تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,926 |
بررسی عوامل تأثیر گذار بر هویت ملّی دان شآموزان (مورد مطالعه: دوره متوسطه منطقه 7 آموزش و پرورش تهران) | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 3، شماره 7، خرداد 1390، صفحه 113-124 اصل مقاله (241.47 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
دکتر سعید معدنی* 1؛ نسیبه مظفر2 | ||
1- استادیار و عضو هیأت علمی، دانشگا هازاد اسلامی واحد تهران مرکزی، گروه جامعه شناسی، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد جامعه شناسی | ||
چکیده | ||
چکیده: هدف از نگارش مقاله حاضر، بررسی هویت دانش آموزان و عوامل تأثیرگذار بر آن است که بر گرفت ه از تحقیقی با همین عنوان می باشد. متغیر وابسته این تحقیق عبارت است از هویت ملّی و متغیر های مستقل تحقیق عبارت اند از: حفظ قلمرو سیاسی، علاقه به زبان پارسی، آگاهی از تاریخ ایران، علاقه به میراث فرهنگی، آگاهی از نمادهای ملی، آشنایی با مفاخر ملی، پایبندی به دین اسلام، پایبندی به مناسک ملی، علاقه به هنرهای ملی، نابرابری اجتماعی، پایگا ه اجتماعی ، سطح تعاملات اجتماعی، رشته تحصیلی، آگاهی اجتماعی و مشارکت اجتماعی که برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز پرسش نامه طراحی شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه 7 تهران می باشد که در این مطالعه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و با انتخاب متناسب، پرسش نامه ها بین دان شآموزان توزیع شد و در نهایت نتایجی حاصل گشت که در این مقاله ب ه آنها پرداخته خواهد شد . بر اسا س یافته های این پژوهش متغیر های: علاقه به زبان فارسی، آگاهی از تاریخ ایران، علاقه به هنرهای ملی، آشنایی با مفاخر ایران، پایبندی به دین اسلام، آگاهی از نمادهای ملی، پایبندی به مناسک ملّی و مشارکت اجتماعی بر هویت دانش آموزان تأثیرگذار بوده، اما متغیر های تعاملات اجتماعی، علاقه به میراث فرهنگی و حفظ قلمرو سیاسی کمتر تأثیر داشته اند. واژه های کلیدی: هویت ملی، دانش آموزان، آموزش و پرورش، نمادهای ملّی، آگاهی اجتماعی، مشارکت اجتماعی | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: هویت ملی؛ دانش آموزان؛ آموزش و پرورش؛ نمادهای ملّی؛ آگاهی اجتماعی؛ مشارکت اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |