| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,619,361 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,295,503 |
اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر بهبود عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان | ||
| پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
| دوره 3، شماره 10، اسفند 1390، صفحه 69-82 اصل مقاله (277.52 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| تکتم کاظمینی* 1؛ محسن رجبی2 | ||
| 1E-mail:tkazemeini@gmail.com . - نویسنده مسئول:کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه پیام نور واحد فریمان | ||
| 2کارشناس ارشد روان شناسی عمومی | ||
| چکیده | ||
| چکیده هدف: در پژوهش حاضر اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری در بهبود عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. روش: برای انجام این پژوهش از بین دانشجویان مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی دانشگاه فردوسی و متقاضی شرکت در جلسات گروه درمانی شناختی- رفتاری 24 نفر از افرادی که نمره عزت نفس آنان در مرحله غربالگری پایین بود، به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند؛ در هر دو گروه 8 دانشجوی دختر و 4 دانشجوی پسر شرکت کردند. سپس درمان شناختی - 1 ساعته) و هفته ای یک جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخله ای / رفتاری در طی هشت جلسه ( 5 دریافت نکرد. ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت ( 1967 ) و فهرست خوداثرمندی شرر و همکاران 1982 ) بود که بر روی هر دو گروه به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ) استفاده شد. یافته ها : نتایج نشان داد که گروه آزمایش در (ANCOVA) روش تحلیل کوواریانس یک متغیری به نظر م ی رسد .(p<0/ مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری عزت نفس و خوداثرمندی بیشتری نشان دادند ( 05 گروه درمانی شناختی- رفتاری می تواند عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان را ارتقاء دهد. واژه های کلیدی درمان شناختی- رفتاری، عزت نفس، خوداثرمندی، دانشجویان | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژه های کلیدی درمان شناختی- رفتاری؛ عزت نفس؛ خوداثرمندی؛ دانشجویان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 31 |
||