| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,566,678 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,270,667 |
اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی بر خویشتنداری و آسیبهای اجتماعی دانشآموزان دختر مناطق کمتر برخوردار میبد | ||
| فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
| مقاله 1، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 52، اسفند 1401، صفحه 1-11 اصل مقاله (204.63 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سوفیا خانقاهی1؛ فائزه دهقانی فیروزآبادی2؛ مهلا بهجتی اردکانی3؛ منصوره پورجانب الهی فیروزآبادی* 4 | ||
| 1استادیار، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، مرکز تفت، تفت، ایران. | ||
| 3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه پیام نور، مرکز تهران جنوب، تهران، ایران. | ||
| 4دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان یکپارچه توحیدی بر خویشتنداری و آسیبهای اجتماعی دانشآموزان دختر مناطق کمتر برخوردار میبد بود. پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مناطق کمتر برخوردار میبد در سال تحصیلی 1400-1401 و با تعداد 370 نفر بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) جایدهی شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خویشتنداری (علی اکبری دهکردی و همکاران، ۱۳۹۴) و آسیبهای اجتماعی(آقایی و تیمور تاش، 1389) بود. درمان یکپارچه توحیدی در 12 جلسه 1 ساعته و هرهفته دو جلسه به اعضای گروه آزمایش ارائه شد اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را در طول مدت آزمایش دریافت ننمود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری و با بهرهگیری از بسته نرمافزاری spss26 و در سطح معنیداری ۰۵/۰ تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان یکپارچه توحیدی بر خویشتنداری و آسیبهای اجتماعی دانشآموزان موثر بوده است (۰01/۰>P). این نتایج کارآمدی درمان یکپارچه توحیدی را در کاهش آسیبهای اجتماعی و عوامل مرتبط با آن را نشان میدهد و با توجه به همسویی آن با فرهنگ ایرانی- اسلامی میتواند در مراکز آموزشی و درمانی استفاده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| درمان یکپارچه توحیدی؛ خویشتنداری؛ آسیبهای اجتماعی؛ دانشآموزان دختر؛ مناطق کمتر برخوردار | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 259 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 112 |
||