| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,605,899 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,288,717 |
بررسی بهبود اختلال استرس پس از سانحه و حافظه سرگذشتی به روش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (نمونه پژوهی زنان خانهدار شهر کرمانشاه) | ||
| فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
| دوره 11، شماره 35، بهمن 1398، صفحه 58-72 اصل مقاله (596.19 K) | ||
| نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمدرضا رسولی تبار1؛ سعیده السادات حسینی2 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد کرمانشاه. | ||
| 2دکتری روانشناسی بالینی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه. | ||
| چکیده | ||
| زمینه و هدف: یکی از فرآیندهای روانشناختی شاخص مرتبط با اختلال استرس پس از سانحه، حافظه سرگذشتی است و نشانه اصلی آن یادآوریهای ناخواسته سانحه است. از جمله روش های درمانی در بهبود این اختلالات، تمرینهای مراقبه و ذهنآگاهی می باشد که به افزایش توانایی خودآگاهی و پذیرش خود، در بیماران منجر میشود. پژوهش حاضر با هدف نقش روش درمانی ذهن آگاهی در بهبود اختلال استرس پس از سانحه و حافظه سرگذشتی در زنان خانه دار شهر کرمانشاه که دچار استرس پس از سانحه زلزله شدهاند، انجام گرفت. روش: روش تحقیق به صورت شبه آزمایشی و با استفاده از دو گروه آزمایش و کنترل، دارای طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. روش نمونه گیری به شیوه داوطلبانه در دسترس با حجم نمونه نیز 30 نفر و به شیوه تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل مقیاس تجدید نظر شده تأثیر رویداد ویلیامز و برودبنت (1986) و مصاحبه و آزمون حافظه سرگذشتی بود. گروه آزمایش به شیوه درمانی ذهنآگاهی در هشت جلسه آموزش داده شدند. یافته ها: یافتهها نشان داد که روش درمانی ذهنآگاهی در بهبود اختلال استرس پس از سانحه و زیرمقیاسهای آن و همچنین در بهبود حافظه سرگذشتی نیز تأثیر مثبت و معنیداری داشت. نتیجه گیری: نتایج کلی تحقیق نشان داد که روش درمانی ذهن آگاهی روشی مناسب برای بهبود اختلال استرس پس از سانحه و حافظه سرگذشتی زنان آسیب دیده از زلزله میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روش درمانی ذهن آگاهی؛ اختلال استرس پس از سانحه؛ حافظه سرگذشتی؛ زنان خانه دار | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 37 |
||