تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,439 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,012 |
نقش میانجی تابآوری روانشناختی در رابطه میان کیفیت تدریس با اشتیاق به تحصیل دانش آموزان | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 2، مهر 1401، صفحه 347-359 اصل مقاله (624.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آناهیتا عبدالله زادگان قاسم ابادی1؛ هایده عاشوری* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد، تنکابن، ایران | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تابآوری روانشناختی در رابطه میان کیفیت تدریس با اشتیاق به تحصیل دانش آموزان انجام شد. روش این مطالعه از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را معلمان و دانش آموزان مدارس دخترانه دوره متوسطه دوم شرق استان گیلان به تعداد 8049 نفر (7663)، نفر دانش آموز و 386 نفر معلم)، تشکیل دادند که از این تعداد، 377 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان حجم نمونه دانش آموزان و 193 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری معلمان انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (2002)، تابآوری روانشناختی کانر و دیویدسون (2003)، کیفیت تدریس کریاکدز و همکاران (2000)، استفاده شد که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری لیزرل استفاده شد. یافتههای کمّی حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که میان کیفیت تدریس با تابآوری روانشناختی و اشتیاق به تحصیل دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میان تابآوری روانشناختی با اشتیاق به تحصیل دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که تابآوری روانشناختی در رابطه میان کیفیت تدریس با اشتیاق به تحصیل دانش آموزان نقش میانجی داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوریروانشناختی؛ کیفیت تدریس؛ اشتیاق به تحصیل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 91 |