| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,571,816 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,272,839 |
هوش هیجانی، مهار تهای اجتماعی، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تیز هوش و عادی | ||
| پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
| دوره 3، شماره 10، اسفند 1390، صفحه 41-56 اصل مقاله (282.22 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| دکتر مسعود حجازی* ؛ دکتر افسانه صبحی | ||
| گروه روا نشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان ،ایران. | ||
| چکیده | ||
| چکیده هدف: پژوهش حاضر به منظور مقایسه میزان هوش هیجانی، مهارت های اجتماعی، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تیزهوش و عادی و همچنین بررسی روابط موجود بین ای ن متغیرها صورت گرفت. روش: شصت دانش آموز تیزهوش (سی پسر و سی دختر) و شصت دانش آموز عادی (سی پسر و سی دختر) به صورت تصادفی انتخاب شده و با استفاده از مقیاس خود سنجی هوش هیجانی، پرسشنامه مهارت های اجتماعی همسالا ن، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و همین طور معدل تحصیلی سال گذشته مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تحلیل داده ها از روش های آماری تحلیل واریانس چند متغیره، ضریب همبستگی دو متغیره و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان می دهد دانش آموزان تیزهوش در متغیرهای مهارت های اجتماعی، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی نسبت به دانش آموزان عادی برتری دارند اما تفاوتی در میزان هوش هیجانی دو گروه ملاحظه نمی شود. بین دانش آموزان دختر و پسر تفاوتی در هیچ یک از متغیرهای تحقیق مشاهده نشد. یافته دیگر ای ن تحقیق نشان می دهد تنها متغیر مهارت های اجتماعی قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان م یباشد. واژه های کلیدی هوش هیجانی، مهارت های اجتماعی، عزت نفس، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان تیز هوش | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژه های کلیدی هوش هیجانی؛ مهارت های اجتماعی؛ عزت نفس؛ پیشرفت تحصیلی؛ دانش آموزان تیز هوش | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |
||