد. این حجم از ناهنجاریها تردیدهایی را در زمینه ادراک حسابداران از جو سازمانی و محدودیتهای مرتبط با پذیرش و تلقی یک رفتار غیراخلاقی بهعنوان یک رفتار اخلاقی ایجاد میکند. باتوجه به جایگاه منحصربفرد حسابداران در اغماض و یا مشارکت در رفتارهای غیراخلاقی، استدلال بر این است که جو اخلاقی حاکم بر سازمانها بر باورها و رفتار اخلاقی حسابداران اثرگذار بوده و لذا این موضوع دارای ارزش تحقیقی بالایی است. بنابراین جو اخلاقی سازمان برای حسابداران با اهمیت بوده، زیرا نقش آن در ارائه استانداردهای مرتبط با تشخیص درستی و یا نادرستی موضوعهای مختلف سازمانی غیرقابل انکار است. نقش جو اخلاقی در تنظیم روابط فیمابین فرد-سازمان غیرقابل انکار است (سیمها و کالن، 2012). در این پژوهش از تعاریف رایج و مشترک مرتبط با جو اخلاقی ارائه شده در سایر پژوهشها، یعنی ادراک غالب افراد از رویههای متداول سازمانی که جنبه اخلاقی دارند، استفاده شده است (نیومَن و همکاران، 2017). بنابراین جو اخلاقی با ارزشها و رفتار اخلاقی سازمانی ارتباط تنگاتنگی دارد (آلحلبوسی و همکاران، 2020). از تئوری شناختی-اجتماعی میتوان بهعنوان یک مبنای نظری برای درک هرچه بهتر میزان سازگاری حسابداران با جو اخلاقی و نگرشهای سازمانی استفاده نمود. براساس تئوری شناختی-اجتماعی، باورها و انگیزههای افراد مبنای اصلی قضاوتهای ارزشی و اخلاقی آنان بوده و رفتار حاصل از این نوع قضاوتها منبعث از عوامل فردی و سازمانی (پیرامونی) میباشد (لوژچینسکا و شوارتزر، 2015). براساس تئوری شناختی-اجتماعی حسابداران سازگارتر با جو اخلاقی سازمان ممکن است تمایل بیشتری از خود برای اغماض و یا مشارکت در تخلفهای مالی که در فرهنگ رایج سازمانی از آنها بهعنوان یک هنجار یاد میشود، نشان دهند. درمقابل، حسابداران ناسازگار با جو اخلاقی سازمان ممکن است از بیثباتی درونی بیشتری در رنج بوده که این امر به نوبه خود میتواند باعث کاهش رضایت شغلی و تعهد سازمانی شود. براساس نتایج پژوهش بوکیفولامی و همکاران (2014) هرچه رضایت شغلی و تعهد سازمانی در سطح پایینی قرار داشته باشد، قصد افراد برای جابجایی بیشتر میشود. براساس تئوری شناختی-اجتماعی، در پژوهش حاضر نحوه سازگاری حسابداران با جو اخلاقی سازمان و ارتباط آن با نگرشهای سازمانی (رضایت شغلی و تعهد سازمانی) مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. همچنین در این پژوهش تفاوتهای فردی (منبع کنترل و خودکارآمدی) بهعنوان پیشنیاز مورد توجه قرار گرفته است. شکل 1 بیانگر مدل مفهومی پژوهش حاضر میباشد.
شکل 1: مدل مفهومی پژوهش
نگرش بهمعنای دیدگاه و احساس افراد نسبت به دیگران، اشیاء و رویدادها است. از آنجاییکه نگرش تأثیر قابل توجهی بر شکلگیری رفتار افراد دارد، لذا در حرفه حسابداری و حسابرسی در هنگام ارزیابی تقلب، مدنظر قرار دادن نگرشهای سازمانی کارکنان نسبت به این موضوع ضروری است (خوشبخت و همکاران، 1401). خودشیفتگی بهعنوان یک ساختار شخصیتی، از طریق اثرگذاری بر نگرش کارکنان میتواند باعث بروز رفتارهای سازمانی انحرافی (مانند تقلب) از سوی آنان شود (جانسون و همکاران، 2013). بهعبارت دیگر، خودشیفتگی یک ویژگی شخصیتی بوده که با استراتژیهای ماکیاولی درخصوص نفع شخصی، فریب، تقلب و دیدگاههای مغرورانه درخصوص ارزش و جایگاه خود که اغلب تداعیکننده جنبههای منفی است، در ارتباط میباشد (جونز و پائولو، 2014). بهطور فزایندهای میتوان از خودشیفتگی برای تبیین رفتار افراد در سازمانها بهویژه مدیران ارشد و سیاستمداران استفاده نمود (کمپل و همکاران، 2011). خودشیفتگی میتواند بهعنوان یک پیوستار همچون (خوب یا بد) (سازنده یا غیرسازنده) مدنظر قرار گیرد (کِریزِن و هرلاچه، 2018). حد افراطی رفتار خودشیفتگی در دو طرف پیوستار قرار دارد. افراد با خودشیفتگی سازنده معمولا دارای ویژگیهایی همچون جذابیت، نوآوری و سازگاری بوده و نیازی به دستکاری واقعیت ندارند. درمقابل افراد با خودشیفتگی مخرب به هرچیزی با دید برد و باخت نگاه کرده و لذا تلاش دارند به هر نحوی که شده برنده باشند (پُوسِت، 2019). در محیط سازمانی، افراد با ویژگی خودشیفتگی مخرب بیشتر در معرض رفتارهای غیراخلاقی بوده، زیرا فکر میکنند که شایسته کسب نتایج مثبت بیشتری هستند (کمپل و همکاران، 2011). همچنین مدیران خودشیفته باعث بروز تلاطم و افراطهایی در عملکرد سازمانی میشوند. ویژگیهای شخصیتی از جمله عوامل موثر بر مشارکت حسابداران در تخلفهای مالی و دستکاری سود میباشد (تروی و همکاران، 2011). از آنجاییکه ارزیابی عملکرد سازمانها بیشتر بر نتیجه متمرکز است، لذا ممکن است مدیران خودشیفته از رویههای حسابداری برای تحقق اهداف غیراخلاقی خود استفاده نمایند؛ زیرا برای آنان منافع شخصی بر هر چیز دیگری ارجحیت دارد (آمرنیک و کِراک، 2010). از جمله اولویتهای هیات مدیره خودشیفته تحقق حداکثری سود هر سهم است، لذا احتمال ارتکاب این قبیل مدیران به رفتارهای غیراخلاقی همچون کلاهبرداری بیشتر است (اُلسون و همکاران، 2013). خودشیفتگی بیش از حد مدیران و استانداردهای پایین وجدان کاری از جمله عوامل مؤثر بر بروز رفتارهای غیراخلاقی در سازمانها میباشند (کراگون و همکاران، 2020). مدیران خودشیفته برای تأمین منافع شخصی خود، عموما با قضاوتهای غیراخلاقی و تصمیمهای مبهم سروکار دارند (شاه و همکاران، 2020). به اعتقاد متوالی و همکاران (2019) سبک رهبری اخلاقمدارانه بر ادراک و رفتار کارکنان تأثیرگذار است. براساس نتایج پژوهش داچون و دریک (2009) سازمانهای بسیار خودشیفته فاقد وجدان کاری و اخلاق بوده، و حتی با وجود اصول اخلاقی مصوب قادر به رفتار اخلاقمدارانه نیستند. از آنجاییکه اداره سازمانها بر عهده مدیران ارشد میباشد، لذا سبک و خودشیفتگی آنان بر جو اخلاقی سازمان اثرگذار است. بهعبارت دیگر، جو اخلاقی توسط مدیران ارشد ایجاد شده و سپس در سراسر سازمان بسط و توسعه داده میشود. بنابراین میتوان اظهار داشت که جو اخلاقی بیانگر نوع نگرش سازمانی نسبت به تقلب میباشد. از دید مالدونادو (2018) خودشیفتگی از جمله ویژگیهای شخصیتی بوده که براساس آن افراد ضمن تمرکز بر منافع شخصی، احساس استحقاق بیشتر و همچنین انتظار احترام ویژه دارند. از دید روانشناسان خودشیفتگی از جمله ویژگیهای بارز عموم آحاد جامعه محسوب میشود (گراپساس و همکاران، 2020). بنابر ادبیات روانشناسی سازمانی خودشیفتگی با پیامدهایی همچون حاکمیت شرکتی کم فروغ و لحن تند و یا شُل مدیران ارشد همراه است (جانسون و همکاران، 2013). خودشیفتگی در سطح بالا با رفتار غیراخلاقی و همچنین وجدان کاری پایین همراه است. براساس نتایج پژوهش هیلز و همکاران (2011) بین خودشیفتگی مدیران و گزارشگری مالی تهاجمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یافتههای پژوهش ریسِنبلت (2011) نشان میدهد بین تخلفهای مالی گزارش شده و خودشیفتگی هیات مدیره رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. احتمالا سازمانهای بهشدت خودشیفته توسط مدیرانی اداره میشوند که دارای ویژگیهای خودشیفتگی بسیار مخربی هستند (آمرنیک و کِراک، 2010). براساس نتایج پژوهش لوبیت (2002) حسابداران تهاجمی که عموما نیز مرتکب تخلف و تقلب حسابداری میشوند، همانند مدیران خودشیفته افراطی اغلب استثمارگر و بیرحم هستند. خودشیفتگی افراطی ممکن است منجر به انزوای فردی و اتخاذ تصمیمهای نادرست شود، زیرا میتواند زمینه بروز اقدامات متهورانه که عموما منجر به سود و یا زیانهای بزرگ میشود را فراهم نماید. خودشیفتگی افراطی با فقدان صداقت مدیران همراه بوده، زیرا این افراد برای تحقق منافع شخصی بهراحتی دیگران را فریب و اغوا میدهند (بِلِر و همکاران، 2008). براساس نتایج پژوهش مِنُون و شارلند (2011) خودشیفتگی از جمله دلایل اصلی عدم صداقت پژوهشگران دانشگاهی میباشد. براساس استانداردهای حسابرسی میتوان نوع نگرش به تقلب را یک نوع مکتب فکری تلقی نمود؛ زیرا فرض بر این است که حتی ممکن است افراد برای توجیه تقلب از استانداردهای اخلاقی نیز استفاده نمایند. صداقت مدیریتی نقش مهمی در نوع نگرش به تقلب و ارزیابی ریسک تقلب دارد (چونگ، 2013). خودشیفتگی مدیران ارشد از جمله دلایل اصلی انجام حسابرسیها میباشد. بنابراین جو اخلاقی سازمان بیانگر طرز تفکر مدیریت و استانداردهای اخلاقی سازمان بوده، و لذا این عوامل میتواند به حسابرسها در ارزیابی خطر وقوع تقلب کمک نماید. بخشهای بعدی مقاله عبارت است از: در بخش دوم مبانی نظری و مدل پژوهش بههمراه فرضیهها ارائه میشوند. در ادامه خودشیفتگی و اثرهای آن بر جو اخلاقی سازمان مورد بحث و اشاره قرار میگیرد. درنهایت یافتههای پژوهش بههمراه پیشنهادها مورد اشاره قرار میگیرند.
مبانی نظری و پیشینه پژوهش تئوری شناختی-اجتماعی بنابر تئوری شناختی-اجتماعی، باورها و انگیزههای افراد بر اساس قضاوتهای ذهنی آنان شکل میگیرد (نُووسُو و همکاران، 2022). همچنین تئوری شناختی-اجتماعی بر نقش استدلال اخلاقی، همراه با سایر عوامل روانشناختی-اجتماعی، بر رفتارهای اخلاقی تأکید دارد. بنابراین تئوری شناختی-اجتماعی ضمن تأکید بر دیدگاه تعاملی درخصوص پدیدههای اخلاقی، چارچوبی را ارائه میکند که در آن عوامل فردی (مانند تفکر اخلاقی، واکنشهای هیجانی و رفتار اخلاقی) و عوامل محیطی بهعنوان عوامل موثر بر نتیجه بهصورت متقابل بر یکدیگر اثرگذار هستند (وود و بَندورا، 1989). بهعبارت دیگر تئوری شناختی-اجتماعی بیانگر این نکته است که رفتار یک فرد تابعی از ویژگیهای شخصیتی افراد و عوامل محیطی که فرد در آن قرار دارد، میباشد (مشعشعی و همکاران 1397). دو متغیر شخصیتی (منبع کنترل و خودکارآمدی) بیانگر معیارهایی از تفاوتهای روانشناختی-اجتماعی افراد بوده و از جمله عوامل اصلی این تئوری محسوب میشوند (بَندورا، 1986). بنابر تئوری شناختی-اجتماعی افراد بهطور مداوم رفتار خود را براساس شرایط محیطی تنظیم میکنند. این حالت شامل جو اخلاقی نیز میشود. بنابراین درصورت تحقق سه شرط زیر، میتوان انتظار داشت که افراد برای کمینهسازی شکاف موجود بین رفتار اخلاقی خود و جو اخلاقی سازمانی تلاشهایی را انجام دهند. الف) بهطور مداوم مشغول خودارزیابی رفتار شخصیشان بوده (برای مثال بر اساس جو عمومی سازمان)، ب) تا جاییکه کنترل رفتار اخلاقی ارزشمند بوده، و ج) تا زمانیکه به لحاظ اخلاقی پیروی از جو اخلاقی مذموم نباشد بهعبارت دیگر، یک فرد تا زمانی حاضر به سازگاری با جو اخلاقی سازمانی میباشد، که این سازگاری با ارزشهای اخلاقی وی (چه خوب و چه بد) در یکراستا باشند. بر این اساس ممکن است حسابداران اقداماتی را در خصوص سازگاری رفتار اخلاقی خود با جو اخلاقی سازمان تحت مدیریت مدیران خودشیفته، داشته باشند. بسیاری از پژوشهای انجام شده در حوزه اخلاق حسابداری از تئوریهای بهبود اخلاقی مرحله به مرحله بهعنوان زیربنای فکری جهت تبیین رفتارهای غیراخلاقی استفاده نمودهاند. براساس این تئوریها میتوان از یک توالی رشد سلسه مراتبی و پیوسته برای تبیین استدلال اخلاقی افراد استفاده نمود. تئوری شناختی-اجتماعی با تئوریهای مرحلهای استدلال اخلاقی در تضاد بوده و درخصوص ماهیت تجویزی این نوع تئوریها بحث دارد. برای مثال از دید (لاک، 1980). بهجای استفاده از یک سطح سلسله مراتبی از شایستگیها برای سنجش استدلال اخلاقی، بهتر است از ترجیحهای فردی استفاده شود. همچنین به اعتقاد کولبِرگ (2010) مراحل رشد اخلاقی ماهیت تجویزی ندارد؛ زیرا بهجای محتوا بر شکل تمرکز دارد. بنابراین موضوع اصلی اختلافنظرهای نظری شامل اعتبار مراحل رشد آن هم بهصورت جزءبهجزء و دقیق میباشد (بَندورا، 1986). بنابراین رفتار اخلاقی حسابداران میتواند هم از ارزشهای درونی و هم منابع خارجی متأثر باشد. ارزشهای درونی ناشی از باورهای شخصی و ذاتی افراد بوده، اما منابع بیرونی شامل استانداردهای اجتماعی حاکم بر محیط سازمانی فرد میباشند (دومینو و همکاران، 2015). بنابراین فرض بر این است که باور حسابداران درخصوص سازگاری رفتار اخلاقیشان با جو اخلاقی سازمان متأثر از تعهد سازمانی و رضایت شغلی آنان باشد. این سازگاری نیز بهنوبه خود میتواند از اثرهای منفی عملکرد سازمانی آنان تأثیرپذیر باشد.
جو اخلاقی و سازگاری با جو اخلاقی براساس ادبیات پژوهش، اخلاق حرفهای مجموعهای از اعمال و رفتارهای حرفهای پذیرفته شده میباشد. در مقابل جو اخلاقی شامل مجموعهای از رویهها و سیاستها (چه رسمی و چه غیررسمی) بوده که بیانگر شکلگیری رفتار اخلاقی مورد انتظار میباشد (کالِن و همکاران، 2003). جو اخلاقی شامل ادراک مشترک کارکنان از استانداردهای اخلاقی حاکم بر سازمان و اخلاق شخصی آنان میباشد (حاجی محمدلو و حاجیها ، 1399). لازم است بین اخلاق[4] (اختیاری) و اخلاقیات[5] (اجباری) تمایز قائل شد. اخلاق به مجموعه قواعد و استانداردهای خوب و بدی اطلاق میشود که توسط یک جامعه و یا یک سازمان پذیرفته شده و بهکار میرود. اما اخلاقیات به هنجارها، بایدها و نبایدهای شخصی افراد اشاره دارد (هارپِر، 2009). جو اخلاقی سازمان با تقویت رفتار اخلاقی بهبود یافته و میتواند بر رفتار کارکنان (چه اخلاقی و چه غیراخلاقی) اثرگذار باشد (پاگلِیارو و همکاران، 2018). از دید هارتَمن و همکاران (1999) عدالت عنصر کلیدی جو اخلاقی محسوب شده، چرا که میتواند بر رفتار اخلاقی اثرگذار باشد. در سازمانها، سبک رهبری مدیران ارشد بر وجدانکاری و صداقت کارکنان تأثیرگذار است. بنابر نتایج پژوهش شین (2012) جو اخلاقی بر تصمیمها و رفتار اخلاقی کارکنان تأثیرگذار است. پژوهش شِلاچِر (1990) که در راستای مطالعه اثرهای جو سازمانی بر رفتار اخلاقی حسابداران انجام شد، نشان داد که در گذر زمان سیاستهای مکتوب و نانوشته سازمانها بر رفتار حسابدارها اثرگذار هستند؛ زیرا افراد عموما انتخابهایی را انجام میدهند که دارای پیامدهای سازمانی باشد. به اعتقاد بلاک (2014) تأمین منافع شخصی از جمله عاملهای اصلی رفتار متقلبانه محسوب شده و با غیراخلاقی شدن جو سازمانی افراد اخلاقمدار میزان مشارکت خود را به حداقل رسانده و لذا مشمول دریافت پاداش مالی نمیشوند؛ زیرا استانداردهای مدنظر مدیران را رعایت نکردهاند. همچنین جو اخلاقی میتواند بر رفتارهای نادرست اثرگذار باشد. براساس نتایج پژوهش شِفِر (2002) فشار اخلاقی بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی حسابدارها اثرهای منفی دارد. از تئوری ناهماهنگی شناختی میتوان برای تبیین جنبههای شناختی میزان سازگاری با جو اخلاقی استفاده نمود. براساس این تئوری ناهماهنگی شناختی زمانی رخ میدهد که فرد با واقعیات بیرونی که تناسبی با واقعیات درونی ندارند، مواجه میشود. زمانی ناهماهنگی برطرف میشود که افراد بتوانند درک خود از واقعیات درونی و یا بیرونی را اصلاح نمایند (وایدیس و بِرَن، 2019). میزان سازگاری با جو اخلاقی از جنبههای منحصربفرد هویت حرفهای حسابدارها میباشد (دومینو و همکاران، 2015). بهعلاوه این ویژگی باعث تمایز محیط کاری حسابدارها با محیط کاری سایر کارکنان میشود. مقدمات (پیشنیاز) سازگاری با جو اخلاقی برای مدتهای مدیدی است که تفاوتهای فردی از جمله عوامل تأثیرگذار در هر رشتهای از جمله حسابداری محسوب میشود. در پژوهش حاضر از دو سازه مورد تاکید تئوری شناختی-اجتماعی (منبع کنترل و خودکارآمدی) برای سنجش تفاوتهای فردی استفاده شده است. منبع کنترل: منبع کنترل جنبهای از شخصیت بوده که با احساس کنترل بر پاداش و تقویتکنندهها قابل شناسایی میباشد. همچنین منبع کنترل شامل یک متغیر محیطی (بیرونی) و یک متغیر شخصی (درونی) است (رستمینیا و همکاران 1399). باورها درخصوص کنترل پاداشها و یا تقویتکنندهها براساس انتظارات کلی فرد آن هم براساس نحوه دریافت پاداش در موقعیتهای مشابه قبلی حاصل میشود (کارتُن و همکاران، 2021). هر چند اندازهگیری منبع کنترل بهصورت یک پیوستار میباشد، اما رویه غالب برای سنجش آن استفاده از کنترلهای درونی و بیرونی میباشد. افراد با منبع کنترل درونی معتقد هستند که بر شرایط خود کاملا کنترل داشته و مطابق با آن رفتار میکنند. لذا این قبیل افراد تأثیرپذیری کمتری از دیگران دارند. افراد با منبع کنترل بیرونی معتقد هستند سرنوشت آنان توسط دیگران قدرتمند، نیروهای بیرونی، شانس و اتفاقات کنترل میشود. این قبیل افراد غالبا مسئولیتپذیر نیستند. بنابراین منبع کنترل به درجهی اتکای فرد به تقویتکنندهها (درونی یا بیرونی) بستگی داشته که ممکن است بهصورت یک پیوستار مدنظر قرار گیرند. بنابراین میتوان انتظار داشت افراد با منبع کنترل درونی بیشتر متمایل به سازگاری با جو اخلاقی مطلوب باشند، اما در مقابل افراد با منبع کنترل بیرونی گرایش به سازگاری بیشتر با جو اخلاقی نامطلوب و ناخوشایند دارند. درخصوص کاربرد منبع کنترل در حوزه اخلاق حسابداری پژوهشهای معدودی صورت گرفته است. برای مثال بِراونِل (1981) در پژوهش خود اثرهای منبع کنترل (بهعنوان متغیر میانجی) بر رابطه بین مشارکت حسابدارها در فرایند بودجهریزی و عملکرد بودجهای آنان را مورد مطالعه و بررسی قرار داد. بنابر نتایج این پژوهش حسابدارهایی که دارای کنترل درونی بودند در فرایند بودجهریزی مشارکت بیشتر و همچنین عملکرد بهتری داشتند. یافتههای پژوهش سُوی و فِردیناند (1996) نشان میدهد منبع کنترل باعث افزایش مقاومت حسابرسهای باتجربه در مقابل درخواستهای غیراخلاقی صاحبکاران، تقویت تصمیمهای اخلاقی آنان و بهبود درک آنان از پیامدهای مختلف میشود. بنابر یافتههای پژوهش فِروکات و شیرون (1991) بین منبع کنترل داخلی، مشارکت بودجهای حسابداران، عملکرد و رضایت شغلی آنان رابطه معناداری وجود دارد. براساس یافتههای پژوهش بِرناردی (1997) هر چه منبع کنترل درونی حسابدارها بیشتر شود، استرس و تلاش آنان برای دستیابی به نتایج بهتر افزایش مییابد. براساس نتایج پژوهش حیات و پِراویت (2001) در مؤسسات غیرنظامند عملکرد شغلی حسابرسها با منبع کنترل داخلی بالاتر بیشتر بوده و در مقابل در مؤسسات نظامند عملکرد شغلی حسابرسها با منبع کنترل بیرونی بالاتر بیشتر بوده است. براساس نتایج پژوهش شِریمندارتی و ویداتی (2015) هر چه منبع کنترل درونی حسابرسها بیشتر باشد رضایت شغلی و تعهد سازمانی آنان بیشتر شده و همچنین تمایلشان به پذیرش رفتارهای غیراخلاقی کاهش مییابد. بنابراین میتوان فرضیه اول را بهشرح زیر ارائه نمود: فرضیه 1 الف: حسابدارهای با منبع کنترل درونی بالاتر، سازگاری بیشتری با جو اخلاقی سازمانی دارند. فرضیه 1 ب: حسابدارهای با منبع کنترل درونی بالاتر، از رضایت شغلی بیشتری برخوردار هستند.
خودکارآمدی خودکارآمدی بیانگر انتظارات فرد از عملکردش در خصوص موضوعهای خاص میباشد (بَندورا، 1986). از آنجاییکه خودکارآمدی نقش مهمی در مهارتافزایی و رفتارهای عملکردی حسابدارها دارد، لذا این مورد یکی از موضوعهای مورد توجه پژوهشگران حوزه حسابداری بوده است. بهعبارت دیگر خودکارآمدی عبارت است از: اعتقاد و باور افراد به تواناییهای خود برای ساماندهی و اجرای اقدامهای مورد نیاز برای محققسازی عملکردهای مورد انتظار (ثناگوی و میرشکاری، 1398). بنابراین خودکارآمدی بیانگر انتظارهای فرد از عملکرد خود در ارتباط با مسائل مشخصی بوده و نقش آن در انگیزش و کسب موفقیت غیرقابل انکار است (وود و بَندورا، 1989). بر این اساس در مقایسه با افراد با ویژگی خودکارآمدی پایین، افراد با خودکارآمدی بالا عموما اهداف بالاتری را برای خود تعیین نموده و همچنین از ریسکپذیری بیشتری نیز برخوردار هستند. همانند منبع کنترل، خودکارآمدی مبتنی بر انتظارهای تعمیمیافته بوده و لذا میتوان از آن تحت عنوان خودکارآمدی تعمیمیافته نیز یاد نمود. بدین معنیکه باورهای افراد نسبت به خودکارآمدی مرتبط با یک وظیفه خاص، نهتنها تحت تأثیر عملکرد گذشته آن وظیفه بوده، بلکه متأثر از انتظارهای فرد از رفتارهای مشابه نیز میباشد. بهعبارت دیگر، خودکارآمدی بیانگر اعتقادها و باورهای تعمیمیافته یک فرد نسبت به توانمندیهای خود بوده و الزاما بهمعنای برخورداری از آن توانمندیها نمیباشد. فرض بر این است که حسابدارها با ویژگی خودکارآمدی بالا، ضمن تنظیم انتظارات براساس تواناییهای شخصی، میبایست تلاش نمایند تا شکاف احتمالی موجود بین خود و سازمان را بهحداقل ممکن برسانند. برای مثال خودکارآمدی یک حسابدار ممکن است شامل تواناییهای بالقوه بودجهای وی نیز شود، اما این در حالی است که اطلاعات بودجهای حسابدارها عموما در سطح رضایتبخشی قرار ندارد. اگرچه حسابدارها در تمام زمینهها مهارتهای لازم را ندارند، اما آنان از عزم و اراده جدی برای کسب مهارتهای مورد نیاز جهت انجام هرچه بهتر وظایف محوله برخوردار هستند. بنابراین خودکارآمدی بر انگیزه افراد در کمینهسازی شکافهای موجود بین فرد و سازمان تأثیر دارد؛ زیرا باور افراد به توانمندیهای شخصی از طریق اثرگذاری بر انتظارات، میتواند بر انگیزه آنان تأثیرگذار باشد. بنابراین میتوان فرضیه دوم را بهشرح زیر ارائه نمود: فرضیه 2: حسابدارهای با ویژگی خودکارآمدی بالاتر، با جو اخلاقی سازمان سازگاری بیشتری دارد. پیامدهای سازگاری با جو اخلاقی رضایت شغلی رضایت شغلی از جمله عوامل موثر بر عملکرد کارکنان از جمله حسابدارها میباشد (یوسفی و همکاران 1394). زمانی سطح رضایت کارکنان افزایش مییابد که محیط کاری مطابق با انتظارهای آنان باشد (کاسِمساپ، 2017). براساس نتایج پژوهش اروجی و همکاران (1394) بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی حسابدارها رابطه معناداری وجود دارد. براساس نتایج پژوهش بودابوس (2020) با ارتقاء شغلی، رابطه بین رضایت شغلی و عملکرد حسابدارها تقویت میشود. یافتههای پژوهش ولنتاین و همکاران (2006) نشان میدهد ارزشهای اخلاقی شرکت، همراه با حمایت سازمانی ادراک شده، بر رضایت شغلی و قصد جابجایی حسابدارها اثرگذار است. همچنین براساس یافتههای شِفِر (2002) بین رضایت شغلی حسابدارها و ادراک آنها از فشار اخلاقی حداقلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. درنتیجه در ارزیابی میزان سازگاری با جو اخلاقی، رضایت شغلی دارای یک نقش تعدیلی بر رابطه بین سازگاری با جو سازمانی و تعهد سازمانی است. بنابراین میتوان فرضیه سوم را بهشرح زیر ارائه نمود: فرضیه 3: حسابدارهای سازگارتر با جو اخلاقی سازمان، از رضایت شغلی بالاتری برخوردار هستند.
تعهد سازمانی از آنجاییکه تعهد سازمانی نقش مهمی در تبیین قصد جابجایی کارکنان دارد، لذا این موضوع مورد توجه بیشتر پژوهشگران از جمله پژوهشگران علوم اداری بوده است. تعهد سازمانی یک حالت روانشناختی بوده که بیانگر (کیفیت) رابطه یک کارمند با سازمان و همچنین تصمیم آنان نسبت به تداوم و یا قطع همکاری با سازمان است (مایر و آلِن، 1991). پس از بررسی گسترده ادبیات مرتبط با قصد جابجایی و تعهد سازمانی، موبلی و همکاران (1979) اقدام به ارائه یک مدل نسبتاً جامع درخصوص قصد جابجایی کارکنان البته با لحاظ نمودن ابعاد مختلف تعهد سازمانی کردند. این مدل شامل سه مولفهی ارزشها و اهداف مشترک، تلاشهای فردی (فعالیت مستمر در سازمان) و احساس تعلق به سازمان بود. بهواسطه اصلاحهای صورت گرفته بر روی این مدل (مانند پژوهش آلِن و مایر، 1990) هماکنون این مدل به یک مدل غالب در حوزه تعهد سازمانی تبدیل شده است. ابعاد اصلاح شده این مدل عبارتند از: تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد مستمر میباشد. از دید آلِن و مایر (1991) تعهد عاطفی بهمعنای پیوستگی عاطفی، مشارکت و پذیرش هویت سازمان بوده که مستقل از ارزیابی کمّی ارزش سازمان میباشد. این تعریف بیانگر دیدگاه فرد نسبت به ارزش و منزلت سازمان میباشد. تعهد مستمر با مفهوم شرطهای جانبی[6] (انتظارات) سازگاری دارد. بدین معنیکه یک فرد براساس محاسبههای ذهنی خود انتظارهایی (شرطهای جانبی) را از بابت تعهد به یک شغل یا فعالیتی در نظر میگیرد (بکر، 1960). شرطهای جانبی یا سرمایهگذاری به سودوزیانی اطلاق میشود که ممکن است بهواسطه ماندن یا ترک یک سازمان برای هر فردی اتفاق بیفتد. بنابراین محاسبه هزینه-منفعت ناشی از ماندن یا ترک سازمان نقش مهمی در تصمیمگیری افراد دارد. تعهد هنجاری که گاهی اوقات از آن تحت عنوان تعهد اخلاقی نیز یاد میشود، به معنای تعهد متقابل و یا فداکاری اخلاقی بین فرد و سازمان میباشد. برای مثال ممکن است تعهد هنجاری نتیجه یک قرارداد روانی بین سازمان و کارمند باشد (یوسل و همکاران، 2014). بدین معنیکه براساس این قرارداد (ضمنی) سازمان متعهد میشود که آموزشهای کافی و فرصتهای ارتقاء شغلی را در اختیار حسابدارها قرار دهد. همچنین ممکن است تعهد هنجاری دارای پیامد منفی نیز باشد؛ بدین معنیکه از دید حسابدار دیگر فعالیت در سازمان فعلی جایز نیست. در پژوهش حاضر تعهد عاطفی و تعهد هنجاری بهعنوان پیامد مثبت سازگاری با جو اخلاقی سازمان مدنظر قرار گرفتهاند. براساس نتایج کالِن و همکاران (2003) اگر فردی احساس نماید ارزشهای اخلاقیاش با ارزشهای اخلاقی سازمان در تضاد است، تعهداش نسبت به سازمان کمتر خواهد شد. همچنین بین جو (ارزشهای) اخلاقی سازمان و تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد (کفاش و ایمانی، 1396). بنابر نتایج آرانیا و فِریس (1984) در مقایسه با حسابدارها بخش دولتی، حسابدارهای شاغل در بخش خصوصی دارای تعارض سازمانی و حرفهای بالاتری بودند. براساس یافتههای شِفِر (2002) فشار اخلاقی وارده بر حسابدارها برای مشارکت در اقدامهای غیراخلاقی میتواند باعث تضاد سازمانی شود. این امر نیز به نوبه خود باعث کاهش تعهد سازمانی و رضایت شغلی میشود. از دید پونمِن و گبهارت (1990) مفهوم سازگاری در حرفه حسابداری به معنای میزان سازگاری است که یک فرد پس از ورود به یک گروه جدید پیدا میکند. بنابراین میتوان ادعا نمود که تعارض حسابدار با جو اخلاقی سازمان با تعهد سازمانی رابطه مستقیمی دارد. بنابراین میتوان فرضیه چهارم را بهشرح زیر ارائه نمود: فرضیه 4: حسابدارهای سازگارتر با جو اخلاقی سازمان دارای تعهد سازمانی بالاتری هستند. با بررسی ادبیات حسابداری میتوان دریافت که بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی با جابجایی حسابدارها رابطه معناداری وجود دارد. رضایت شغلی بر تعهد سازمانی و قصد جابجایی حسابدارها اثرگذار است (شیفِر، 2009). براساس یافتههای لِئونگ و همکاران (2003) بین تعهد سازمانی و مشارکت شغلی حسابرسها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. بنابر یافتههای بِلاین و پوزنانسکی (1997) رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر قصد جابجایی و ترک شغل حسابدارهای بخش دولتی اثرگذار است. یافتههای آندو و همکاران (2021) نشان میدهد بین تعهد سازمانی با رضایت شغلی و رضایت شغلی با قصد جابجایی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین براساس یافتههای توبای (2019) رضایت شغلی بر قصد جابجایی حسابدارها اثر معناداری دارد. بنابراین میتوان فرضیه پنجم را بهشرح زیر ارائه نمود: فرضیه 5: حسابدارهای با رضایت شغلی بالاتر دارای تعهد سازمانی بالاتری هستند.
متغیرهای کنترلی علاوه بر متغیرهای اشاره شده در بخشهای قبلی، چندین متغیر کنترلی (مانند تعداد تغییرات شغلی، تعداد تغییرات کارفرما، پست سازمانی و روحیه سازگاری) که ممکن است بر رابطه بین میزان سازگاری با جو اخلاقی و متغیرهای نتیجه (وابسته) اثرگذار باشند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. روحیه سازگاری به معنای ادراک کارکنان از افزایش میزان سازگاری آنان با جو اخلاقی سازمان است. براساس موارد فوق و تئوری شناختی-اجتماعی شکل 2 بیانگر مدل نهایی پژوهش حاضر میباشد.
شکل 2: مدل مفهومی پژوهش منبع : یافته های پژوهشگر
روششناسی پژوهش از آنجاییکه پژوهش حاضر درصدد بررسی روابط علّی میان متغیرهای مرتبط با تفاوتهای فردی (منبع کنترل و خودکارآمدی)، سازگاری با جو اخلاقی سازمان و نگرشهای سازمانی (رضایت شغلی و تعهد سازمانی) است، لذا میتوان اظهار داشت پژوهش حاضر بهلحاظ هدف کاربردی و بهلحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی-علی و بهطور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش حاضر را حسابدارهای شاغل در شرکتهای تولیدی و بازرگانی تشکیل میدهند. در مواردی از معادلات ساختاری استفاده میشود میتوان برای تعیین حجم نمونه از رابطه زیر استفاده کرد (علیپور شیرسوار و همکاران، 2012). 5 ≤ X ≤ 15
در رابطه بالا X بیانگر تعداد سوالهای تخصصی میباشد. در پژوهش حاضر تعداد این نوع سؤالها 43 مورد میباشد. بنابراین براساس رابطه بالا حداقل پرسشنامه مورد نیاز 215 و حداکثر نیز 645 میباشد. با تلاشهای فراوان صورت گرفته در نهایت 305 پرسشنامه قابل استفاده گردآوری گردید (به ازای هر سؤال 7 مورد). در پژوهش حاضر از روش نمونهگیری در دسترس برای گردآوری دادههای مورد نیاز استفاده شده است. در پژوهش حاضر دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه مبتنی بر طیف لیکرت پنج گزینهای گردآوری شده است. پرسشنامه مورد استفاده شامل سه بخش بود. بخش اول شامل چهار سوال جمعیتشناختی (جنسیت، سن، تحصیلات و سنوات خدمتی)، بخش دوم شامل چهار سوال مرتبط با متغیرهای کنترلی (دفعات تغییر شغلی، دفعات تغییر کارفرما، پست سازمانی و روحیه سازگاری) و 43 سوال تخصصی (مؤلفههای اصلی پژوهش) بود. برای تدوین سؤالهای پرسشنامه از ادبیات پژوهش بهویژه پژوهشهای مایر و آلِن (1991)، شِفِر (2002) و دومینو و همکاران (2015) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای اسپیاساس 26 و آموس 24 با سطح اطمینان 95 درصد (سطح خطای کمتر از 05/0) انجام شده است.
یافتههای پژوهش در این بخش ابتدا اطلاعات جمعیتشناختی پاسخدهندگان مورد اشاره قرار میگیرد. بنابر جدول یک: 1/74 درصد از پاسخدهندگان مرد و 9/25 درصد نیز زن بودند. سن بیشتر پاسخدهندگان (8/34 درصد) بین 30 تا 40 سال بود. 2/50 درصد (بیشترین درصد) از پاسخدهندگان دارای مدرک فوقلیسانس و 8/9 درصد (کمترین درصد) نیز فوقدیپلم و پایینتر بودند. درنهایت سنوات خدمتی بیشتر پاسخدهندگان (0/38 درصد) بین 10 تا 20 سال بود. این یافتهها براساس نرمافزار SPSS بهدست آمده است.
جدول 1. اطلاعات جمعیتشناختی پژوهش
منبع: یافتههای پژوهشگر
یافتههای پژوهش از آنجاییکه هدف پژوهش حاضر انجام یک آزمون معتبر است، لذا تحلیل عاملی تاییدی میتواند ابزار مناسبی محسوب شود. برای تعیین روایی صوری پرسشنامه از نظر مثبت کارشناسان خبره استفاده شد. برای پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است (جدول 2).
جدول 2. ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای پژوهش
نکته: ضریب آلفای کرونباخ کلی پژوهش 925/0 است. منبع: یافتههای پژوهشگر
براساس جدول 2 ضریب آلفای کرونباخ همه متغیرها بالاتر از 7/0 بوده که این امر بیانگر تایید پایایی و همبستگی درونی همه سازهها است. از آنجاییکه براساس استانداردهای محاسباتی انجام شده، گویهها و ابعاد الگو مورد قبول واقع شدهاند، لذا میتوان الگوی پژوهش را به کمک نرمافزار آموس برآورد نمود.
شکل 3. برآورد الگوی مفهومی منبع: یافتههای پژوهشگر
براساس شکل 3 بارهای عاملی تمامی متغیرهای مشاهده شده بیشتر از 5/0 بوده و لذا واریانس بین سازهها و شاخصهای مربوطه از واریانس خطای اندازهگیریشان بیشتر بوده و درنتیجه پایایی در مورد مدل اندازهگیری قابل قبول است. همچنین شکل 3 بیانگر رابطه یک (یا چند) عامل با چند گویه است. در شکل 3 دوایر بزرگ (پنجگانه) بیانگر متغیرهای مکنون و یا عاملها بوده و همچنین مستطیلها نیز بیانگر گویههای پژوهش میباشند. پیکانهای دو سویه همبستگی میان عاملها را نشان میدهد. پیکانهای یک سویه رسم شده از سمت دوایر بزرگ (پنجگانه) به سمت مستطیلها بیانگر بار عاملی هر کدام از گویهها بوده و اعداد مندرج بر روی آنها نیز نشاندهنده ضریب همبستگی گویهها با هر یک از عوامل مربوطه است.
جدول 3. شاخصهای برازش مدل
منبع: یافتههای پژوهشگر
با توجه به مقادیر مندرج در جدول 3 میتوان اظهار داشت که برازش مدل از کفایت لازم برخوردار است. در پژوهش حاضر برای سنجش پایایی ابزار اندازهگیری از دو شاخص پایایی مرکب[7] و میانگین واریانس استخراج شده[8] و همچنین برای سنجش روایی ابزار اندازهگیری از دو شاخص روایی همگرا[9] و روایی واگرا[10] استفاده شده است (جدول 4).
