تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,309 |
رابطه حمایت تحصیلی ادراک شده با پایستگی تحصیلی: نقش حلقوی پیوند با مدرسه | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 11، شماره 2، مهر 1400، صفحه 161-174 اصل مقاله (565.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهام مشاءکریمی1؛ هایده عاشوری* 2 | ||
1کارشناس ارشد علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد، تنکابن، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی رابطه حمایت تحصیلی ادراک شده با پایستگی تحصیلی با توجه به نقش حلقوی پیوند با مدرسه بود. این پژوهش از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی می باشد و از نظر روش تحقیق، همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس دخترانه متوسطه شهرستان رامسر به تعداد 1053 نفر تشکیل داده اند که تعداد 208 نفر از آنها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها، شامل پرسشنامه های پیوند با مدرسه رضایی شریف و همکاران(1393) با پایایی(0.85)،پایستگی تحصیلی مارتین و مارش(2008) با پایایی(0.79) و حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت (2005) با پایایی(0.83) بودند.جهت سنجش ابزار تحقیق از روایی صوری و محتوا استفاده شد و روایی پرسشنامه ها خوب ارزیابی شد. جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مورد تایید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری Lisrel و نیز نرم افزار آماریSpss استفاده شد.یافته های تحقیق نشان داد میان حمایت تحصیلی و پیوند با مدرسه با پایستگی تحصیلی دانش آموزان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و پیوند با مدرسه در رابطه میان حمایت تحصیلی با پایستگی تحصیلی دانش آموزان نقش میانجی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت تحصیلی ادراک شده؛ پایستگی تحصیلی؛ پیوند با مدرسه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 103 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 105 |