تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,554,456 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,727,466 |
نقش بازی های دبستانی در بهبود یادگیری دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدائی | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 3، شماره 9، آذر 1390، صفحه 55-70 اصل مقاله (279.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم رجبی ورزنی* 1؛ ، دکتر حمید قاسمی2؛ دکتر علی اکبر خسروی3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، گروه علوم تربیتی، کرج، ایران. | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، گروه تربیت بدنی، کرج، ایران. | ||
3دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، گروه علوم تربیتی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش بازی های دبستانی در بهبود یادگیری دروس پایه ی چهارم ابتدایی بوده است. روش: پژوهش حاضر از نظر استراتژی با روش آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آموزش و پرورش استان البرز «3» کنترل و آزمایش بر روی 56 نفر از دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی ناحیه که به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، اجرا گردید. در این طرح گروه نمونه پس از ه متاسازی در متغیرهایی چون هوش (تست هوش ریون)، سن، جنسیت و معدل سال قبل، به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. میزان یادگیری دانش آموزان در درسهای؛ ریاضیات، علوم، جغرافیا و املاء آموزشی با استفاده از یک آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته ی 40 سوالی با روائی و پایائی مناسب، قبل و بعد از کاربندی آزمایش (اجرای بازی ها) مورد ارزیابی قرار گرفت. پس از تکمیل آزمون؛ اطلاعات بدست آمده در دو سطح توصیفی و استنباطی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج و خلاصه ی یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که تلفیق بازی هایی مانند هفت سنگ، طناب کشی، اسکواش، صندلی بازی و عروسک گردانی در بهبود یادگیری دانش آموزان به ترتیب در درسهای املاء آموزشی، ریاضیات بخش تقسیم، جغرافیا بخش نواحی آب و هوایی و جهت های جغرافیایی و علوم بخش دستگاه تنفس تأثیر مثبت داشته است. واژه های کلیدی: بازی، یادگیری، راهبرد آموزشی، رویکرد تلفیقی | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: بازی؛ یادگیری؛ راهبرد آموزشی؛ رویکرد تلفیقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 56 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 98 |