جدول 4. نتایج مرتبط با پایایی و روایی مدل
نکته: محاسبات با استفاده از ماکرو طراحی شده توسط جیمز گسکین و در قالب نرمافزار اکسل انجام شده است. منبع: یافتههای پژوهشگر
جدول 5. حداقلهای مورد نیاز مرتبط با پایایی و روایی مدل
منبع: یافتههای پژوهشگر
با توجه به اینکه مقادیر محاسبه شده در جدول 4 بیشتر از مقادیر آستانه هستند، لذا مدل پژوهش از پایایی و روایی مناسبی برخوردار است. برای مثال تمامی مقادیر پایایی مرکب بیشتر از 7/0 و یا تمامی مقادیر میانگین واریانس استخراج شده به استثنای یک مورد که آنهم نزدیک به 5/0 است، بیشتر از 5/0 هستند. همچنین حداکثر واریانس مشترک[11] و میانگین واریانس مشترک[12] کوچکتر از میانگین واریانس استخراج شده هستند. آزمون فرضیهها: در این بخش شش فرضیه اصلی پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار آموس آزمون شدهاند. سطوح معناداری آزمون فرضیهها در جدول 6 و نتیجه الگو در شکل 3 منعکس شده است. از آنجاییکه سطح معناداری 5 درصد مدنظر است، لذا سطح خطا کمتر از 05/0 مورد پذیرش واقع میشود. جدول 6 بیانگر نتایج آزمون فرضیههای پژوهش میباشد.
شکل 4. الگوی مفهومی پژوهش مرتبط با فرضیههای اصلی پژوهش منبع : یافته های پژوهشگر
شکل 4 بیانگر ضرایب مسیر (فرضیهها)، بارهای عاملی و ضرایب تعیین گویهها میباشد. بارهای عاملی اعداد مندرج بر روی پیکانهای یک سویه رسم شده از سمت دوایر بزرگ (5 گانه) به سمت مستطیلها است. ضرایب تعیین نیز اعداد مندرج بر روی مستطیلها بوده که نشان میدهد چه میزان از واریانس هر کدام از گویهها توسط عامل مربوطه قابل تبیین است. با توجه به جدول 6، از آنجاییکه نسبت بحرانی هر شش فرضیه اصلی بیشتر از 58/2 میباشد، لذا میتوان اظهار داشت در سطح اطمینان 99 درصد تمامی فرضیهها تأیید میگردند. براساس نتایج مندرج در جدول بالا یک واحد افزایش در متغیر منبع کنترل باعث افزایش 250/0 واحد در متغیر رضایت شغلی و 310/0 واحد در متغیر سازگاری با جو اخلاقی سازمان میشود. همچنین یک واحد افزایش در متغیر سازگاری با جو اخلاقی سازمان باعث افزایش 173/0 واحد افزایش در رضایت شغلی و 149/0 واحد افزایش در تعهد سازمانی میشود. درنهایت یک واحد افزایش در متغیر رضایت شغلی باعث افزایش 443/0 واحد افزایش در تعهد سازمانی میشود. جدول 6. نتایج آزمون فرضیههای اصلی
منبع: یافتههای پژوهشگر
برای بررسی اثرهای متغیرهای کنترلی بر روی سه متغیر سازگاری با جو اخلاقی سازمان، رضایت شغلی و تعهد سازمانی از رگرسیون آنهم از طریق بهکارگیری نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج حاصله بهشرح زیر است.
جدول 7: میزان تأثیر متغیرهای کنترلی بر سازگاری با جو اخلاقی سازمانی
نکته: سطح معناداری 05/0 است. منبع: یافتههای پژوهشگر
باتوجه به نتایج مندرج در جدول 7، به استثنای متغیر دفعات تغییر شرکت، مابقی متغیرهای کنترلی بر متغیر سازگاری با جو اخلاقی سازمانی تأثیرگذار هستند. بدین معنیکه با ارتقاء یک واحد در پست سازمانی افراد، میزان سازگاری آنان با جو اخلاقی سازمانی به میزان 078/0 واحد افزایش مییابد. برای نمونه میزان سازگاری یک مدیر 078/0 واحد بیشتر از یک رئیس اداره است. همچنین اگر یک واحد در دفعات تغییر رشته شغلی افراد کاهش اتفاق افتد، میزان سازگاری آنان با جو اخلاقی سازمانی به میزان 070/0 واحد افزایش مییابد. بهعبارت دیگر تعداد دفعات تغییر رشته شغلی در میان افراد ناسازگار با جو اخلاقی سازمانی بالاتر است. درنهایت، اگر یک واحد روحیه سازگاری افراد افزایش یابد، میزان سازگاری آنان با جو اخلاقی سازمانی به میزان 486/0 واحد افزایش مییابد. بنابر یافتههای این پژوهش بین تعداد دفعات تغییر شرکت (کارفرما) و میزان سازگاری با جو اخلاقی سازمانی رابطه معناداری پیدا نشد. بدین معنیکه دفعات تغییر شرکت (محل کار) بر میزان سازگاری با جو اخلاقی سازمانی اثرگذار نیست.
جدول 8. میزان تأثیر متغیرهای کنترلی بر رضایت شغلی
نکته: سطح معناداری 05/0 است. منبع: یافتههای پژوهشگر
باتوجه به نتایج مندرج در جدول 8، به استثنای متغیر دفعات تغییر شرکت، مابقی متغیرهای کنترلی بر متغیر رضایت شغلی تأثیرگذار هستند. بدین معنیکه با ارتقاء یک واحد در پست سازمانی افراد، رضایت شغلی آنان به میزان 058/0 واحد افزایش مییابد. همچنین با کاهش یک واحد در تغییر رشته شغلی افراد، میزان رضایت شغلی آنان به میزان 059/0 واحد افزایش مییابد. بهعبارت دیگر تعداد دفعات تغییر رشته شغلی در میان افراد با رضایت شغلی کمتر، بیشتر است. درنهایت، اگر روحیه سازگاری افراد یک واحد افزایش یابد، میزان رضایت شغلی آنان به میزان 297/0 واحد افزایش مییابد. بهعبارت دیگر، هرچه روحیه سازگاری افراد بالاتر باشد، رضایت شغلی آنان در سطح بالاتری خواهد بود. بین تعداد دفعات تغییر شرکت (کارفرما) و سازگاری با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود ندارد. بدین معنیکه تغییر شرکت (محل کار) بر میزان سازگاری افراد با جو اخلاقی سازمانی اثرگذار نیست.
جدول 9. میزان تأثیر متغیرهای کنترلی بر تعهد سازمانی
نکته: سطح معناداری 05/0 است. منبع: یافتههای پژوهشگر
باتوجه به نتایج مندرج در جدول 9، دو متغیر دفعات تغییر شرکت و روحیه سازگاری بر تعهد سازمانی تأثیرگذار هستند. بدین معنیکه با افزایش یک واحد در دفعات تغییر شرکت (محل کار)، میزان تعهد سازمانی افراد به میزان 083/0 واحد کاهش مییابد. بهعبارت دیگر، هرچه تعداد دفعات تغییر شرکت افراد افزایش یابد، روحیه سازگاری آنان با شرکت نیز کاهش مییابد. همچنین با افزایش یک واحد افزایش در میزان روحیه سازگاری افراد، تعهد سازمانی آنان نیز به میزان 362/0 واحد افزایش مییابد. در مقابل متغیرهای پست سازمانی و دفعات تغییر رشته شغلی بر تعهد سازمانی تأثیر معناداری ندارند.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر از طریق بررسی روابط فیمابین متغیرهای سازگاری با جو اخلاقی سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در حرفه حسابداری تلاش کرد تا باعث تقویت ادبیات موضوع شود. هرچند ممکن است هریک از این سه متغیر در پژوهشهای قبلی بهطور جداگانه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته باشد، اما ویژگی پژوهش حاضر این است که تلاش کرد تا میزان سازگاری با جو اخلاقی سازمانی را به رضایت شغلی و تعهد سازمانی ربط دهد. بهواسطه مواردی همچون ماهیت پایدار و بلندمدت جو اخلاقی سازمانی و نقش حسابدارها در وقوع تخلف و تقلب مالی سازمانی، موضوع این پژوهش میتواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد. از آنجاییکه بیشتر پژوهشهای اخلاقمحور انجام شده در حرفه حسابداری با محوریت حسابرسی بوده و همچنین در اکثر آنها نیز بهجای تئوریهای شناختی-اجتماعی از تئوریهای رشد اخلاقی استفاده شده است (دومینو و همکاران، 2015)، لذا ضرورت و اهمیت انجام این پژوهش بیش از پیش نمایان میشود. باتوجه به اینکه جذب و حفظ حسابدارهای اخلاقمدار از اولویتهای سازمانهای امروزی است، لذا در همین راستا پژوهش حاضر اقدام به مطالعه و بررسی نحوه اثرگذاری جو اخلاقی سازمانی بر تعهد سازمانی کرد. همچنین یافتههای این پژوهش اطلاعات خوبی را در خصوص جو اخلاقی مناسب برای حسابدارهایی که بهطور بالقوه در معرض تقلب و یا رفتارهای غیراخلاقی قرار دارند و دلایل جابجابی بالقوه آنان ارائه کرده است. باتوجه به نقشآفرینی حسابدارها در تصمیمگیریهای سازمانی، درصورت بروز و تقویت ویژگی خودشیفتگی در بین آنان میتوان شاهد یکسری اقدامهای خارج از عرف و عمدتاً مبتنی بر توجه و ستایش از سوی آنان بود. جو اخلاقی سازمانی متأثر از موارد متعدی همچون خودشیفتگی میباشد. در صورت بروز این ویژگی در جو اخلاقی سازمانی، احتمال ارتکاب تقلب از سوی کارکنان از جمله حسابدارها افزایش مییابد. هرچند استانداردهای حسابداری و حسابرسی بر ارزیابی خطر وقع تقلب تأکید میکنند، اما در عین حال اطلاعات حداقلی درخصوص نحوه برخورد با این موضوع ارائه مینمایند. ادبیات فعلی حسابداری بیانگر سطح بالای خودشیفتگی و همچنین سطح پایین وجدان کاری در بین کارکنان بهویژه مدیران ارشد سازمانها بوده و این موضوع بهنوعی متأثر از جو اخلاقی سازمانی بوده که میتواند بسترهای لازم برای وقوع تقلب را فراهم نماید. جو اخلاقی سازمانی نقش مهمی در توجیه و منطقیسازی تخلف و تقلب در حرفه حسابداری را دارد. در همین راستا یافتههای این پژوهش نشان میدهد جو اخلاقی سازمانی (چه خوب و چه بد) بر رفتار حسابدارها اثرگذار است. با بررسی ادبیات پژوهش میتوان دریافت که پژوهشهای چندانی در خصوص ارتباط بین جو اخلاقی، خودشیفتگی کارکنان و خطر تقلب انجام نشده است. برای مثال بررسیهای شین (2012) نشان داد پژوهشهای انجام شده درخصوص پیشایندهای مرتبط با میزان سازگاری با جو اخلاقی سازمانی قابل توجه نیست. بنابراین پژوهش حاضر میتواند گام مثبتی در این زمینه باشد. از آنجاییکه در اکثر پژوهشهای قبلی مرتبط از تئوریهای رشد اخلاقی استفاده شده است، لذا یافتههای این پژوهش نشان داد میتوان از تئوری شناختی-اجتماعی برای بررسی روابط فیمابین متغیرهای سازگاری با جو اخلاقی سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی کرد. برای نمونه منبع کنترل با میزان سازگاری با جو اخلاقی سازمانی ارتباط مثبت و معناداری دارد. همچنین اثرهای متغیر کنترلی سازگاری سازمانی در مدل قابل توجه بود. بیشترین ضریب مسیر متعلق به روحیه سازگاری است که بر هر سه متغیر سازگاری با جو سازمانی(486/0)، رضایت شغلی (297/0) و تعهد سازمانی (362/0) اثرگذار است. بنابراین روحیه سازگاری اثرگذاری بیشتری بر سازگاری با جو اخلاقی سازمانی دارد. همچنین تغییر رشته شغلی بر سازگاری با جو اخلاقی سازمانی و رضایت شغلی تأثیرگذار است. بنابر یافتههای پژوهش حاضر، از آنجاییکه روحیه سازگاری همجهت با جو اخلاقی است، لذا جو اخلاقی مورد قبول حسابدارها بوده و میتواند بر شکلگیری رفتار مناسب آنان مؤثر باشد. ممکن است این بدین معنا باشد که نگرش و باورهای حسابدارها متأثر از روحیه سازگاری آنان بوده و یا اینکه جو اخلاقی بر روحیه سازگاری افراد تأثیرگذار است. بههرحال، نگرش و باورهای حسابدارها نسبت به مدیران ارشد بهشدت متأثر از جو اخلاقی سازمانی است. بنابر یافتههای پژوهش حاضر سازگاری با جو اخلاقی سازمانی بر تعهد سازمانی اثرگذار است. بنابراین جو اخلاقی سازمانی میتواند موضوع خوبی برای پژوهشهای آتی باشد. هرچند جو اخلاقی در خصوص میزان تطابق اخلاق فردی و اخلاق سازمانی سؤالهایی را مطرح میکند، اما قادر به تعیین سطح اخلاق فردی و یا سازمانی نیست. برای مثال اگر در سازمانی حسابدارها ارزشهای سازمانی را که شامل خودشیفتگی مدیران و عدم صداقت آنان است را به اشتراک بگذارند، آنگاه میتوان اظهار داشت که در آن سازمان جو اخلاقی قوی حاکم است. در سازمانهای با جو اخلاقی بالاتر و دارای حسابدارهای با اخلاق، میزان سازگاری جو اخلاقی سازمانی بیشتر است. همچنین یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد شرایط محیط کار که بر خودکارآمدی حرفهای و منبع کنترل اثرگذار هستند، میتواند بر ادراک حسابدارها از جو اخلاقی اثرگذار باشد.
[1] گروه حسابداری، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران. نویسنده مسئول. mnazaripour@yahoo.com [2] گروه مدیریت، واحد آبادان، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران zakizadeh.babak@yahoo.com [3]. Enron, Fannie Mae, and Health South [4]. Ethics [5]. Morals [6]. Side Bets [7]. Composite Reliability (CR) [8]. Average Variance Extracted (AVE) [9]. Convergent Validity [10]. Divergent Validity [11]. Maximum Shared Variance (MSV) [12]. Average Shared Variance (ASV) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فهرست منابع
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 853 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 238 |