| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,556,077 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,424 |
ارائه الگوی آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان (مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی) | ||
| فصلنامه آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی | ||
| دوره 9، سال سوم، شماره چهارم، زمستان 1401 - شماره پیاپی 9، اسفند 1401، صفحه 38-66 اصل مقاله (1.96 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10/jtihr.2023.1974986.1118 | ||
| نویسندگان | ||
| حسین کریمی1؛ مژگان عبداللهی* 2؛ فاطمه پرسته قمبوانی3؛ رمضان جهانیان4 | ||
| 1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
| 2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. نویسنده مسئول. | ||
| 3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
| 4دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی،کرج، ایران. | ||
| چکیده | ||
| اقتصاد دانشبنیان ازجمله مگاترندهای جهانی مرتبط با آموزش عالی است که در آن دانش، بنیادیترین منبع تولید ارزش یا ثروت و یادگیری مهمترین فرآیند آن است. تغییرات سریع تکنولوژی دانش و پدیدآمدن نیازمندیهای جدید، تقاضا برای آموزش را دگرگون ساخته است. انواع الگوهای آموزشی درنسلهای مختلف دانشگاهی برای پاسخ به این تقاضاها و تغییرات شکل می گیرند. این پژوهش با هدف شناسایی مؤلفههای تعیینکننده آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان و ارایه یک الگوی مناسب انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت، با روش ترکیبی انجام شد در این مقاله نتایج بخش کیفی تحقیق دردو بخش کتابخانهای و میدانی ارایه می شود . دراین راستا، به شیوه تحلیلی و از طریق پیشینه(نظری و تجربی) تحقیق، نظریات مختلف آموزش دانشگاهی و اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفته و در بخش میدانی به روش نمونه گیری هدفمند از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته از 15 نفر از خبرگان شامل اساتید و مدیران پژوهشی دانشگاه آزاد استانهای تهران و البرز مشتمل بر 9 سوال اصلی بازپاسخ، با بکارگیری نرم افزار Nvivo با روش تحلیل تم (مضمون) دادههای گردآوری شده تجزیه و تحلیل گردید و در نهایت مدل محقق ساخته پژوهش پس از شناسایی و استخراج حداقل ده مولفه اصلی و موثر بعنوان عوامل زمینه ای و پیشران هر کدام با پنج مولفه در سه طبقه کلی عوامل زمینه ای؛ عوامل پیشران و خروجی ها و پیامدهای آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان طراحی و ارائه گردید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: آموزش دانشگاهی؛ توسعه پایدار؛ نوآوری و ارزش آفرینی؛ تجاری سازی دانش؛ اقتصاددانش بنیان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 320 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 231 |
||