تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,549,773 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,669,473 |
اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری بر بهبود عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 3، شماره 10، اسفند 1390، صفحه 69-82 اصل مقاله (277.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
تکتم کاظمینی* 1؛ محسن رجبی2 | ||
1E-mail:tkazemeini@gmail.com . - نویسنده مسئول:کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه پیام نور واحد فریمان | ||
2کارشناس ارشد روان شناسی عمومی | ||
چکیده | ||
چکیده هدف: در پژوهش حاضر اثربخشی گروه درمانی شناختی- رفتاری در بهبود عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. روش: برای انجام این پژوهش از بین دانشجویان مراجعه کننده به کلینیک روانشناسی دانشگاه فردوسی و متقاضی شرکت در جلسات گروه درمانی شناختی- رفتاری 24 نفر از افرادی که نمره عزت نفس آنان در مرحله غربالگری پایین بود، به عنوان نمونه آماری انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند؛ در هر دو گروه 8 دانشجوی دختر و 4 دانشجوی پسر شرکت کردند. سپس درمان شناختی - 1 ساعته) و هفته ای یک جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخله ای / رفتاری در طی هشت جلسه ( 5 دریافت نکرد. ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت ( 1967 ) و فهرست خوداثرمندی شرر و همکاران 1982 ) بود که بر روی هر دو گروه به عنوان پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ) استفاده شد. یافته ها : نتایج نشان داد که گروه آزمایش در (ANCOVA) روش تحلیل کوواریانس یک متغیری به نظر م ی رسد .(p<0/ مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری عزت نفس و خوداثرمندی بیشتری نشان دادند ( 05 گروه درمانی شناختی- رفتاری می تواند عزت نفس و خوداثرمندی دانشجویان را ارتقاء دهد. واژه های کلیدی درمان شناختی- رفتاری، عزت نفس، خوداثرمندی، دانشجویان | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی درمان شناختی- رفتاری؛ عزت نفس؛ خوداثرمندی؛ دانشجویان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 30 |