تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,425,099 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,452 |
رابطهی ساده و چندگانه بین سبکهای تفکر و انگیزهی پیشرفت دانشجویان | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 3، شماره 10، اسفند 1390، صفحه 141-160 اصل مقاله (293.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
دکتر عبدالله معتمدی* 1؛ رجبعلی محمدزاده ادملایی2 | ||
1استادیار دانشگاه علامه طباطبایی تهران | ||
2Email: R_mohammadzade@yahoo.com - عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مازندران واحد بندپی | ||
چکیده | ||
چکیده هدف: هدف از پژوهش بررسی رابطهی ساده و چندگانه بین سبک های تفکر و انگیزه ی پیشرفت دانشجویان بود. روش: روش پژوهش به کار رفته در ای ن تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه تحقیق شامل 230 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه مازندران بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای استفاده شد. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از آزمون سبکهای تفکر استرنبرگ و واگنر و پرسشنامهی انگیزه پیشرفت هرمانز استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند (AMQ) متغیری استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین سبکهای تفکر قانونی، قضایی، کلی، جزئی، آزا د اند یش، سلسله مراتبی، سلطنتی، آنارشیستی و درونی با انگیزه پیشرفت رابطهی مثبت معنادار و بین سبکهای تفکر اجرایی، محافظه کار و بیرونی با انگیزه پیشرفت رابطهی منفی معناداری وجود دارد. همچنین بین سبک تفکر آلیگارشیستی و انگیزه پیشرفت رابطهی معناداری مشاهده نشد. علاوه بر این نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که ضریب می باشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چند MR =0/ همبستگی چندگانه بین سبکهای تفکر و انگیزه پیشرفت 60 متغیری نشان داد که سبکهای تفکر در مجموع 36 درصد از واریانس انگیزه پیشرفت را تبیین م یکنند. واژههای کلیدی سبکهای تفکر، انگیزهی پیشرفت | ||
کلیدواژهها | ||
واژههای کلیدی سبکهای تفکر؛ انگیزهی پیشرفت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |